پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان:

انتقال آب کارون به اصفهان، مانع سیلاب خوزستان نمی شد اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: عمده سیلاب‌ها در خوزستان در حوضه‌های دز و کرخه بوده و انتقال آب از کارون به زاینده رود تاثیری در کاهش سیلاب نداشت.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، مسعود میرمحمد صادقی صبح امروز (یکشنبه)‌ با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: تا امروز در چلگرد که سرشاخه زاینده رود است، بیش از دو هزار میلی‌متر بارندگی رخ داده است در حالی که میانگین بلندمدت آن هزار و چهارصد میلی‌متر است. 
وی ادامه داد:‌ امسال وضع بارندگی‌ها خوب بوده و از زمانی که آمار بارش در سرشاخه‌های زاینده رود ثبت می‌شود، رتبه دوم را شاهد هستیم. در شهر اصفهان نیز تا امروز 139 میلی‌متر بارش داشتیم که سال گذشته 61 میلیمتر بوده است. بلند مدت این آمار نیز 114 میلیمتر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: حجم پر سد زاینده رود نیز تا امروز 690 میلیون متر مکعب است و کل ظرفیت سد هزار و 400 میلیون متر مکعب است. سال گذشته این ظرفیت در چنین روزهایی 270 میلیون متر مکعب بود که سال بسیار سختی را رقم زد. ورودی‌ها به سد از اول مهر 1397 تا کنون هزار و 170 میلیون متر مکعب بوده است. 
میرمحمد صادقی ادامه داد: سال گذشته ورودی ما تا این روز 350 میلیون متر مکعب بود. از ابتدای سال آبی، 640 میلیون متر مکعب آب رها کرده‌ایم. ورودی به صد 140 متر مکعب در ثانیه است. در پاییز موفق به آبرسانی به کشاورزان نداشتیم. به همین دلیل آب در بهمن‌ماه به کشاورزان تحویل داده شد و وضعیت بارش‌ها نیز بهتر شد.
وی افزود: تا 20 خرداد رودخانه جریان خواهد داشت و ممکن است این تاریخ یک هفته نیز افزایش پیدا کند. بنابرین به طور معمول تا پایان خردادماه، رودخانه زاینده رود با همین میزان جریان، در شهر اصفهان زنده خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص بازخوانی طومار شیخ‌بهایی ادامه داد: امروز تمام حقآبه‌ها به صورت روستا به روستا مشخص است اما هنوز عملیاتی نشده است. همه مطالعات در اختیار ذی‌نفعان قرار گرفته تا نظراتشان را ارائه کنند. 
میرمحمدصادقی افزود: واقعیت حوضه زاینده رود این است که بارگذاری بیش از منابعی است که در اختیار داریم. از حوضه زاینده رود سالانه 400 میلیون متر مکعب،‌ فقط به شرب تعلق می‌گیرد که 60 میلیون متر مکعب از آن مربوط به آب شرب یزد است.
وی گفت: چیزی حدود 60 میلیون متر مکعب نیز آب به صنایع بزرگ تعلق می‌گیرد. کشاورزی اصفهان حدود 500 میلیون متر معکب آب از سد به خود اختصاص می‌دهد. مقداری نیز برای محیط زیست در نظر گرفته می‌شود. استان چهارمحال و بختیاری روی کاغذ 80 میلیون متر معکب سهم دارد، اما 150 میلیون مصرف می‌کند. البته چهارمحال و بختیاری از آب های میان حوضه‌ای به طور کامل استفاده می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: برداشت‌ها در هر دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، افزایش یافته و این افزایش ناشی از سطح زیر کشت است. 
میرمحمد صادقی افزود: از اوایل سال آینده بدنه سد کوهرنگ بالا خواهد آمد و امروز مشکل مالی در احداث این سد نداریم. طرح بهشت‌آباد وضعیت خوبی ندارد و قدری بلاتکلیف است. سد بهشت آباد اگر ساخته شود به اندازه سد زاینده رود ظرفیت خواهد داشت. 
وی تصریح کرد: سامانه دوم آبرسانی و ادامه تونل گلاب نیز برای اصفهان مهم است. ظرفت این تونل 9.6 متر معکب بر ثانیه است که تا افق 1410 نیاز اصفهان را تامین می‌کند. خط لوله این طرح که باید از گلاب تا پیلاف بیاید، حدود 2 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای در کنترل سیلاب موثر بوده، اما سیلاب‌ها بیشتر در حوضه دز و کرخه بوده اما ارتباط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با حوضه کارون در ارتباط است. بنابراین امکان جلوگیری از این سیلاب‌ها با انتقال آب به زاینده رود ممکن نبود.
میرمحمد صادقی گفت: در خصوص مادی‌های اصفهان، واقعیت این است که با توجه به حجم آبی که کشاورزان استفاده می‌کنند، پر کردن همه مادی‌های اصفهان امکان‌پذیر نیست. تنها مادی‌ای که آبگیری شده است، مادی نیاسرم است. شورای شهر نامه‌ای به شرکت آب منطقه‌ای بزند و درخواست تخصیص آب برای مادی‌ها داشته باشد تا شاید این اتفاق رخ داد.
وی تصریح کرد: در سد زاینده رود فقط اپراتور هستیم. به ما برنامه‌ای می‌دهند و باید بر اساس آن آب را رهاسازی کنیم. تصمیمیات در شورای هماهنگی گرفته می‌شود و در آن شورا استانداران، نمایندگان کشاورزان و نمایندگان وزرا حضور دارند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/97235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول

برخوردهای بی‌قاعده

اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

یک حادثه ترافیکی و یک غرق شدگی با یک فوتی و شش مصدوم

جوان 20 ساله در اصفهان در استخر کشاورزی غرق شد

پیشرفت 62 درصدی کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز شنبه اول اردیبهشت 1403

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه اول اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

یک نمایش مسخره

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

هوای 5 شهر اصفهان سالم است

از جذب موفق طرح‌های برون‌دانشگاهی تا برپایی راهیان پیشرفت در حوزه فناوری