/پایان نامه/
تقویت هوش هیجانی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی
علمی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان میدهد تقویت هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان به تقویت سرسختی تحصیلی آنان کمک میکند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، سیدمحمدجواد آلداود دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی در پایاننامه خود به " بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با سرسختی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1397 – 1396" پرداخت.
این تحقیق به روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انتخاب شد و 420 نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1397-1396 بررسی شدند.
در این پژوهش، حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی- مورگان بررسی و به منظور انتخاب دانش آموزان از روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای تصادفی متناسب با حجم استفاده شد.
نتایج این تحقیق در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان داد بین هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با سرسختی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1397-1396 رابطه وجود دارد.
آزمون رگرسیون چند متغیره نشان داد که مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی پیش بینی کننده تغییرات سرسختی تحصیلی هستند. همچنین مشخص شد رابطه هوش هیجانی با سرسختی تحصیلی در دانش آموزان پسر قویتر از دانشآموزان دختر است. امّا بین مهارت های اجتماعی و سرسختی تحصیلی بر اساس جنسیت دانش آموزان رابطه ای معنادار وجود ندارد.
با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می توان گفت تقویت هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان به تقویت سرسختی تحصیلی آنان کمک می کند.
یافته های این پژوهش زمینه تدوین برنامه های آموزش هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی و افزایش سرسختی تحصیلی را برای دانش آموزان توسط آموزشوپرورش فراهم می کند.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی علیرضا شواخی در پردیس فاطمه زهرا (س) دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان دفاع شد.
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/98262/