پیام سپاهان

آخرين مطالب

امام علی علیه‌السلام، یاورمظلومان مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- در آستانه ورود به شب 21 رمضان و شهادت حضرت علی علیه‌السلام هستیم. یکی از شب‌هایی که سرنوشت و مقدرات  رقم می‌خورد. این ایام متعلق به مولای متقیان علی علیه‌السلام است؛ لذا در این نوشتار اشاره‌ای به دفاع مظلوم‌ترین انسان عالم از مظلومان خواهیم داشت.

سخن‌گفتن درباره علی علیه‌السلام شخصیت، مقام و منزلت او کار ساده‌ای نیست. شخصیتی که سراسر حوادث زندگی او با تاریخ اسلام عجین شده و اسلام به وجود چنین شخصیت عالی‌مقام، که در بطن تعالیم آن پرورش یافته است به خود می‌بالد. فرازهای مهم وحساس تاریخ اسلام حاکی ازشهامت، شجاعت، ایثار، فداکاری و حق‌جویی انسانی است که جهان تاکنون نظیر آن را به خود ندیده و پس از این هم نخواهد دید.  به‌حق باید اعتراف کرد که علی علیه‌السلام نه تنها درمیان ما مسلمان‌ها ارزشمند بوده و محبوبیت دارد، بلکه شخصیت نادر و استثنایی آن حضرت برای همه بشریت درخور تقدیر وستایش است و همه خود را مدیون جوانمردی، صفا، صمیمیت و انسان‌دوستی او می دانند.

پس بیان ویژگی و شخصیت واقعی آن امام همام، از توان بشر عادی خارج است و فقط درکلام روح‌بخش وحی می‌توان جلوه‌هایی از اوصاف واقعی آن حضرت را دریافت که می‌فرماید: «انَّ الَذین آمَنوا و عَمِلوا الصّالِحات واَقاموا الصَّلوة و آتوا الزَکوة لَهم اَجرُهم عِندَ رَبّهم وَ لا خَوفٍ عَلَیهم و لا هُم یَحزَنون.»  کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را برپا داشتند و زکات را پرداختند، اجرشان نزد پروردگارشان است، و نه ترسی بر آن‌ هاست و نه غمگین می‌شوند.

آنچه که تاکنون درباره امام علی علیه‌السلام ازبیان و قلم گویندگان و نویسندگان تراوش کرده، ستایش یا اشاره‌هایی است به گوشه‌ای ازابعاد وجودی آن بزرگمرد تاریخ و بیان زوایایی از زندگی، افکار و اندیشه انسانی که جهان به وجود او افتخار می‌کند و در مقابل، سخنان زیبا و نغز او که در قالب «نهج البلاغه» به ودیعه باقی مانده، سرتسلیم فرود می‌آورد.

اساس حکومت علی علیه‌السلام برپایه عدالت، مساوات و ارزش‌های الهی و انسانی پی ریزی شده بود و روی همین جهت، هیچ چیزنتوانست امام علیه‌السلام را از بازگو نمودن حقیقت باز دارد. بدین لحاظ وقتی اطلاع حاصل می‌کند که فرزندش امام حسن‌ علیه‌السلام یک مقداراز بیت‌المال را قرض گرفته است، سخت ناراحت می‌شود و او را مورد سرزنش وملامت قرار می‌دهد. علی علیه‌السلام در پرورش عدالت و حمایت اززیردستان در اوجی قراردارد که بدون اغماض و گذشت، اعمال و کردار خود را نیز مورد محاسبه قرار می‌داد و ستمگران را مجازات می‌کرد و حقوق مظلومین را به آنان بازمی‌گرداند و با قاطعیت فریاد می‌زد: «الذَّلیل عِندی عَزیز حَتی آخذ الِحق لَه والقوی عِندی ضَعیف حَتی آخذ الحق مِنه، رَضینا عن الله قَضاءَه و سَلمنا لله اَمره.» ناتوان ستمدیده در نظر من، عزیز است تا حقش را بگیرم و زورمند ستمگر نزد من، حقیر و ضعیف است تا حق دیگران را از او بستانم.

ما در برابر فرمان خدا راضی هستیم و در مقابل امر او تسلیم می‌باشیم. امام علیه‌السلام در این فراز از سخنانش که پس ازجنگ نهروان ایراد شده، به بیان حالات روحی‌اش می‌پردازد و دفاع از مظلومین را به عنوان یکی از اهداف خود مطرح می‌کند وعملکرد خلفای پیشین را که به ستم وتبعیض‌های ناروایی منجر گردیده و در زمان خلیفه سوم به اوج خود رسیده بود، مورد نکوهش قرار داده و تاکیدداشت: «من درمقابل رفتار دیگران که چه کردند، هیچ‌گونه مسئولیتی ندارم و آنچه که من را به قبول خلافت واداشت، اجرای حق و عدالت و گرفتن حق ضعیفان از زورمندان بود.»

به خاطر این رفتارعدالت‌خواهانه است که امام علیه‌السلام پس از پذیرفتن مقام خلافت، در صدد برمی‌آید تا حکام ظالم و ستمگر را از تصدی امورمسلمین معزول دارد و در این تصمیم خود قاطع و مصمم بود؛ لذا در مقابل ابن‌عباس وعده‌ای دیگر که با عزل معاویه از قدرت مخالف بودند و حضرت را به سازش توصیه می‌کردند و می‌گفتند: فعلا عزل معاویه به صلاح نیست، ایستاد و در جواب آن‌ها فرمود: «من برای یک روز هم نمی‌توانم اشخاص فاسد و ناشایست را بر جماعت مسلمین حکمروا ببینم.» گرچه برخی از کوته‌نظران، براین رفتارامام علیه‌السلام با گماشتگان عثمان خرده گرفته‌اند و می‌گویند: علی علیه‌السلام با سیاست آشنایی نداشت و الا معاویه را فورا عزل نمی‌کرد یا درشورای شش نفره عمر سخن عبدالرحمن بن عوف را که گفت: «باتو بیعت می‌کنیم به شرطی که به کتاب خدا، سنت پیغمبر و سیرت ابوبکر وعمر رفتار کنی.»، موقتا می‌پذیرفت.

اما از آنجایی که علی علیه‌السلام مرد حقیقت وانسان پاک‌باخته بود، هدفش از تصدی خلافت جز پیاده‌کردن احکام الهی و احقاق حقوق محرومین نبود، تمام این اشکالات را یاوه‌سرایی بیش ندانسته و می‌فرماید:«لَولا التَقی لَکُنت اَدهی العَرَب.» اگر من تقوی و حقیقت را به فرض محال، کنار گذارم، در زندگی هم از تمام عرب زرنگ‌تر می‌شدم.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/97565/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

حمله اسرائیل به سایت اس300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت | تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گوید؟

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

خبر یک نماینده برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

حضور 5 بانوی ووشو کار سپاهانی در رقابت‌های جام جهانی

برگزاری 40 ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 12

خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند

یک فوتی در تصادف محور ارومیه - مهاباد

در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان

گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن

دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف با فرمانداران تعامل کنند

پایان انتخابات چالش برانگیز؛ تیغ تیغ‌ساز بُرنده ماند

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش

جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم

بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست

طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان

صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است

تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم

اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک

مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان در حال برگزاری است

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

قیمت طلا و سکه کاهشی می شود؟

امام صادقی ها باید مسئولیت فقر را بر عهده بگیرند/ رشد 6درصدی ادعایی دولت رئیسی پس کجاست؟

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم

(ویدیو) مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان

شرکت 28 کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک

تصاویر ماهواره‌ای از رادار پایگاه هشتم شکاری اصفهان