پیام سپاهان

آخرين مطالب

گیاهان کوهی سمیرم ظرفیتی رها شده اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- منطقه ای ییلاقی با پنج هزار و 224 کیلومتر مربع مساحت و 2 هزار و 460 متر ارتفاع از سطح دریا و دارای چشمه سارها و آبشارهای متعدد، که به برکت بارش های فراوان بهار امسال، بار دیگر جانی تازه گرفتند و جای جای کوه و دشت سرزمین هزار چشمه را، طراوتی تازه بخشیده اند.
حاصل این طراوت، آب و روان آب هایی است که در هر درّه و از میانه هر تپه ای می جوشند و در مسیر حرکت خود، حیات و سرسبزی را به طبیعت هدیه می دهند.
طبیعتی که حالا، چند سالی می شود به محل تاخت و تاز و حتی تامین معاش کسانی تبدیل شده که برای بهره بردن بیشتر از این سفره پربرکت اما هر سال خالی تر و تنُک تر از سال قبل، به جان نوبرانه های دارویی و خوراکی کوه و دشت سمیرم می افتند و ابایی از تخریب، ریشه کنی و بوته کنی این زبان بسته ها هم ندارند.
همزمانی این بهره برداری های گروهی و به اصطلاح وانتی، بویژه از سوی افراد و گروه هایی از روستاییان استان های همجوار سمیرم، با زمان ورود عشایر و دام های مازاد آنان در کوچ بهاره به این این خطه ییلاقی، ریشه کنی و نابودی این طبیعت زبان بسته را دو چندان سرعت بخشیده است.
به گفته صاحبنظران امر توسعه کشت این گیاهان بر اقتصاد داخلی، تولید و اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
ایران به عنوان یکی از 10 خاستگاه مهم گونه گیاهی در جهان مطرح است و 167 گونه از خانواده گیاهان آوندی شامل یکهزار و 215 جنس، حدود هشت هزار گونه، زیرگونه، واریته و یا دورگه در کشور وجود دارد و در مقایسه با سایر کشورها از نظر تعداد گونه های گیاهی در رتبه هشتم، از لحاظ گونه های انحصاری در رتبه پانزدهم و از نظر تنوع گونه ها در خاورمیانه بی نظیر است.
کارشناس ارشد و پژوهشگر منابع طبیعی و جنگلداری استان اصفهان، در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال وضعیت چشمه سارها در سمیرم بهتر از سال های قبل است و همین عامل باعث جاری شدن روان آب ها و چشمه های فصلی شده اما این آب ها، مقطعی و زود گذرند.
علی حسین بهرامیان خاطرنشان کرد: اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت زمان رسیدن نوبرانه هایی همچون کنگر، ریواس(لواس)،تره کوهی، موسیر و پرموسیر، سیر کوهی(والک)، گنبو و بیلهر، قارچ، شِنگ، موچه و کمی جلوتر در اواسط خرداد ماه چوئه(مخلصه) است.
وی با بیان اینکه در این ماه های بهار، افراد و گروه هایی هستند که متاسفانه رعایت حال علف ها و پوشش گیاهی طبیعت را نمی کنند، ادامه داد: این عده گیاهان را از بن و ریشه می کنند و در مواردی چندین گونی و وانت با خود می برند.
به گفته بهرامیان، منابع طبیعی و یگان حفاظت آن با همه توان و نیروهای خود برنامه های خوبی برای حفاظت از این عرصه ها بویژه در مناطق شناخته شده ای مانند چالقفا، جسیر و پشمکان داشته و محل های ورود خودرویی به آنها را مسدود کرده و تعدادی از متخلفان را هم جریمه کرده است.
این کارشناس منابع طبیعی تاکید کرد: تعدد و پراکندگی زیاد کوه ها و همزمانی مدیریت و کنترل کوچ بهاره عشایر، در کنار کمبود نیروی انسانی این اداره، تلاش و برنامه ریزی بهتر و جدی تری برای مقابله با این شرایط را می طلبد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم درباره اهمیت حفظ مراتع و پوشش گیاهی بویژه در فصل بهار اظهارداشت: حفاظت از طبیعت برای امروز و آیندگان و معیشت و آینده خود عشایر ضرورت دارد.
عزت الله مرادی خاطرنشان کرد: عده ای گونه های کوهی را از ریشه بیرون می کشند و مراتع را به سمت قهقرایی و کویری شدن می برند که اثر این تخریب سال های سال جبران شدنی نیست.
این اکولوژیست(بوم شناس) با تاکید بر اینکه اداره منابع طبیعی با همه توان و امکانات خود با متخلفان برخورد می کند، تصریح کرد: امسال تعدادی متخلف که اقدام به برداشت بی رویه علف های کوهی کرده بودند و بیشتر آنها از روستاییان استان های همجوار سمیرم بودند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.
به گفته مرادی، عشایری هم که با تریلی اقدام به کوچ و جابجایی دام های خود کرده بودند بازگردانده شدند و کسانی هم که تقویم کوچ را رعایت نکنند جریمه های سنگینی در انتظار آنهاست.
بر این اساس، برای این مسائل راهکارهایی میان مدت و بلند مدت پیشنهاد می شود، همچون اینکه باید به مانند اجرای طرح کتیرازنی دست کم، یکسال استراحت به طبیعت داده شود، نیروهای این سازمان با گستره فعالیت در کل طبیعت و مراتع بیشتر شوند، جریمه های سنگین تری برای نابودگران طبیعت در نظر گرفته شود، آموزش و فرهنگ سازی عمومی بویژه برای عشایر بیشتر مورد نظر باشد، مدارس، دانشگاه ها و همه دوستداران طبیعت، امر به حفاظت و حراست از منابع طبیعی کنند و نهی از بوته کنی و ریشه کنی گیاهانی که سال به سال کمتر از پارسال می شوند.
سمیرم به عنوان اولین ذخیره گاه اُرس در کشور در جوار زاگرس مرکزی و دنا و همچنین 2 ذخیره گاه جنگلی داغباشی و تنگ خشک، با افزون بر 527 هزار هکتار مساحت جغرافیایی، 455 هزار هکتار عرصه ملی، مرتعی و جنگلی و 81 هزار هکتار رویشگاه جنگلی بعنوان حوزه الگویی سازمان جنگل های کشور در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج، قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/96484/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد