پیام سپاهان

آخرين مطالب

رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان:

نیازمند قانون مبارزه با کار کودکان در مجلس هستیم اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: متاسفانه حمایت از کودکان کار در کشور اینگونه است که هیچ راه پیش‌گیرانه‌ای را پیش بینی نمی‌کنیم و منتظر تولید کودک کار هستیم تا از آن‌ها حمایت کنیم.
کوروش محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار کرد: به طور میانگین و بر اساس آمار‌هایی که اعلام شده بین 250 تا 300 کودک کار در اصفهان زندگی می‌کنند که برخی از آن‌ها از محدوده شهر خارج هستند، این عدد متغیر بوده و باید گفت این آمار مربوط به کودکانی است که مستقیماً وارد کار می‌شوند و گاها تحت شرایط اجبار و مشکلات خانوادگی از تحصیل باز می‌مانند.
وی ادامه داد: از سویی دیگر کودکانی را در شهر مشاهده می‌کنیم که شرایط مالی و خانوادگی بدی ندارند، اما بنابر تشخیص خانواده و باور غلط آن‌ها در ایام تعطیلات به کار گماشته می‌شوند که این کودکان عملاً هیچ تفاوتی با دیگر کودکان کار ندارند و تنها تفاوت آن‌ها این است که از تحصیل برخوردارند، اما چیزی که در ارتباط با کودک قابل ذکر است هر دو این کودکان، کودکان کار نام می‌گیرند و آسیب پذیری آن‌ها برابر است، بر همین اساس معتقدیم کودک در دوران کودکی باید در فضای کودکانه قرار بگیرد و به دنبال شرایط تحصیل و پر کردن اوقات فراغت خود با بازی‌های کودکانه باشد.
میان کودکان بومی و غیر بومی اصفهان تفاوتی نیست
رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان بخشی از کودکان کار در اصفهان را از مهاجران دانست و گفت: برخی از کودکان کار در اصفهان مهاجران کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، سوریه و ترکیه هستند که بعضاً در حاشیه شهر سکونت دارند و به دلیل اینکه توانایی معشیت خود را ندارند از تحصیل باز‌ می‌مانند و توسط خانواده‌های خود به کار وادار می‌شوند، البته از نگاه کارشناسی و حقوق شهروندی تفاوتی بین یک کودک بومی اصفهان و کودک غیر بومی اصفهان نیست چراکه هردو این کودکان شهروندان اصفهان محسوب می‌شوند و خارج از جنسیت و تابعیت باید نگاهی هم سطح به آنان داشت.
محمدی در تشریح کودکانی که در فضای کار مرتکب جرم می‌شوند، تصریح کرد: بخشی از کودکان از فضای تربیتی خانواده فاصله می‌گیرند و آن‌ها طی دو دوره 7 ساله به شدت نیاز به آموزه‌های تربیتی دارند تا اصول صحیح زندگی کردن را از خانواده دریافت کنند و در هفت سال دوم مدرسه هم باید به عنوان الگوی مؤثر تربیتی آموزش‌های لازم را جهت زندگی بهتر به کودکان ارائه کند، پس کودکان کار از این آموزش‌ها محروم هستند و در شرایطی قرار می‌گیرند که به سرعت استرس‌ها و فشارهای روانی محیط اطراف را دریافت می‌کنند و در نتیجه شخصیت آنان به طور کاملاً نامناسبی شکل می‌گیرد و چون اختیاری از خود ندارند آموزه‌های نامناسبی به آنان القا و در نهایت در رفتار کودک نهادینه می‌شود.
وی در ارتباط با جرائم کودکان کار ادامه داد: کودکان کار در برخی مواقع با کارفرمایانی روبرو می‌شوند که از آنان استفاده ابزاری می‌کنند و در نتیجه مجبورند شغل‌های گوناگونی را تجربه کنند و تن به کارهای سخیف از جمله جمع کردن زباله و ... بدهند، در همین حین ارتباطات از هم گسیخته‌ای با افراد معتاد و یا خلاف کار برقرار می‌کنند که منجر به قدم گذاشتن کودکان در راه اعتیاد و بزه کاری می‌شود، باید گفت این کارها به هیچ وجه درشان یک کودک نیست.
در کشور نگاه غیر موثری برای کودکان کار در نظر گرفته شده است
رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حامیان کودکان کار تصریح کرد: سمن‌های گوناگونی در ارتباط با حمایت از کودکان کار مشغول به فعالیت هستند، اما در کشور ما نگاه غیر موثری برای کودک کار تعریف شده است، در همه دنیا موسسه‌های فعال بی‌شماری به سمت مقابله با کار کودک حرکت می‌کنند، اما در ایران هنوز باور مبارزه با کار کودک ایجاد نشده است بلکه شاهد فعالیت NGO های زیادی باعنوان حامیان کودکان کارهستیم، اما جامعه نیازمند NGOهایی است که با کار کودک مبارزه کنند و تفکراتی ایجاد شود تا با کار کودک مقابله شود.
محمدی با بیان اینکه نگاه حمایت در کشور به شیوه سنتی است، تاکید کرد: حمایت از کودکان کار در کشور به این گونه است که هیچ پیش‌گیری را پیش بینی نمی‌کنیم و منتظر تولید کودک کار هستیم تا از آن‌ها حمایت کنیم، حمایت از کودکان کار، اقدامی انسانی است، اما گاهی حمایت‌ها آنقدر پررنگ است که از حوزه پیشگیری غافل می‌شویم و امروز در جامعه به فضایی نیازمندیم که حقوق کودکان را ترویج و علم خانواده‌ها را در این خصوص افزایش دهیم تا شاهد کاهش کودکان کار در جامعه باشیم.
به سمت پویا کردن نهاد خانواده حرکت می‌کنیم
وی در خصوص اقدامات کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان برای کودکان کار، گفت: باتوجه به همه موارد ذکرشده، در کمیسیون اجتماعی شورای شهر به دنبال این هستیم کارگروه ویژه‌ای متشکل از NGO ها، فعالان اجتماعی و کارگزاران دستگاه‌های دولتی زیر نظر کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ایجاد کنیم تا در امر مبارزه با کودک کار با پویایی رو به جلو حرکت کنیم و تلاش براین است به سمت پویا کردن نهاد خانواده پیش برویم تا آگاهی‌های لازم را کسب کنند و با هم اندیشی و برنامه ریزی به دنبال تهیه و تدوین منشور حقوق کودکان کار هستیم تا بتوانیم برای کل کشور الگویی ایجاد کنیم و آن را در اختیار نهادهای دولتی قرار دهیم.
رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با ورود به بحث قوانین کشوری در حوزه اجتماعی تاکید کرد: در بحث قوانین باید از مجلس برای تصویب قانون اعطای تابعیت به کودکانی که مادر ایرانی دارند تشکر کرد چراکه تصویب این قانون گام مهمی در راستای بهبود اهداف حقوق بشر در ایران است و امیدواریم این طرح به درستی اجرا شود.
محمدی در ارتباط با تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر مبارزه با کار کودک خاطرنشان کرد: در تمام دنیا شاهد هستیم با کار کودکان مبارزه می‌شود، اما قوانین در ایران مبنی بر حمایت از کودکان کار است. از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم قانون مبارزه با کار کودکان را جایگزین قانون حمایت از کودکان کار کند و اگر این قانون مصوب شود گام بزرگی در راستای بهبود سلامت اجتماعی کشور برداشته‌ایم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/98315/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

رقابت بیش از 64 هزار اصفهانی در مارتن کنکور 1403

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

مهار 80 درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم

استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان

اصفهان، اقلیم معناست

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

هوای اصفهان و 6 شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی

آغاز رقابت 64 هزار و 719 داوطلب در استان اصفهان

هوای اصفهان و 5 شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی

پیش‌بینی 300 عنوان برنامه برای کنگره ملی شهدای کاشان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

هوای اصفهان در شرایط پاک قرار دارد

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

آغاز نوبت اول آزمون سراسری در اصفهان

خواهر لاتین‌تبار اصفهان؛ شهر میادین و دروازه دنیای جدید

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران

سفر منطقه‌ای استاندار اصفهان به شرق شهرستان اصفهان

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت 1403

اعتبار 350 میلیارد ریالی برای افزایش ایمنی تردد شهروندان در منطقه 7 اصفهان

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

تو که با عاشقان درد آشنایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 6 اردیبهشت 1403 + جدول

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان

هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است