پیام سپاهان

آخرين مطالب

رصد هلال ماه رمضان 1440 بحرانی است/ احتمال رویت هلال صفر نیست علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: رصد هلال ماه رمضان از نوع رصد بحرانی است، با این حال احتمال رویت هلال صفر نیست، اما سخت و دشوار است.
عمران مرادی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: باید منتظر اعلام رسمی آغاز رمضان از سوی بیت مقام معظم رهبری باشیم. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود، هلال اول ماه رمضان غروب یکشنبه پانزدهم اردیبهشت در ساعت 20:07 با چشم مسلح دیده ‌شود و دوشنبه ماه رمضان آغاز شود.
وی با بیان اینکه رصد هلال آخر ماه قمری در سحرگاه پیش از طلوع خورشید قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: بر اساس تقویم رسمی کشور، یکشنبه پانزدهم اردیبهشت 1398 مصادف است با 29 شعبان 1440 هجری قمری و بر اساس تقویم دوشنبه اول ماه رمضان اعلام شده که مشروط بر رویت هلال درعصر یکشنبه است و اگر این اتفاق بیفتند، دوشنبه اول رمضان است.
مدرس و پژوهشگر نجوم با تاکید بر اینکه رویت هلال اول رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: امسال شرایط رویت دشوار است، از این رو باید منتظر بمانیم، گروه‌های رصدی چه روزی را اعلام می‌کنند. 
مرادی افزود: رویت هلال در رمضان به لحاظ شرعی و مذهبی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، در حال حاضر سال‌هاست رویت‌گران هلال در این زمینه در ایران فعال هستند.
وی ادامه داد: در ایران ستاد استهلال در بیت رهبری فعال است که هر ساله گروه‌های زیادی به مناطق کوهستانی که بتوانند ماه را به خوبی رصد کنند، می‌روند و هر کدام مشاهدات خود را به دفتر مرکزی می‌فرستند و رصدگران برتر پس از بررسی گزارش‌ها و اثبات صحت و ارسال به بیت رهبری در صورت تایید مسایل شرعی، روز نخست ماه رمضان اعلام می‌شود. 
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب به رویت هلال ماه‌های قمری اشاره کرد و گفت: از لحاظ نجوم، رویت هلال ماه‌های قمری با یکدیگر متفاوت است و ممکن است گاهی شرایط رصد ساده و گاهی دشوار باشد.
وی گفت: پارامترهایی برای رصد هلال اول ماه وجود دارد که نشان می‌دهد، رصد هلال ماه سخت است یا آسان. این آیتم‌ها در ماه‌های مختلف متفاوت است. 
مرادی توضیح داد: ضخامت هلال ماه، زمان حضور ماه در آسمان و فاصله ماه با خورشید از جمله آیتم‌هایی است که شرایط رصد را متفاوت می‌کند. این پارامترها موجب می‌شود، شرایط رصد متغیر شود.
مدرس و پژوهشگر نجوم تصریح کرد: رویت هلال ماه در غروب یکشنبه از نوع رصد بحرانی یا دشوار است، زیرا هم مدت زمان حضور ماه در آسمان اندک است و هم اینکه ضخامت ماه به اندازه کافی نیست. در نتیجه احتمال رصد ماه با چشم و بدون ابزار رصدی تقریبا بسیار پاییین است.
وی با تاکید بر اینکه در مورد رویت هلال ماه هیچگاه با قطعیت نمی‌توان صحبت کرد، اظهار کرد: روز یکشنبه احتمال رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح بدون دوربین و تلسکوپ تقریبا صفراست. 
مرادی توضیح داد: اگر بخواهیم از دوربین برای رصد هلال ماه استفاده کنیم، احتمال رصد در مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور با استفاده از دوربین و تلسکوپ بسیار ضعیف است و هرچه به سمت جنوب و به طور خاص جنوب غرب کشور برویم احتمال رصد هلال با استفاده از دوربین بیشتر می‌شود. 
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب یادآور شد: علاوه بر این‌ها شرط صاف بودن هوا نیز برای رصد هلال ماه وجود دارد. شرایط هوایی نیز بسیار مهم است، زیرا از نظر نجومی هلال رمضان بحرانی است.
بارش شهابی اتای دلوی در اردیبهشت ماه
مرادی درخصوص شاخص‌ترین رویدادهای نجومی اردیبهشت ماه خاطرنشان کرد: در ساعت 18:30 روز شانزدهم اردیبهشت ماه اوج بارش شهابی "اتای دلوی" رخ خواهد داد. 
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب در توضیح این بارش شهابی گفت: بارش شهابی اتا دلوی بارشی است که هر سال در فصل بهار روی می‌دهد و معمولاً در حدود روز 16 اردیبهشت ماه به اوج خود می‌رسد. نرخ ساعتی سرسویی اوج آن معمولاً حدود 40 بارش برآورد شده است. 
وی با بیان اینکه کانون این بارش نزدیک ستاره اتا دلو است و به همین دلیل این بارش شهابی بارش اتا دلوی نام دارد، تصریح کرد: اتا از حروف یونانی گرفته شده است. در هنگام بارش شهابی تعداد زیادی شهاب از یک نقطه خاص از آسمان که مربوط به یکی از صور فلکی است، می آیند که در مورد این بارش از نزدیک ستاره اتا دلو می آیند.
مدرس و پژوهشگر نجوم با تاکید بر اینکه بارش شهابی امسال در زمان اوج به راحتی قابل مشاهده نیست، اظهار کرد: زمان اوج این بارش شهابی پیش از غروب خورشید است، به همین دلیل به راحتی دیده نمی‌شود. 
مرادی یادآورشد: بارش‌های شهابی معمولا تا ساعت‌ها و روزها بعد از اوج بارش نیز وجود دارند، از این رو در ساعات پس از اوج بارش نیز می‌توان تعدادی از این بارش‌ها را مشاهده کرد.
مدرس و پژوهشگر نجوم ادامه داد: 22 اردیبهشت ماه مقارنه "ماه" و ستاره "قلب العسد" با فاصله 2.4 درجه در ساعت 21:52 شب رخ خواهد داد.
وی توضیح داد: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنارهم دیده شوند. اسد یا شیر یکی از صور فلکی معروف است.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب افزود: 29 اردیبشهت نیز مقارنه "زهره" و "اورانوس" در سحرگاه قابل مشاهده است. این مقارنه در فاصله 1.01 درجه رخ می‌دهد. 
وی با بیان اینکه مشاهده اورانوس یکی از رصدهای مشکل در آسمان شب است، تصریح کرد: زهره پر نورترین جسم آسمان پس از خورشید و ماه است که به راحتی دیده می‌شود. زمانی که اجرامی همچون اورانوس با رصد مشکل در کنار یک جرم معروف قرار می‌گیرند، فرصت خوبی برای رصد فراهم می‌آورد.
مرادی درخصوص رویداد نجومی بعدی در این ماه گفت: 29 اردیبهشت مقارنه "مریخ" و "خوشه ای باز M"35 در ساعت 20:47 در فاصله 0.2 درجه از مریخ رخ می‌دهد. 
مدرس و پژوهشگر نجوم افزود: 30 اردیبهشت نیز مقارنه "ماه" و "مشتری" است که فرصت مناسبی برای رصد مشتری در آسمان فراهم می‌آورد. در این مقارنه که در ساعت 21:59 رخ می‌دهد، مشتری در فاصله 1.5 درجه ماه قرار می‎گیرد.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب همچنین گفت: در این زمان با کمک دوربین و یا تلسکوپ می‌توان اقمار گالیله ای مشتری را نیز رصد کرد. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/96344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد