پیام سپاهان

آخرين مطالب

از تولید 200 محصول در کاشان تا صادرات آران و بیدگل به 18 کشور جهان اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کاشان - استاندار اصفهان روز چهارشنبه در نشستی چهره به چهره میهمان جمعی از مسوولان و تولیدکنندگان بود که در جریان آن ظرفیت هایی مانند تولید 200 نوع محصول در کاشان تا صادرات آران و بیدگل به 18 کشور جهان در کنار مشکلات واحدهای تولیدی و راهکارهای رفع آنها طرح و بررسی شد.
به گزارش ایرنا، فرماندار ویژه کاشان از جمله سخنرانان این نشست به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان بود که در سخنانی گفت: نزدیک به 200 نوع کالا در این شهرستان سالانه تولید و صادر می شود که برخی از این محصولات تولیدی نه تنها در خاورمیانه بلکه با صنایع بزرگ جهان رقابت می کنند.
علی اکبر مرتضایی قهرودی تشریح کرد: کاشان بزرگترین تولید کننده کربنات کلسیم در جهان است و کارخانه لنت سازی آن با تولیدکنندگان آمریکایی رقابت می کند.
وی با اشاره به استقرار بزرگترین تولیدکننده مس خاورمیانه در کاشان افزود: محصولات یک واحدی تولید چینی از این شهرستان به انگلیس و 15 کشور دیگر صادر می شود.
فرماندار ویژه کاشان بیان کرد: منطقه شمال استان اصفهان همچنین در تولید فر‌ش ماشینی دارای جایگاه نخست در جهان بود که با تاسف در نتیجه برخی مشکلات این بازار هم اکنون در اختیار برخی کشورهای دیگر قرار دارد.
وی از جمله مشکلات واحدهای صنعتی تولیدی شهرستان کاشان را تعدیل نیرو در نتیجه گرانی مواد اولیه و نبود جاده های دسترسی کارخانه ها برای صادرات کالا برشمرد و اضافه کرد: 13 شهرک، ناحیه و منطقه صنعتی در کاشان وجود دارد که مشکلات متفاوتی دارند و از جمله شهرک صنعتی امیرکبیر فاقد تلفن و گاز است.
مرتضایی قهرودی تفویض اختیار به مدیران شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را خواستار شد و تاکید کرد: 80 درصد مشکلات منطقه در صورت تحقق این مهم برطرف خواهد شد.
به گفته وی، یکهزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی با 46 هزار نیروی کار در کاشان فعال بوده و نرخ بیکاری این شهرستان 7.5 درصد است.
** 18 کشور جهان، مقصد فرش های ماشینی تولیدی آران و بیدگل
فرماندار آران و بیدگل نیز در این نشست گفت: سالانه 50 میلیون مترمربع فرش ماشینی در این شهرستان تولید و افزون بر بازارهای داخلی به 18 کشور جهان نیز صادر می شود.
اسماعیل بایبوردی میزان تولید نسبی فرش ماشینی کشور در سال را 132 میلیون مترمربع برشمرد و افزود: شهرستان آران وبیدگل می تواند قطب تولید فرش ماشینی نام بگیرد زیرا پس از کشور ترکیه، در منطقه خاورمیانه جایگاه دوم را در تولید این محصول دارد.
وی اضافه کرد: 40 کیلوگرم زعفران نیز سال گذشته در این شهرستان تولید شد که با زیر کشت رفتن 100 هکتار در افق 1404 این رقم به 400 کیلوگرم خواهید رسید.
فرماندار آران و بیدگل یادآور شد: سال های 95 و 96 نزدیک به سه هزار تن پسته در باغ های زیر کشت این محصول در شهرستان تولید شد.
وی میزان ارز آوری سال گذشته آران و بیدگل را 130 میلیون دلار برآورد کرد و تاکید کرد: شهرستان های کاشان و آران و بیدگل هم نماد اجرای اقتصاد مقاومتی و هم نمود واقعی شعار سال مبنی بر رونق تولید هستند.
بایبوردی ادامه داد: مردم این منطقه با کار و تلاش توانسته اند اعتماد به نفس را جایگزین اعتماد به نفت کنند و از همین رو نرخ بیکاری در آران و بیدگل پنج درصد است.
وی با تاکید بر لزوم شناسایی و برطرف کردن موانع تولید صنعت، انباشت مقررات را یکی از موانع اصلی تولید در منطقه و حتی کشور دانست و گفت: این مقررات مزاحم موجب شده تا برخی دستگاه ها کارشناسان مزاحم و به دنبال آن مدیرانی مزاحم تولید کنند.
فرماندار آران و بیدگل با مغتنم شمردن رونق تولید به عنوان شعار سال افزود: سرمایه دار را باید به عنوان سردار و قهرمان تولید و سازندگی کشور بدانیم چون شغل ایجاد می کنند و جوانان را از بزهکاری های و آسیب های اجتماعی دور نگه می دارند.
به گفته وی، هم اکنون 810 واحد صنعتی در آران وبیدگل با 17 هزار و 100 نفر اشتغال فعالیت دارند که 510 واحد فرش ماشینی تولید می کنند.
** لزوم تشکیل کمیته حمایت از تولید و اشتغال زیر نظر استاندار
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان نیز در این نشست پیشنهاد تشکیل کمیته حمایت از تولید و اشتغال زیر نظر استاندار یا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان را مطرح کرد تا با تشکیل آن مشکلات صنعتگران در زمینه تولید و اشتغال پیش از رسیدن به مرحله بحران، به استاندار اطلاع داده شود.
محمود تولایی عنوان کرد: مشکلات کارگری کاشان و اصفهان بیش از سایر نقاط کشور بوده و بیشتر آنها مربوط به مشاغل سخت و زیان آور می باشد که کارخانه ها را زمین گیر کرده است.
وی نبود جاده دسترسی اداره گمرک کاشان را از جمله مشکلات صادرات محصولات این شهرستان برشمرد و افزود: زمین و بودجه نیز برای این طرح اختصاص داده شده اما به علت وجود برخی قوانین دست و پاگیر این مشکل هنوز برطرف نشده است.
رییس اتاق بازرگانی کاشان پایین بودن سقف اعتبارهای بانکی را جوابگوی رونق تولید در این شهرستان ندانست و تصریح کرد: اختیارات برخی مدیران از جمله در اداره های خدمت رسان کم می باشد.
وی با تقدیر از همکاری های اداره دارایی استان اصفهان عنوان کرد: این همکاری در ماه های گذشته کم شده و 20 پرونده مالیاتی این شهرستان هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفتند.
تولایی همچنین به وجود برخی مشکلات زیرساختی در شهرک های صنعتی اشاره کرد و یادآور شد: با وجودی که سرمایه گذار وجود دارد اما به علت مشکلات امکان جذب سرمایه نیست.
وی همچنین نبود جاده دسترسی به آزادراه قم- کاشان- اصفهان برای شهرک های صنعتی، نمایشگاه بین المللی و ورزشگاه 15 هزار نفری کاشان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: 70 درصد شرکت های این شهرستان خارج از محدوده شهرک ها هستند در حالی که شهرک صنعتی سوم کاشان که پیش تر در دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تصویب شده بود، هنوز اجرایی نشده است.
جمعی از تولیدکنندگان و صنتعگران شهرستان های کاشان و آران و بیدگل نیز به نمایندگی از سایر واحدها و صاحبان صنایع در ادامه خواسته های خود از جمله در زمینه پیگیری اختصاص بطری برای تولیدکنندگان گلاب و عرقیات گیاهی، تامین آب، گازرسانی، تامین پست برق، مشکل تملک و ایجاد جاده دسترسی شهرک های صنعتی منطقه را مطرح کردند.
** یک سوم شهرک سازی های استان اصفهان در کاشان انجام می شود
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان نیز در جمع صاحبان صنایع تشریح کرد: برخی نقاط صنعتی از جمله در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل شکل گرفته که زیر نظر شرکت شهرک های صنعتی قرار ندارند و از این رو ارائه خدمات به آنها امکان پذیر نیست.
محمدجواد بگی بیان کرد: اگر اینها تجمیع شده و در قالب شهرک های صنعتی خصوصی اقدام قانونی لازم را انجام دهند، همه قوانین، حمایت ها، تسهیلات و سایر مزیت های مرتبط به آنها نیز ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای یک سوم شهرک سازی های سال جاری استان اصفهان در قالب 17 طرح در شهرستان کاشان گفت: 290 میلیارد ریال برای شهرک صنعتی امیرکبیر، 23 میلیارد ریال در ناحیه صنعتی قمصر و 20 میلیارد ریال برای شهرک صنعتی راوند اختصاص خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان همچنین با اختصاص زمینی برای ساخت پست برق شهرک صنعتی آران و بیدگل نیز موافقت کرد.
** تاکید استاندار برای رسیدگی به مشکلات شهرک ها و تفویض اختیار دستگاه ها
استاندار اصفهان نیز در این ادامه این نشست هدف خود از سفر یکروزه به شمال استان را بررسی و رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی منطقه در راستای تحقق عملی شعار سال مبنی بر ورنق تولید عنوان کرد و از همه شخصیت های حقیقی و حقوقی خواست تا با در نظر گرفتن دنیا و آخرت در این زمینه گام بردارند.
عباس رضایی با موافقت مبنی بر تفویض اختیار اداره های کل در چارچوب قانون گفت: باید کمیته حمایت از تولید و اشتغال ویژه شهرستان های کاشان و آران و بیدگل نیز شکل بگیرد که در این راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی ماهانه برای بررسی مسائل باید در منطقه حاضر شود.
وی همچنین از مسوولان ذیربط خواست تا مشوق های صادراتی را که دولت برای شرایط کنونی در نظر گرفته، پیگیری کرده و به واحدهای صنعتی منطقه اختصاص دهند.
استاندار اصفهان به نشست خود با رییس بانک مرکزی هم اشاره کرد و افزود: قول مساعدی برای افزایش تسهیلات داده شده و همچنین در جریان این نشست قرار شد تا اختیارات بانک های استان اصفهان نیز افزایش یابد.
وی همچنین موضوع گازرسانی به فاز دوم شهرک امیرکبیر را پیگیری کرد که مدیرعال شرکت گاز استان اصفهان اظهارداشت 'تا پایان اردیبهشت ماه گاز به پشت درب شهرک صنعتی خواهد رسید و با تکمیل ساختمان ایستگاه و لوله گذاری از سوی شرکت شهرک های صنعتی، کار 20 روزه به پایان می رسد'.
رضایی بر سرعت بخشی به اجرای طرح فاضلاب یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی راوند کاشان تاکید کرد که می تواند به ایجاد اشتغال قابل توجهی منجر شود و در زمینه تامین آب مورد نیاز شهرک های صنعتی نیز تاکید کرد که درخواست مورد نظر برای طرح در شورای سازگاری با کم آبی مورد بررسی قرار بگیرد.
وی در ادامه با اشاره به درخواست های تولیدکنندگان گلاب شهرستان های کاشان و آران و بیدگل تاکید کرد: برخی در کنار کشت گل به تولید گلاب نیز اشتغال دارند که بیمه می تواند آنها را با تعرفه کشاورزی محاسبه و زیر پوشش قرار دهد.
به گزارش ایرنا، بازدید از چند واحد تولیدی، بهره برداری از طرح خیرساز پردیس شهدای دانشگاه کاشان، شرکت در آیین راه اندازی صندوق قرض الحسنه وام دانشجویی فاطمه الزهرا (س) در این دانشگاه از دیگر برنامه های سفر یکروزه استاندار اصفهان به شهرستان کاشان بود.
کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
6136/8123

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/95371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد