پیام سپاهان

آخرين مطالب

افزایش مشارکت زنان در اهدای خون نیازمند زدودن باورهای غلط بهداشتی و فرهنگی اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بانوان بطور میانگین در سراسر جهان 30 درصد خون مورد نیاز را اهدا می کنند و این رقم در کشورهای توسعه یافته به بیش از 50 درصد هم می رسد.

به گفته مسوولان از مجموع 108 میلیون لیتر خون اهدایی سالانه در جهان، سهم شهروندان ایرانی افزون بر 2 میلیون لیتر است.

این در حالی است که از 2 میلیون و 83 هزار و 914 واحد خون اهدایی، تنها 4.38 درصد از سهم اهدای خون در کشور مربوط به بانوان است.

در زمان حاضر در ایران در تمامی استان های کشور سهم اهدای خون زنان زیر 10 درصد است.

به عنوان مثال استان لرستان با 9.63 درصد، ایلام با 7.83 درصد و مرکزی با 7.58 درصد سه استان برتر در زمینه اهدای خون زنان در سال 94 بودند.

با وجود آنکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند این گروه به گفته کارشناسان آمار، درصد کمی از اهداکنندگان خون در کل کشور را به خود اختصاص می دهند به طوری که اهدای خون زنان در ایران با جمعیت، وضعیت سلامتی و روحیه ایثارگرانه و حمایتگر آنان تناسبی ندارد.

بر اساس آمار، اهدای خون بانوان در کشور ما در سال 1382 از 12.75 به 4.38 در سال 1394 رسید که کاهش چشمگیری را طی 12 سال نشان می دهد.

برخی از مسوولان و کارشناسان ترس از کم خونی، ترس از سوزن کیسه های اهدای خون، ترس از ابتلا به بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت، ضعف قوای جسمانی و ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود از عوامل کاهش مشارکت بانوان در امر اهدای خون کشور محسوب می شود.

به همین منظور میزگردی با عنوان "اهدای خون بانوان، واقعیت ها و چالش ها" با حضور دکتر مجید زینلی مدیرکل انتقال خون استان اصفهان، دکتر زهره مسائلی رییس برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان، دکتر محمدرضا جابری مسوول پخش خون استان اصفهان و لطفعلی جعفری رییس روابط عمومی اداره کل انتقال خون اصفهان حضور داشتند.

این مسوولان بر این باورند که مباحث فرهنگی، باورهای غلط درخصوص ضعیف و کم خون بودن بانوان و نداشتن آگاهی علت اصلی کم بودن میزان بانوان اهداکننده خون در ایران است.

آنها معتقدند در جامعه ای که نیمی از آمار جمعیتی را بانوان تشکیل می دهند و میزان مشارکت این قشر جامعه در تمامی امور اجتماعی، علمی، فرهنگی، آموزشی و روز به روز در حال افزایش است باید در زمینه اهدای خون درصد مشارکت بانوان افزایش یابد.

این صاحبنظران می گویند در کشورهای اروپایی و نیز توسعه یافته، بانوان بیش از 50 درصد آمار اهدا کنندگان خون را به خود اختصاص می دهند و این درحالی است که ایران حداکثر 13 درصد و در اصفهان 3.5 درصد اهداکنندگان را بانوان تشکیل می دهند.

آنها اعتقاد دارند بانوان نباید از مراجعه به مراکز انتقال خون نگرانی داشته باشند زیرا پیش از اهدای خون افراد داوطلب از لحاظ داشتن سلامتی و شرایط اهدای خون بررسی شده و درصورتی که اهدای خون برای آنها خطرآفرین و یا سلامت خون آنها محرز نشود از داوطلب خونی دریافت نمی شود.

این پزشکان می گویند بانوان در سنین باروری پس از اهدای خون 30 عدد قرص آهن برای جبران خون دریافت می کنند و نگرانی برای اهدای خون وجود ندارد زیرا حجم زیادی از خون از آب تشکیل شده و با مصرف مایعات پس از 24 تا 48 ساعت حجم خون دریافتی و پس از دو هفته گلبول های خون به فرد اهداکننده بازمی گردد.

آنها همچنین می گویند آمار جوانان اهداکننده خون درحال کاهش است به طوری که میانگین بیشترین بازه سنی اهداکنندگان خون از 21 تا 25 سال در سال 87 به 31 تا 35 سال در سال 97 رسید و این امر را به دلیل رفتن به سمت پیری جمعیت و آگاهی ندادن به جوانان و فرهنگ سازی نکردن برای اهدای خون می دانند.

یک متخصص خون شناسی به این میزگرد دعوت شد که حضور نیافت.

** آمار بانوان اهداکننده خون در ایران بسیار پایین است

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در این میزگرد گفت: نیمی از جمعیت جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند و روز به روز میزان مشارکت این قشر در فعالیت های علمی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و … در حال افزایش است و بانوان باید در زمینه اهدای خون درصد مشارکت خود را افزایش دهند.

مجید زینلی با اشاره به میزان پایین استقبال بانوان از اهدای خون افزود: در این صورت ما 50 درصد ظرفیت خود یعنی بانوان را در چرخه اهدای خون از دست داده ایم.

وی اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته و اروپایی بانوان بیش از 50 درصد اهداکنندگان خود را تشکیل می دهند در حالی که این آمار در ایران حداکثر 13 درصد و در استان اصفهان  3.47 درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: این میزان از میانگین جهانی و کشوری بسیار پایین تر است و باید دلیل آن بررسی شود.

**  بانوان در اهدای خون نگران نباشند

وی اما یکی از دلایل مشهود و بارز آن را مقوله های فرهنگی و تصور وجود فقر آهن و آنمی در میان بانوان ایرانی عنوان می کند و می گوید: این تفکرها در حالی در میان قشر زنان ایرانی و خانواده آنها وجود دارد که بیشترین میزان مصرف خون کشور را بانوان دارند.

زینلی اظهار داشت: بانوان مطمئن باشند هنگام مراجعه به پایگاه های اهدای خون در صورت تشخیص کم خونی یا احتمال وجود ضرر برای اهدای خون فرد، از این افراد خونگیری نمی شود بنابراین جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بانوان جامعه ما همواره در امور خیریه و ایثارگرانه داوطلب بوده و مشارکت داشته اند و در زمینه اهدای خون مشارکت آنها می تواند بسیار موثر و مهم باشد.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به آگاه نبودن بسیاری از مردم از مقوله اهدای خون و انواع آن بیان کرد: به دلیل فرهنگسازی نکردن در زمینه اهدای خون، مردم از مزایای اهدای خون مطلع نبوده و باورهای غلطی درخصوص ضعیف بودن، پایین بودن فشارخون و فقر آهن در بانوان دارند.

وی گفت: همه بانوان مبتلا به کم خونی و فقر آهن نیستند بنابراین باید اطلاعات بانوان را در امر اهدای خون بالا ببریم زیرا اهدای خون در صورت نداشتن کم خونی نه تنها خطر ندارد بلکه فواید زیادی به همراه دارد.

** سلامت اهداکنندگان و خون های دریافتی در اولویت است

زینلی دو موضوع را از اولویت های اداره کل انتقال خون دانست و خاطرنشان کرد: اولویت اول برای ما سلامت فرد اهداکننده است و ما به هیچ وجه اجازه نداریم سلامت افراد را به خطر اندازیم، بنابراین پس از آزمایش های لازم اگر خونگیری برای مراجعه کننده خطر و ضرر داشته باشد وی را معاف می کنیم.

وی اضافه کرد: اولویت دوم ما سلامت خونی است که از اهداکنندگان دریافت می کنیم، پس همه افراد با اطمینان کامل می توانند وارد سیستم انتقال خون شوند زیرا ما این دو اولویت را با وسواس پیگیری می کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان درباره استانداردهای کشوری فاصله زمانی اهدای خون توسط افراد تشریح کرد: به دلیل شرایط تغذیه ای افراد در ایران و تفاوت آن با سایر کشورها، مردان هر سه ماه یکبار و بانوان هر چهار ماه یکبار می توانند خون اهدا کنند.

** 18 تا 60 ساله ها می توانند خون اهدا کنند

وی ادامه داد: بانوان و آقایان از سن قانونی 18 سال تا سن 60 سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا سن 65 سالگی می توانند خون اهدا کنند.

زینلی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون یکی از سازمان های مستقل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است درخصوص تامین خون مورد نیاز توسط بیمارستان ها افزود: بانک خون در همه بیمارستان ها و مراکز درمانی که مجوز بانک خون دریافت کرده باشند فعال است و این بانک های خون با سازمان انتقال خون در ارتباط بوده و خون مورد نیاز خود را اعلام و دریافت می کنند.

وی همچنین درباره موضوع واردات و صادرات خون گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی هیچ کشوری مجاز به وارد یا صادر کردن خون نیست زیرا هر کشوری بیماری های بومی و خاص خود را دارد که افراد با آن زندگی می کنند و مشکلی هم ندارند ولی در یک کشور دیگر ممکن است بیماری های بدی را به همراه داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان اظهار داشت: موضوعی که در دهه 70 مطرح شد به دلیل فرآورده های خونی بوده و به دلیل صادر و وارد کردن خون به کشور نبود.

وی درمورد دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان در اصفهان عنوان کرد: گروه های مختلفی از اهداکنندگان وجود دارد که این دفتر به صورت مدون و دوره ای کلاس های آموزشی و آگاهی بخشی برای این اهداکنندگان برگزار می کند و همچنین کانون های اهدای خون فعال است.

** فرهنگ اهدای خون باید از کودکی در ذهن ها نهادینه شود

زینلی با اشاره به ارتباط اداره کل انتقال خون استان با جمعیت هلال احمر، دانشگاه ها و مدارس تصریح کرد: اگر بتوانیم موضوع انتقال خون را از مدارس ابتدایی در ذهن کودکان نهادینه کنیم و آگاهی و اطلاعات لازم برای آینده را به آنها بدهیم کار بزرگی انجام داده ایم.

وی از برنامه سازی هایی برای ارتقاء آگاهی مردم با همکاری صداوسیما خبر داد و افزود: در عصر جدید به شیوه های قدیمی که به صورت عمومی اعلام نیاز شده و مردم برای اهدای خون فراخوان شوند عمل نمی شود بلکه باید از راه فرهنگسازی اهدای خون در جامعه نهادینه شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره پایه گذاری انجمن خیریه ترویج فرهنگ اهدای خون بیان کرد: افراد دارای نفوذ و خوش نام در این انجمن حضور دارند و شاخه جوانان این انجمن نیز راه اندازی شده تا از طریق آن جذب اهداکنندگان خون را داشته باشیم.

وی همچنین به فعالیت قوی ستاد اهدای خون خمینی شهر اشاره کرد و ادامه داد: در چند سال گذشته با کمک خیران خمینی شهری در این منطقه مرکز اهدای خونی راه اندازی شده که در زمینه اهدای خون فعالیت های خوبی انجام می دهند.

زینلی درباره حجامت خاطرنشان کرد: بحث نظارت، پیگیری، ارائه مجوز و برخورد با مراکز حجامت یا زالو درمانی برعهده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است و ما تنها می توانیم درخصوص خطرات احتمالی حجامت های غیربهداشتی به مردم اطلاع رسانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه حجامت مترقی ترین اقدام در حوزه خون گیری از بدن در زمان ائمه اطهار بوده است که به امت خود توصیه کرده اند گفت: هدف اصلی حجامت این است که خون از بدن خارج شود و در گذشته به دلیل موجود نبودن ابزارآلات مناسب مانند سرنگ این خروج خون از بدن از راه حجامت انجام و دستور پزشکی بسیاری خوبی محسوب می شد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان افزود: امروز با استفاده از ابزارهای به روز پزشکی می توان با اهدای خون از مزایای دفع خون از بدن استفاده و بدن را در برابر ابتلا به بیماری های قلبی و مغزی مصون داشت.

وی گفت: انتقال خون مانند سایر رشته های پزشکی به سرعت در حال پیشرفت و تخصصی شدن است و فرآورده های خونی نوین در حال جایگزینی هستند.

زینلی با بیان اینکه بخش آفرز اصفهان از دو سال پیش فعالیت خود را آغاز و ابراز خرسندی کرد: دو فرآورده خونی به روز دنیا شامل پلاکت آفرزیس و پلاسما آفرزیس که در کشورهای توسعه یافته تولید می شود در اصفهان تولید می شود که فرآورده هایی استراتژیک است.

وی با تاکید بر اینکه در این مدت سه هزار و 500 واحد خونی در اصفهان تولید شده است اظهار داشت: در روش آفرزیس اهداکننده فقط پلاسما یا فقط پلاکت اهدا می کند و خون دوباره به رگ های فرد اهداکننده باز می گردد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان افزود: با استفاده از این روش ها حجم پلاسمای دریافتی بالا رفته و هر فرد سالیانه می تواند 24 بار پلاسما اهدا کند در صورتی که در اهدای خون هر فرد بین سه تا چهار بار در سال امکان اهدای خون را دارد.

وی با اشاره به اینکه زمان نگهداری پلاکت بین 3 تا 5 روز است، خاطرنشان کرد: سال گذشته 2 هزار واحد پلاکت تولید شد که این امر موجب رفع چالش ها و نگرانی ها برای تامین پلاکت در استان شد.

زینلی به کاهش اهدای خون در ماه رمضان با توجه به شرایط روزه داری و ضعف بدن اشاره و بیان کرد: هرچند روزه با اهدای خون باطل نمی شود اما توصیه می شود پس از افطار خون دهی انجام شود زیرا بدن پس از خونگیری نیاز به مایعات دارد تا آب بدن تامین شود.

وی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 21 تا 24 مرکز انتقال خون میدان خواجوی شهر اصفهان برای دریافت خون از اهداکنندگان فعال است.

** 3.47 درصد اهداکنندگان خون در اصفهان بانوان هستند

رییس برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان استان اصفهان گفت: در سال 1386 میزان اهدای خون بانوان در استان اصفهان 3.7 درصد بود که به 2.7 درصد در سال 1393 رسید ولی در سال 97 دوباره به 3.47 درصد افزایش یافت.

دکتر زهره مسائلی با اشاره به تحقیقات و نظرسنجی هایی که در سال های 89 و 90 از بانوانی که تاکنون خون اهدا نکرده بودند و  بانوان اهداکننده خون انجام شده بود افزود: از نتایج این نظرسنجی ها مشخص شد که افرادی که خون اهدا می کند اطلاعات و آگاهی کافی درباره مزایای اهدای خون دارند.

وی عنوان کرد: باورهای نادرستی در جامعه گسترش یافته که بانوان کم خون و دارای ضعف جسمی هستند و نباید خون اهدا کنند و یا حتی در برخی موارد خانواده های این افراد اعلام مخالفت می کنند.

رییس برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان تصریح کرد: بانوان باید اطمینان داشته باشند که با مراجعه به مراکز اهدای خون درصورتی که خون گیری برای آنان ضرر داشته باشد این کار انجام نخواهد شد زیرا سازمان انتقال خون سلامت فرد اهداکننده را در اولویت های خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در سال 97 حدود 16 درصد مردان و 35 درصد زنان داوطلب اهدای خون به دلیل ضررهای جانی اهدای خون از این امر معاف شدند و سازمان انتقال خون از آنها خون گیری انجام نداد.

مسائلی با بیان اینکه سال 2010 نیمی از اهداکنندگان کشورهای اروپایی و 30 درصد اهداکنندگان خون در ایتالیا را زنان تشکیل داده بودند اظهار داشت: در ایران پس از هر خون گیری از بانوان در سنین باروری، 30 قرص آهن به صورت رایگان به بانوان تحویل داده می شود تا جبران آهن در بدن آنها سریع تر صورت بگیرد.

** بانوان باردار و شیرده خون اهدا نکنند

وی درحالی که از بانوان برای اهدای خون دعوت به مشارکت کرد اما گفت: بانوان در زمان بارداری و شیردهی نباید نسبت به اهدای خون اقدام کنند و توصیه نمی شود.

وی با اشاره به نظر سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه اهدای خون باید  داوطلبانه و باانگیزه همنوع دوستی انجام شود بیان کرد: برهمین اساس سازمان انتقال خون نمی تواند سیاست های تشویقی خاصی را دنبال کند اما ما هر ساله در روز اهدای خون به رسم احترام از اهداکنندگان تقدیر به عمل می آوریم اما اینکه مزایا و موارد خاصی برای آنها در نظر بگیریم اینطور نیست.

رییس برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر تلاش زیادی کردیم تا از طریق صداوسیما موضوع اهدای خون و ضرورت ها و مزایای آن را برای مردم فرهنگسازی کنیم.

** 61.5 درصد اهداکنندگان خون در اصفهان اهداکننده مستمرند

وی افزود: سال گذشته 163 هزار و 289 نفر در استان اصفهان داوطلب اهدای خون بودند که از 128 هزار و 504 نفر از آنها خونگیری شد.

مسائلی تاکید کرد: از این تعداد 61.5 درصد اهداکننده مستمر بودند و 11.5 درصد خون های اهدایی نیز از گروه های خونی با RH منفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز انتقال خون میدان خواجو در شهرستان اصفهان بیشترین آمار اهدای خون را دارد افزود: کاشان، نجف آباد، شهرضا و خوانسار  دارای بیشترین میزان اهداکننده خون در میان کل شهرستان های استان اصفهان هستند.

** اهدای خون در میان جوانان کاهش یافته است

این پزشک با ابراز تاسف از اینکه اهدای خون در میان جوانان کاهش یافته است و در جذب قشر جوان موفق نبوده ایم اشاره کرد: سال 87 بیشترین سن اهداکنندگان خون با 18 درصد در بازه سنی 21 تا 25 سال بوده است درحالی که بیشترین سن اهداکنندگان خون در سال 97 به بازه سنی 31 تا 35 سال رسیده است.

وی با بیان اینکه مقوله اهدای خون نیاز به آموزش مداوم دارد از رسانه های خواست تا در زمینه اهدای خون بانوان و جوانان پیام رسانی و اطلاع رسانی کنند تا از طریق آن بتوانیم در جامعه فرهنگسازی کنیم.

مسائلی با اشاره به اینکه هر فرد داوطلب در هر نوبت اهدای خون حدود 10 درصد از حجم خون خود را اهدا می کند که برایش ضرر و زیانی ندارد، تصریح کرد: حداقل وزن داوطلب اهدای خون باید 50 کیلوگرم و تعداد نبض  بین 50 تا 100 در دقیقه و فشار خونش مناسب باشد.

** در آینده با چالش کمبود خون مواجه می شویم

مسوول پخش خون استان اصفهان گفت: در دهه های اخیر به علت افزایش طول عمر افراد، افزایش سوانح، رشد تکنولوژی و علم پزشکی و در نتیجه شناخت بیشتر بیماری ها، اعمال جراحی، پیوند اعضا و جراحی های پیشرفته قلب افزایش یافته و به تبع آن میزان مصرف خون در جوامع رو به رشد است.

محمدرضا جابری در میزگرد ایرنا افزود: در عصر کنونی در حوزه خون با چالشی روبه رو هستیم که جامعه به سمت پیری جمعیت پیش می رود که این امر خود موجب کاهش آمار اهدای خون می شود و در کنار آن مصرف فرآورده های خونی نیز برای این جمعیت مسن افزایش می یابد.

وی ابراز نگرانی کرد که تا چند سال آینده با چالش کمبود فرآورده های خونی مواجه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه انتقال خون همه افراد داوطلب را معاینه و از فیلترهای مختلف عبور می دهیم تا کیفیت خون و فرآورده های آن با بالاترین سطح ممکن باشد و آن دسته فرآورده های خونی که سلامت آنها تایید شده باشد را مورد استفاده قرار می دهیم.

مسوول پخش خون استان اصفهان اظهار داشت: اهداکنندگان مستمر که حداقل سالی دو بار خون اهدا می کنند خون های سالم تری دارند.

وی با اشاره به شعار سال 2000 سازمان بهداشت جهانی با عنوان "خون سالم از من آغاز می شود" بیان کرد: هنوز هم تداوم این شعار جهانی اهدای خون احساس می شود و همه باید در قبال اهدای خون و فرآورده های آن خود را مسوول و شریک بدانند.

جابری با اشاره به فعالیت شبکه ملی خون رسانی در کشور گفت: این شبکه ملی دو هدف عمده شامل تامین نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن و نیز جلوگیری از ضایعات خونی را دنبال می کند.

** اصفهان در تولید فرآورده های خونی خودکفاست

وی تصریح کرد: خوشبختانه استان اصفهان از جمله استان هایی است که خون و فرآورده های خونی مورد نیاز خود را تامین می کند و در فصول خاصی از سال که مورد نیاز باشد خون سایر استان ها مانند استان های جنوبی یا همجوار را نیز تامین می کند.

این پزشک درمورد استانداردهای لازم برای اعلام کم خونی در افراد ادامه داد: میزان هموگلوبین و آهن استانداردهایی دارد که در سنین مختلف متفاوت است اما انتقال خون جهانی یک سری استانداردهای جهانی برای آن اعلام کرده که باید براساس آن عمل شود.

وی بیان کرد: شاید در کشور ما بانوان نسبت به مردان کم خون تر باشند که در صورت مراجعه برای اهدای خون اگر کم خونی تشخیص داده شود از آنها خونگیری نخواهد شد.

جابری تاکید کرد: استانداردهایی که باید یک اهداکننده خون داشته باشد از قانون همه یا هیچ تبعیت می کند.

وی چرخه بازگشت خون اهدایی که حجمی معادل 480 میلی گرم دارد را 24 تا 48 ساعت دانست و افزود: به دلیل اینکه بیشترین حجم خون را آب تشکیل می دهد درصورت مصرف مناسب آب در این مدت جبران می شود و گلبول های قرمز خون نیز تا 2 هفته و ذخایر آهن آن نیز در دوره سه ماهه جبران خواهد شد.

مسوول پخش خون استان اصفهان درباره زمان نگهداری فرآورده های خونی نیز گفت: پلاکت سه تا 5 روز در دمای 20 تا 24 درجه سانتیگراد، پلاسما یک تا 7 سال در دمای منهای 20 درجه و گلبول های قرمز نیز 35 تا 42 روز در دمای 2 تا 6 درجه سانتیگراد قالب نگهداری است.

وی همچنین پلاکت ها را به سه گروه معمولی، فرزیس و اشعه دیده و گلبول های قرمز را به چهار دسته ساده، شسته شده، اشعه دیده و کم لوکوسیت تقسیم بندی کرد و گفت: امروزه همه فرآورده های خونی که در کشورهای توسعه یافته تهیه می شود در استان اصفهان نیز قابلیت تولید دارند.

** 10 درصد مردم ایران گروه خونی منفی دارند

جابری درباره درصدهای جهانی RH های مثبت و منفی و تفاوت های آن با ایران تصریح کرد: در اروپا 15 درصد گروه های خونی منفی و 85 درصد آنها مثبت هستند که این میزان در کشور ایران 10 درصد در گروه های خونی منفی و 90 درصد در گروه های خونی مثبت است.

وی اظهار داشت: به همین نسبت بیماران هم از همین درصدها تبعیت می کنند اما گاهی درخواست کاذب کمبود خون در گروه خونی خاصی را ایجاد می کند که دلیل آن را می توان در استفاده از گروه خونی O منفی برای همه گروه های خونی به ویژه در افراد نیازمند به خون در حوادث و موارد اورژانسی یا تعویض خون نوزادان دانست که به دلیل اضطرار امکان تعیین گروه خونی در فرد نیازمند وجود ندارد.

این مسوول تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون بروز مشکلی به دلیل کمبود خون یا گروه خونی خاصی در کشور مشاهده و گزارش نشده است.

وی درباره تفاوت اهدای خون و حجامت نیز بیان کرد: در حجامت بحث درمان را داریم ولی در اهدای خون موضوع دریافت خون از فردی سالم مطرح است و در صورتی که حجامت در حالت و شرایط استریل و بهداشتی صورت نگرفته باشد ما تا مدتی فرد را از اهدای خون منع خواهیم کرد.

جابری خاطرنشان کرد: این به دلیل احتمال انتقال بیماری یا بروز آلودگی در حجامت های غیربهداشتی در افراد است که به عنوان سوالی در پرسش نامه های داوطلبان اهدای خون از افراد پرسش می شود.

وی تاکید کرد: نیاز به خون در همه فصول سال وجود دارد و بیماران هموفیلی و تالاسمی و بیماران نیازمند به اعمال جراحی به این فرآورده های خونی نیاز دارند، بنابراین نیاز به خون نیازی دائمی است و سازمان انتقال خون توصیه می کند تا افراد در همه فصول خون اهدا کنند.

مسوول پخش خون استان اصفهان افزود: خوشبختانه در سال های اخیر اقدام های خوبی صورت گرفته تا داوطلبان به صورت یکنواخت در طول ماه ها و فصل های سال به اهدای خون اقدام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/97573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان

خط و نشان فرمانده ارشد نظامی ایران برای اسرائیل: آماده هرنوع برخوردی هستیم

دنیا پیام عملیات غرورآفرین وعده صادق را دریافت کرد

جزئیات مقابله پدافندهوایی ارتش با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌های اسرائیلی + فیلم

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

فرمانده نیروی زمینی ارتش: «وعده صادق»دستاوردهای تاریخی دارد/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی برخورد کرد

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

خسارات جبران ناپذیرعملیات وعده صادق برای رژیم صهیونیستی

مردم اصفهان در حمایت از عملیات وعده صادق راهپیمایی کردند

واکنش‌های بین‌المللی به خرابکاری ناموفق اسرائیل در اصفهان چه بود؟

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

راهپیمایی مردم ورزنه در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

بهای نفت در پی «اقدام اسرائیل علیه ایران» در بازارهای جهانی افزایش یافت

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

ببینید | درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اطراف اصفهان

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در اصفهان

نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور

اجرای سرود "ای ایران" در کنار زاینده رود ، پس از اتفاقات دیشب اصفهان (فیلم)

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

فیلم | ارتفاع پست در تاج سد زاینده رود

اقتدار نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق یوم‌الله دیگری را در تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

(ویدئو) آرامش کامل در اصفهان به روایت گاردین

تصاویر صداوسیما از اتفاقات اصفهان

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود

روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان + فیلم

(ویدیو) جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

خط و نشان فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

طنین مرگ براسرائیل نمازگزاران اصفهان درراهپیمایی حمایت ازمردم غزه

باطل شدن سهمیه آبیاری از زبان کشاورزان نطنز

تداوم شدت ناپایداری‌های همرفتی همراه با رگبار و تندباد در اصفهان / هوا گرم‌تر می‌شود

عملیات وعده صادق ادعای گنبد آهنین را برهم زد

درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان | وزیر امنیت ملی: مسخره بود! + ویدئو

حمایت مردم اردستان از عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق»

تقدیر باشگاه سپاهان از تیم فوتبال و حمایت هواداران

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / نخست وزیر سابق: هیچ کس اینگونه اسرائیل را رسوا نکرده / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد