پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

/مقاله/

برنامه درسی پوچ: مغفول یا بی‌اثر؟ علمي

برنامه درسی پوچ: مغفول یا بی‌اثر؟

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - براساس نتایج به دست آمده از یک پژوهش و بر اساس نظر متخصصان برنامه‌ریزی درسی، برنامه درسی پوچ مورد غفلت واقع شده است، اما بر اساس نظر متخصصان آموزش پزشکی، برنامه درسی پوچ، برنامه درسی بی‌اثر است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، حبیب اله رضایی و نیکو یمانی در مقاله‌ای به بررسی "برنامه درسی پوچ: مغفول یا بی اثر؟" پرداختند.
یکی از انواع برنامه درسی، برنامه درسی پوچ است. در ارتباط با این نوع برنامه درسی پژوهش‌های اندکی در سطح جهان صورت گرفته است و این امر نشان از بی‌توجهی پژوهشگران به این مفهوم است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم برنامه درسی پوچ از دیدگاه‌های مختلف است. این موضوع که اندیشمندان حوزه مطالعات برنامه درسی در مورد برخی تعاریف و مفاهیم بحث و چالش دارند، موضوع جدیدی نیست. 
با توجه به نتایج این مقاله، صاحب نظران برنامه ریزی درسی و صاحب نظران آموزش پزشکی تعریف متفاوتی از برنامه درسی پوچ ارائه داده اند. واژه های لاتین متفاوت و معانی فارسی متفاوت برای این مفهوم به کار رفته است. از جمله معانی لغوی متفاوت برای این واژه، می‌توان به برنامه درسی بی اثر، برنامه درسی مورد غفلت واقع شده یا مغفول، برنامه درسی عقیم، برنامه درسی خنثی، برنامه درسی حذف شده و برنامه درسی کنار گذاشته شده اشاره کرد.
از دیدگاه صاحب نظران برنامه ریزی درسی، برنامه درسی پوچ موضوعاتی است که تدریس نشده است و باید راهکارهایی برای بازگرداندن آنان به برنامه درسی پیدا کرد. از دیدگاه این متخصصان اهمیت این موضوعات کمتر از موضوعاتی نیست که تدریس می شود.
در این مطالعه مروری پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی شامل SID، Iranmedex، Irandoc و Magiran با کمک کلید واژه‌های برنامه درسی پوچ، برنامه درسی حذف شده، برنامه درسی مغفول، برنامه درسی بی‌اثر، برنامه درسی خنثی و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed central و Eric و موتور جستجو Google scholar با کلید واژه‌هایNull curriculum،Neglected curriculum ، omitted curriculum مورد جستجو قرار گرفت.
در این جستجو 70مقاله و15کتاب به دست آمد که به نحوی با برنامه درسی پوچ در ارتباط بودند. پس از مطالعه آنها، 18 مقاله و کتاب که به هدف مطالعه نزدیک‌تر بود مورد استفاده قرار گرفت. دو دیدگاه متخصصان برنامه‌ریزی درسی و مختصصان آموزش پزشکی در مورد برنامه درسی پوچ شناسایی و بر اساس نظرات متخصصان برنامه‌ریزی درسی، برنامه درسی پوچ آن چیزی است که مورد غفلت واقع شده است ولی بر اساس نظرات متخصصان آموزش پزشکی، برنامه درسی پوچ، برنامه درسی بی‌اثر است.
نتایج این تحقیق حاکی از این است که با توجه به تعریف متفاوت برنامه درسی پوچ از دیدگاه متخصصان برنامه‌ریزی درسی و متخصصان آموزش پزشکی پیشنهاد می شود، کسانی که قصد استفاده کاربردی از این مفهوم دارند در ابتدا تعریف خود را بر مبنای یکی از این نظرات مشخص کنند تا در ادامه کار دچار سردرگمی نشوند.
به گزارش ایسنا؛ این مقاله در"مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی" دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بهره‌مندی 152 هزار نفر جمعیت روستایی از منابع پایدار آب

بهبود خواص مواد با کمک ریخته‌گری گریز از مرکز

تجاری سازی فناوری نانو را مدنظر داریم

براساس مقررات وزارت علوم، فعالیت آموزشی شاخص پژوه ممنوع است

باید از پارک علم و فناوری غیاث‌الدین کاشانی با جدیت حمایت کرد

ارزیابی اثرات رقابت‌پذیری بر دگرگونی شبکه شهری

بازدید ستاری از نخستین کارخانه تولید جرثقیل تمام اتوماتیک کشور

دانشگاه اصفهان؛ میزبان همایش ملی شکلات، قهوه و شیرین‌کننده‌های طبیعی

چه عواملی در گرایش زنان به تناسب اندام مؤثر است؟

پذیرش 320 دانشجوی دکتری در واحد نجف آباد

ارائه خدمات پوشش‌دهی با استفاده از دستگاه‌ها و روش‌های مدرن

اعضای شورای صنفی دانشجویان بازوی مشورتی مسئولان هستند

تنوع ژنتیکی نژادهای سیب محلی ایران بر رقم تجاری تاثیرگذار است؟

سرپرست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منصوب شد

محققان یک گام به تبدیل گروه‌های خونی نزدیک‌تر شدند

67درصد زباله های الکترونیک قابل بازیافت‌اند

برگزاری آزمون بسندگی زبان در دانشگاه اصفهان

شرکت 2563 نفر در آزمون جامع استانداردهای مهارتی فرهنگ‌وهنر در اصفهان

استفاده صحیح از منابع طبیعی، فرصتی برای اشتغال پایدار

ارزیابی پتانسیل بیابان‌زایی با استفاده از چرخه حیات

آران و بیدگل ١٠٦ هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی دارد

ارائه تسهیلات ویژه به دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اصفهان

مقابله با بیابان‌زایی با استفاده از پوشش گیاهی مناسب

ایران وارد مرحله تولید دانش فنی صنعت الکترونیک هوانوردی شده است

جذب 50 دانشجوی پسادکتری در دانشگاه اصفهان

تضمین سلامتی تنها با دو ساعت پیاده‌روی هفتگی در طبیعت

توسعه کسب‌وکار با سامانه‌های اینترنتی مکانمند

اثرات سوء بیابان‌زایی بر وضعیت اقتصادی دامداران

کاهش هزینه‌های اسکان در خوابگاه های دانشگاه آزاد نجف آباد

اجرای استراتژی‌های کنترل آلودگی هوا با کمک مدل مصنوعی

تیرماه، آغازگر انقلاب تابستانی خورشید

رفع چالش مدیریت آب با مذاکره و دیپلماسی

تصویر مقصد گردشگری بر نگرش مسافران تاثیر دارد

67 رشته صنایع دستی در کاشان فعال است

اهدای خون قدرت شما را کاهش نمی‌دهد

بسته‌‌بندی‌های قابل بازیافت راهکار کاهش آلودگی‌ پلاستیکی

شرکت های دانش بنیان، عملکرد خوبی در رفع نیازهای داخلی داشتند

آمارهای تکان‌دهنده از کودکان کار در دنیا

لیزر کم‌توان درمان جدید دردهای ارجاعی

رشد باکتری‌های روده کوچک، عامل ابتلا به سندرم پای بی‌قرار

اجرای برنامه درسی پنهان و کاهش گرایش نوجوانان به اعتیاد

داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در اصفهان 16 درصد کاهش یافت

کاهش 16.27درصدی داوطلبان اصفهانی کنکور ارشد 98

امضای تفاهم نامه وزارت علوم و کشاورزی برای کارورزی

اداره دانشگاه به مدیریت علمی نیاز دارد

اساتید برای دانشجویان وقت بگذارند

از دانشگاه صنعتی اصفهان حمایت کنید

دانشگاه‌ها رسالتی بین‌المللی دارند

تقویت هوش هیجانی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی

نخستین مزرعه تحقیقاتی گیاهان دارویی فریدن راه اندازی شد