پیام سپاهان

آخرين مطالب

کلید بهشت در دستان شب قدر/طلب عافیت در شب تقدیر و سرنوشت مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کاشان - شب قدر، شب یلدای روح است، شبی که فرشتگان بر زمین فرود می آیند و گویی کلید بهشت در سرتاسر زمین پخش شده است، شبی که روز آن نیز به همان اندازه عظمت دارد، شب رقم خوردن تقدیر و طلب عافیت.

 لیله القدر شبی است که از هزار شب بهتر است و چه خوب در کتاب آسمانی ما به این موضوع تاکید شده است که «لیله القدر خیر من الف شهر»، ما نیز باید قدر بدانیم این شب و روزی را که مورد تاکید تمامی ائمه معصوم (ع) است.
امشب، شبِ میهمانی رازها است و پنجره‌ها ستاره می‌چینند تا جوشن‏ کبیر با تمام عظمتش آغاز شود؛ تمام فرشتگان آسمان با کسی که قرارِ زمین است وعده دیدار دارند و در این میان، نام حضرت علی (ع) چونان خورشید بر دریایِ سرخِ اندوهِ جانمازها و شبستان‌ها می‌تابد.
شب قدر؛ شب یلدای روح
امشب، شب یلدایِ روح است؛ یلدایی که مقیاسش زمینی نیست؛ یلدایی که هیچ یلدایی به ارزش یک ساعت آن هم نمی‌رسد؛ دست‌ها چونان مزارع آفتابگردان، بلند شده‌اند و کهکشان‌ها را می‌کاوند و خاک، به شدت به افلاک نزدیک است و الغوث الغوث، پروانه پروانه از رویِ انگشت‌ها به سوی دوست پر می‌زند و دهان‌ها بویِ ذکر می‌دهند، گویی کلیدهایِ بهشت همه جا پخش است.
در این شب‌ها است که می‌توانم روشن‌تر از همه ماه‌های کامل، دست بر آستان الهی بسایم؛ دلم می‌لرزد اما پاهایم را استوار بر پلکان توبه می‌گذارم و تا آستانه بخشش بی‌کران خداوند می‌آیم و از پله‌های لغزنده غرور و گناه رو می‌گردانم.

قرار داشتن شب قدر در شب 23 ماه مبارک رمضان
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان با بیان اینکه شب قدر بر اساس بسیاری از روایات در شب 23 ماه مبارک رمضان واقع شده است، اظهار داشت: شب قدر شب تعیین سرنوشت و اندازه گیری است و هر آنچه که قرار است طی یک سال آینده برای انسان مقدر شود در این شب تعیین می‌شود چرا که به عظمت امشب شبی در طول سال وجود ندارد.
شب قدر بر اساس آیات و روایات در شب 23 ماه مبارک رمضان واقع شده است، بر همین اساس ادعیه و اعمال ویژه و خاصی برای این شب وارد شده است و لازم است تمامی شیعیان آمادگی پذیرش فیض الهی را در درونشان با احیای این شب‌ها فراهم کنند.
احیای شب قدر امام صادق (ع) در بستر بیماری
حجت الاسلام سید عبدالصاحب حسینی ضمن اشاره به نزول قرآن در این شب و فرود فرشتگان بر روی زمین در شب قدر افزود: در روایات تاکید شده است تا در شب قدر احیا بگیریم و آمادگی پذیرش فیض الهی را در خودمان به وجود بیاوریم و بر همین اساس اگر کسی غفلت کند یقیناً ضرر کرده است.
وی با بیان اینکه بیدار شدن از بیدار ماندن بسیار مهم‌تر است، ابراز داشت: اهمیت شب احیا از آن جهت مورد تاکید است که در روایت ذکر شده امام صادق (ع) بیمار بودند اما در شب احیا رختخواب خود را در مسجد آماده کردند و در این شب احیا گرفتند و از همه طلب حلالیت کردند.
طلب عافیت بهترین دعای شب قدر
حسینی مهمترین دعای شب قدر را طلب عافیت عنوان کرد و گفت: طلب عافیت همان عافیت جسم، مال و نفس است و به عبارت دیگر عافیت معنای عامی دارد و بر همین اساس اعمالی همچون غسل، قرائت جوشن کبیر و سوره‌های روم، دخان و عنکبوت وارد شده است.

ترک حلال الهی همچون خوردن و آشامیدن در ماه مبارک رمضان می‌تواند تمرینی باشد تا انسان بتواند محرمات الهی را ترک کند و شیعیان می‌توانند با قرائت اذکار و ادعیه وارد شده در این شب نسبت به تقویت این موضوع اهتمام ورزند.
شب قدر؛ شب تقدیر یک ساله انسان
رئیس حوزه علمیه کاشان نیز  با بیان اینکه شب قدر عظیم‌ترین شب سال است، اظهار داشت: اهمیت این شب تا به اندازه است که در آن شب قرآن کریم نازل شده است و شبی است که سرنوشت انسان در این شب مقدر می‌شود.
حجت الاسلام منصور فرجی با بیان اینکه تقدیر انسان به عملکرد او بستگی دارد، افزود: شب قدر معادل یک عمر انسان ارزش دارد و خداوند متعال این شب را یک دوره کامل تربیت نفس انسان قرار داده است و این موضوع با قرائت اذکار و ادعیه‌های یاد شده همچون جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی مقدر می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که خداوند سه شب را برای شب قدر قرار داده کسب آمادگی برای آخرین شب قدر است، تاکید کرد: بنا بر روایات اهمیت روزهای قدر نیز به اندازه شب قدر پر اهمیت شمرده شده است و بر این اساس در روز 23 رمضان نیز دعا و عبادت و توجه به خداوند از اهمیت زیادی برخوردار است.

ترک حلال الهی تمرینی در جهت ترک محرمات
فرجی ضمن تاکید بر ارتباط هر چه بیشتر انسان با قرآن کریم در ماه مبارک رمضان ابراز داشت: یکی از مواردی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود ترک حلال های الهی است و این موضوع را بدان جهت انجام می‌دهیم تا بتوانیم محرمات الهی را ترک کنیم.
افرادی در این شب‌ها هستند که از فیض شرکت در مراسم لیالی قدر محروم هستند؛ آتش نشانان، مأموران نیروی انتظامی، پرستاران، پزشکان از جمله افرادی هستند که خدمت به مردم را در این شب‌ها به حضور در مراسم لیالی قدر ترجیح داده‌اند.
استقرار آتش نشانان کاشانی در نقاط پیش بینی شده
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان نیز با بیان اینکه پرسنل عملیاتی این سازمان با توجه به شرایطی که دارند نمی‌توانستند دوشادوش مردم ولایتمدار کاشان در مراسم لیالی قدر شرکت کنند، اظهار داشت: مأموران سازمان آتش نشانی با حضور در ایستگاه‌های آتش نشانی و یا استقرار در نقاط تعبیه شده شب قدر را احیا گرفتند و سعی کردند تا فضایی امن را برای همشهریان آماده کنند.
روح الله فدایی با بیان اینکه آتش نشانی کاشان با توجه به برگزاری مراسم لیالی قدر بازدیدهای ایمنی را از ساعات قبل از آغاز شب به انجام رساندند، افزود: معایب ایمنی طی این بازدیدها در مناطق برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر احصاء و تا رفع معایب پیگیری‌های لازم را انجام شد.
استقرار نیروهای آتش نشانی کاشان با خودروی سنگین و سبک اطفائیه
وی با بیان اینکه استقرار تیم‌های ثابت و سیار نیز یکی دیگر از تدابیر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان برای شبهای قدر بوده است، ابراز داشت: این سازمان همچون سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی های ویژه و آماده‌باش کامل و با استقرار تیم‌های عملیاتی آماده ارائه خدمات ایمنی و امدادرسانی در مراسم شب‌های قدر بود تا به موقع بتواند در حوادث احتمالی به یاری شهروندان بشتابند.
فدایی گفت: تیم‌های مشخص شده عملیاتی این سازمان با خودروی سنگین و سبک اطفائیه، امداد نجات و موتورسیکلت‌های تجهیز شده در محل‌های استقرار تعیین شده توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی کاشان حضور داشتند و با توجه به محل‌های پرخطر، آماده امداد رسانی، آموزش و انجام مأموریت‌های احتمالی در برخورد با حوادث بودند.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی کاشان بیان داشت: واحد پیشگیری این سازمان با توجه به انجام بازرسی و بازدید دوره‌ای از تمامی کاربری‌های شهری، آمادگی خود را در جهت بازدید مجدد از محل‌های تجمعی، عمومی و عزاداری طبق سنوات قبل اعلام داشته بودتا در صورت وجود دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ و موارد غیر ایمن را برطرف کنند.
نیروی انتظامی بیشترین حجم از برقراری نظم و امنیت را به دوش می‌کشند چرا که در حوزه‌های مختلف انتظامی به ارائه خدمات می‌پردازند و بر همین اساس این نیروهای خدوم زحمات زیادی را به جان و دل می‌خرند تا آحاد شهروندان با خیالی آسوده لیالی قدر را سپری کنند.
ارائه خدمات مضاعف پلیس راهور در جهت روان سازی ترافیک لیالی قدر
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی شهرستان کاشان  ضمن اشاره به فعالیت‌های گسترده نیروی انتظامی این شهرستان در جهت تأمین نظم و امنیت هر چه بیشتر در لیالی قدر اظهار داشت: همکاران ما در نیروی انتظامی در تمامی جهات حضور فعال و چشمگیری داشتند؛ همکاران ما در پلیس راهور در حوزه روان سازی ترافیک و پیشگیری از تصادفات فعالیت مضاعفی داشته و در شبهای قدر در اماکن پر تردد همچون گلزار شهدای دارالسلام شهرستان کاشان مستقر بودند.
محمدحسین تقوایی با بیان اینکه مأموران پلیس آگاهی شهرستان کاشان در پیشگیری از سرقت در شب‌های قدر نیز فعال بودند، افزود: همکاران ما در پلیس‌های تخصصی در این شب‌ها نیز همچون همیشه زمینه فعالیت تخصصی خود به فعالیت مشغول بودند و مأموران انتظامی ما نیز در کلانتری‌ها با همکاری کاراگاهان و مأموران پلیس آگاهی در پیشگیری از سرقت تلاش خود را به کار گرفتند.
رصد و پایش فضای مجازی توسط پلیس فتای کاشان
وی با بیان اینکه امنیت منازل سطح شهر در شب قدر بر عهده مأموران کلانتری‌ها در سطح شهرستان کاشان است، ابراز داشت: پلیس فتا فرمانده انتظامی شهرستان کاشان بر اساس وظیفه تخصصی خود به رصد و پایش فضای مجازی مشغول بودند تا موارد ضد امنیتی در این فضا پدیدار نشود.
لیالی قدر از هزار شب بهتر است؛ من، تمام آرزوهای خانه به دوش گذشته را امشب برای طلب، فراروی آوردم؛ آرزوهای دور و نزدیک، آرزوهای آشکار و ناپدید و آرزوهایی که همان‏گاه که از من می‌گریختند و چون سرابی ناامید بودند به برکت این شب‌ها دوباره از نو در دامن امید متولد شدند و مرا به رحمت تو مژده می‌دادند که گفته بودی که «لیله القدر خیر من الف شهر» و من به درک این عظمت رسیدم.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/97680/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد