پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

/مقاله/

برنامه درسی پوچ: مغفول یا بی‌اثر؟ علمي

برنامه درسی پوچ: مغفول یا بی‌اثر؟

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - براساس نتایج به دست آمده از یک پژوهش و بر اساس نظر متخصصان برنامه‌ریزی درسی، برنامه درسی پوچ مورد غفلت واقع شده است، اما بر اساس نظر متخصصان آموزش پزشکی، برنامه درسی پوچ، برنامه درسی بی‌اثر است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، حبیب اله رضایی و نیکو یمانی در مقاله‌ای به بررسی "برنامه درسی پوچ: مغفول یا بی اثر؟" پرداختند.
یکی از انواع برنامه درسی، برنامه درسی پوچ است. در ارتباط با این نوع برنامه درسی پژوهش‌های اندکی در سطح جهان صورت گرفته است و این امر نشان از بی‌توجهی پژوهشگران به این مفهوم است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم برنامه درسی پوچ از دیدگاه‌های مختلف است. این موضوع که اندیشمندان حوزه مطالعات برنامه درسی در مورد برخی تعاریف و مفاهیم بحث و چالش دارند، موضوع جدیدی نیست. 
با توجه به نتایج این مقاله، صاحب نظران برنامه ریزی درسی و صاحب نظران آموزش پزشکی تعریف متفاوتی از برنامه درسی پوچ ارائه داده اند. واژه های لاتین متفاوت و معانی فارسی متفاوت برای این مفهوم به کار رفته است. از جمله معانی لغوی متفاوت برای این واژه، می‌توان به برنامه درسی بی اثر، برنامه درسی مورد غفلت واقع شده یا مغفول، برنامه درسی عقیم، برنامه درسی خنثی، برنامه درسی حذف شده و برنامه درسی کنار گذاشته شده اشاره کرد.
از دیدگاه صاحب نظران برنامه ریزی درسی، برنامه درسی پوچ موضوعاتی است که تدریس نشده است و باید راهکارهایی برای بازگرداندن آنان به برنامه درسی پیدا کرد. از دیدگاه این متخصصان اهمیت این موضوعات کمتر از موضوعاتی نیست که تدریس می شود.
در این مطالعه مروری پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی شامل SID، Iranmedex، Irandoc و Magiran با کمک کلید واژه‌های برنامه درسی پوچ، برنامه درسی حذف شده، برنامه درسی مغفول، برنامه درسی بی‌اثر، برنامه درسی خنثی و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed central و Eric و موتور جستجو Google scholar با کلید واژه‌هایNull curriculum،Neglected curriculum ، omitted curriculum مورد جستجو قرار گرفت.
در این جستجو 70مقاله و15کتاب به دست آمد که به نحوی با برنامه درسی پوچ در ارتباط بودند. پس از مطالعه آنها، 18 مقاله و کتاب که به هدف مطالعه نزدیک‌تر بود مورد استفاده قرار گرفت. دو دیدگاه متخصصان برنامه‌ریزی درسی و مختصصان آموزش پزشکی در مورد برنامه درسی پوچ شناسایی و بر اساس نظرات متخصصان برنامه‌ریزی درسی، برنامه درسی پوچ آن چیزی است که مورد غفلت واقع شده است ولی بر اساس نظرات متخصصان آموزش پزشکی، برنامه درسی پوچ، برنامه درسی بی‌اثر است.
نتایج این تحقیق حاکی از این است که با توجه به تعریف متفاوت برنامه درسی پوچ از دیدگاه متخصصان برنامه‌ریزی درسی و متخصصان آموزش پزشکی پیشنهاد می شود، کسانی که قصد استفاده کاربردی از این مفهوم دارند در ابتدا تعریف خود را بر مبنای یکی از این نظرات مشخص کنند تا در ادامه کار دچار سردرگمی نشوند.
به گزارش ایسنا؛ این مقاله در"مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی" دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

داوطلبان قبولی کنکور سراسری برای ثب‌نام منتظر کارنامه سبز نباشند

نقش شهروندان در توسعه گردشگری خلاق

مهار موفقیت آمیز بیماری لمپی اسکین در دام های فریدونشهر

گذر از تحریم‌ها با طراحی و تولید مبدل‌های حرارتی گرافیتی

مشکل پرتو درمانی بیماران سرطانی اصفهان تا آخر خرداد حل می شود

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر هوش هیجانی

پیام نجفی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان شد

تولید پکیج‌های نوین تصفیه فاضلاب توسط محققان اصفهانی

پنجمین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود

امشب؛ همنشینی ماه با «ستاره دبران» را از دست ندهید

حضور 4 دانشگاه اصفهانی در رتبه‌بندی جهانی تایمز

کوتاه قدها در معرض ابتلا به دیابت نوع 2

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معطوف به مراکز استان‌ها نشود

سیب زمینی سرخ شده، قاتل اعصاب بینایی

«به وقت نوترون» خاطراتی از شهید مصطفی احمدی روشن

آسمان امشب، میزبان مقارنه ماه و زحل

کاهش افسردگی با کمک نرم افزار تحت موبایل

نتایج تحقیقات درباره تاثیر ویتامین D بر باروری مردان

هشدار محققان در مورد مصرف نوشابه‌‍‌های رژیمی

تغییر محیط بازی رایانه‌ای با هوش مصنوعی

محققان اصفهانی موفق به ساخت لیزرهای حکاکی و پزشکی شدند

در خصوص ترانشه‌های زباله، ورود قضایی می‌کنیم

راه‌اندازی مرکز نوآوری بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان

تحلیل دیدگاه‌های فلسفی فیزیکدان‌ها در خانه فیزیک اصفهان

اعتبار پژوهشی شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای رساله‌های دکتری دانشگاه تهران

بررسی افسردگی و حافظه کاری فضایی

اسامی معرفی‌شدگان‌ دانشگاه فرهنگیان 2 استان در کنکور اعلام شد

«ماده تاریک» و اسرار شگفت‌انگیز آن

ریه؛ گذرگاه حیاتی بدن

یادگیری بهتر برنامه نویسی با استفاده از ابزار بازی جدی

رصد هلال اول نخستین ماه قمری با چشم غیر مسلح

محققان اصفهانی موفق به ساخت "سیستم پردازش گندله‌های فولاد" شدند

تیشه بی‌تفاوتی بر ریشه مسجد جامع هزارساله گلپایگان

درخشش دانشجویان اصفهانی در جشنواره "تیتر 11"

جامعه القرآن چادگان افتتاح شد

تجاری‌سازی 260 دانش فنی توسط شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

3 محصول دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رونمایی شد

کاربردی شدن نانوعایق‌های بومی در بزرگترین پروژه ساختمان‌سازی و هتل

برگزاری مدرسه تابستانه پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نقش شهروندان در توسعه گردشگری خلاق

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در میان برترین‌های جشنواره تیتر 11

مهارت مدیریت استرس را بیاموزید

توسعه آموزش های مهارتی دستاورد مهم دولت در حوزه فنی و حرفه ای است

راه‌اندازی رشته علوم قضایی در دانشگاه آزاداسلامی نجف آباد

جلد اول کتاب «اطلس اعصاب 12 گانه کرانیال» منتشر شد

همه آنچه از «نیوکاسل» باید بدانید!

سه اصفهانی در جمع مدال آوران المپیاد دانش‌آموزی نانو

محققان راهی برای کمک به افراد نابینا یافتند

بهبود رضایت شغلی کارمندان در گرو تصویر سازمانی بالاتر

جشنواره خوارزمی به دنبال شناسایی استعدادهای دانش آموزی است