پیام سپاهان

آخرين مطالب

/آشنایی با خانه صنایع‌دستی اصفهان 1/

خانه‌ای برای دست‌های خلاق فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - می‌شنوی خانه صنایع‌دستی و فکر می‌کنی لابد، جایی است شبیه جبه‌خانه یا خانه تاریخی ملاباشی که هنر، آذین بند سقف و ستون آن است و در همین فکرها، می‌رسی به اتاقی در مجموعه فرشچیان‌ که کوچک، ساده اما محل زایش هنر است؛ آنجا که چوب خشک با همه زمختی‌هایش، روی میز، پیش روی یک هنرجو قرار می‌گیرد و او از آن، آهویی گریزپا می‌سازد.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، خانه صنایع‌دستی اصفهان، یکی از مراکز خصوصی تازه تأسیس است که توانسته، اقدامات آموزشی مناسبی را در سطح استان انجام دهد. اقداماتی که شاید مهم‌ترین آن احیای رشته «مینای خانه‌بندی» است. 
با وجود فعالیت‌های کاربردی و مهم این مرکز، هنوز زخم بی‌مهری برخی از نهادهای دولتی بر چهره آن آشکار است، به‌گونه‌ای که ایجاد تنها پایگاه صنایع‌دستی اصفهان برای آن، در حد یک آرزو باقی‌مانده است.
یکی از ابعاد توسعه فرهنگی هر کشور پرداختن و تقویت صنایع‌دستی آن کشور است و اهمیت این امر، هر روز بیش از گذشته احساس می‌شود. در واقع پرداختن به صنایع‌دستی، علاوه بر ایجاد اشتغال مولد، افزایش درآمد ملی توسعه‌ صادرات غیرنفتی، جلب و جذب گردشگر و گسترش صنعت توریسم، دارای ارزش‌های متقن فرهنگی و هنری هم هست و به‌جرات می‌توان گفت، صنایع‌دستی هر کشوری بنیان‌های اساسی و جان‌مایه‌ی حقیقی هنرهای صناعی آن کشور را تشکیل می‌دهد.
بی‌شک، نام نهادن یکی از روزهای سال به نام روز صنایع‌دستی، اتفاق مثبتی است اما توسعه و تقویت صنایع‌دستی با نام‌گذاری صرف، محقق نخواهد شد و نیاز است که در کنار برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و حمایت هنرمندان این رشته، مراکز آموزشی که به آموزش رشته‌های صنایع‌دستی می‌پردازد، تقویت شود. 
استان اصفهان، خوشبختانه با وجود پتانسیل بسیار در حوزه صنایع‌دستی، دارای آموزشگاه‌های متعددی است و یکی از این آموزشگاه‌ها، خانه صنایع‌دستی اصفهان است. این خانه، یک مجموعه تعاونی است که مجوزش را از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته و فعالیت خود را از بهمن‌ماه سال 95 آغاز کرده است.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی دیبا خانه صنایع‌دستی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه اصفهان اظهار کرد: این مجموعه، جزو معدود مجموعه‌هایی است که در حوزه صنایع‌دستی دارای فعالیت گسترده و یکپارچه بوده و توانسته در چهار حوزه آموزش، تولید، فروش محصولات و ملزومات صنایع‌دستی و حوزه اشتغال و کارآفرینی به فعالیت خود ادامه دهد.
محمدرضا اخلاقی، با بیان اینکه استراتژی این مجموعه پرداختن به کلیت کار است، ادامه داد: در خانه صنایع‌دستی رشته‌به‌رشته کار نشده بلکه در ابتدا تحلیل جامعی از بحث صنایع‌دستی صورت گرفته و با توجه به حوزه‌های مختلف صنایع‌دستی به چهار حوزه آموزش، تولید، اشتغال و کارآفرینی و فروش محصولات و ملزومات پرداخته‌ شده است.
به اعتقاد رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی دیبا خانه صنایع‌دستی اصفهان، پایه و زیربنای صنایع‌دستی، آموزش است؛ به همین دلیل این خانه در ابتدای امر با 23 رشته، بحث آموزش‌ را شروع کرده و در حال حاضر، متناسب با درخواست متقاضیان، تمامی رشته‌های صنایع‌دستی را در قالب کارگاه‌های آموزشی یک یا چندروزه آموزش می‌دهد.
ضعف اصفهان در حوزه ملزومات صنایع‌دستی
اخلاقی تصریح کرد: متأسفانه باید گفت که اصفهان، با وجود پتانسیل‌های بسیار در حوزه ملزومات صنایع‌دستی ضعیف است. وقتی هنرمندی بخواهد ملزومات رشته خود را تهیه کند، حداقل باید به دو الی سه منبع متفاوت مراجعه کند و این خانه، برای اینکه ملزومات کامل و مناسبی را در اختیار هنرمندان قرار بدهد، علاوه بر استان اصفهان از سایر استان‌های کشور نیز تأمین مواد می‌کند، به‌عنوان‌مثال در بحث تأمین ملزومات سفال عمده این لوازم از استان‌های تهران و همدان تأمین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه فروشگاه ملزومات این مجموعه در حوزه چوب، سفال و سرامیک کامل است، گفت: در حوزه‌های دیگر همچون فیروزه کوبی، میناکاری و... 70 درصد از ملزومات موردنیاز در فروشگاه ما موجود است و به دنبال تکمیل مواد اولیه موردنیاز سایر رشته‌های صنایع‌دستی نیز هستیم.
ثبت نیمی از رشته‌های صنایع‌دستی کشور در استان اصفهان
رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی دیبا خانه صنایع‌دستی اصفهان با اشاره به اینکه در کشور، حدود 199 رشته صنایع‌دستی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت‌شده، اظهار کرد: از این تعداد نیمی از آن‌ که حدود 99 رشته است، توسط اداره میراث فرهنگی استان اصفهان ثبت‌شده و به‌جرات می‌توان گفت که استان اصفهان در بین استان‌های دیگر توانسته رشته‌های صنایع‌دستی را در خود جمع کند و به‌عنوان مهد صنایع‌دستی کشور شناخته شود. 
وی افزود: خانه صنایع‌دستی اصفهان از مجموع رشته‌های صنایع‌دستی ثبت‌شده میراث فرهنگی به نام استان اصفهان نیمی از این رشته‌ها را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد و ازاین‌بین می‌توان به آموزش رشته‌های میناکاری، قلمکار، فیروزه کوبی، منبت، معرق، مشبک فلز و معرق فلز، نقاشی روی سنگ و استخوان، خاتم‌کاری و... اشاره کرد.
احیای مینای خانه‌بندی
اخلاقی ادامه داد: خانه صنایع‌دستی اصفهان در برهه‌ای از زمان تمرکز خود را بر روی احیای رشته مینای خانه‌بندی گذاشت زیرا این رشته، جزو رشته‌هایی است که در استان ما در حال انقراض است. ما با برگزاری دوره‌های آموزشی و تهیه ملزومات آن، سعی در احیای این رشته در استان و کشور داشته‌ایم که خوشبختانه تا حدودی نیز انتظارات ما برای احیای این رشته برآورده شده است.
رشته دیگری که این خانه به‌طور ویژه به آن پرداخته رشته سفال است؛ زیرا سفال هم‌اکنون در دنیا تبدیل به صنعت سرامیک شده است و برای کشورهای که به این حوزه پرداخته‌اند ارزآوری بالایی داشته است.
او در پاسخ به این سؤال که خانه صنایع‌دستی اصفهان تا چه حد توانسته در حوزه صنایع‌دستی استان جریان سازی داشته باشد، گفت: برای بحث جریان سازی و اینکه جذب مخاطب، تأثیری بر آموزش‌های خانه نگذارد، دو فرآیند صورت گرفته؛ در فرآیند اول علاوه بر بحث رویدادهای آموزشی این خانه، یک سری کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌‌شود. مخاطب این کارگاه‌ها نه افراد عام بلکه مخاطب‌های ویژه هستند و می‌توان با توجه به این مخاطبین، جریان سازی خوبی را نیز ایجاد کرد.
اخلاقی خاطرنشان کرد: مشاوره آموزشی، یکی دیگر از فرآیندهایی است که نمی‌گذارد این خانه از هدف اصلی خود که همان پرداختن به رشته‌های صنایع‌دستی و احیای آن است، دور شود. در مشاوره آموزشی که برای متقاضی اختیاری است، قبل از ثبت‌نام از فرد تست‌های روانشناسی و استعدادیابی گرفته می‌شود و بر اساس استعداد به او پیشنهاد داده می‌شود که در کدام رشته صنایع‌دستی مرکز ثبت‌نام کند و آموزش‌های لازم را فرابگیرد.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی دیبا خانه صنایع‌دستی اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین وجه تمایز خانه صنایع‌دستی اصفهان با سایر آموزشگاه صنایع‌دستی استان، تکمیل بودن زنجیره فعالیت‌های این مجموعه است، گفت: در حالی که سایر آموزشگاه‌ها فقط به افراد آموزش می‌دهند این خانه علاوه بر مباحث آموزشی، یک پکیج خدماتی نیز جهت ادامه فعالیت‌های هنری فرد در آن رشته به او ارائه می‌دهد. به این معنی که مشاوره‌های لازم برای ورود و ایجاد کسب‌وکار در این رشته و مهم‌تر از همه آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم برای عرضه محصول تولیدی خود به بازار و فروش آن را نیز به هنرجو می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه پس از اتمام دوره آموزشی، مدرکی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز به هنرجویان داده می‌شود، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی این خانه و سرفصل‌ها و مباحث آن با آموزشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای سطح شهر تفاوت دارد. فنی‌حرفه‌ای بر اساس استانداردهای خود، ساعات و فعالیت‌های آموزشی‌ای دارد که ما برخی از این فعالیت‌ها را برای هنرجو لازم و ضروری نمی‌دانیم، به‌عنوان‌مثال به‌جای تمرکز بر یک سری مباحث تئوریک که دوره‌های فنی‌حرفه‌ای در رشته صنایع‌دستی گنجانیده‌اند مباحث عملی مهم‌تر و بحث‌های فروش و عرصه محصولات را مدنظر قرار می‌دهیم که فرد بتواند علاوه بر تولید در حوزه فروش محصول خود نیز موفق باشد. 
کاربردی بودن آموزش، وجه تمایز خانه صنایع‌دستی
وی تأکید کرد: اگر دانشگاه را یک حوزه آکادمیک در نظر گرفته و فنی‌حرفه‌ای را یک حوزه عملی ببینیم، خانه صنایع‌دستی حد واسط بین حوزه آکادمیک و عملی است و بیشتر بر روی حوزه کاربردی تأکید دارد.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی دیبا خانه صنایع‌دستی اصفهان در رابطه با هزینه‌های ثبت‌نام دوره‌های آموزشی این مرکز گفت: هزینه‌ ثبت‌نام دوره‌ها از نرخ مصوب اداره کل فرهنگ و ارشاد که برای آموزشگاه‌های هنری مصوب کرده، پایین‌تر است و از هزینه دوره‌هایی که شهرداری برگزار می‌کند بالاتر، به این دلیل که دوره‌های شهرداری تخصصی نبوده و بیشتر برای اشتغال خانگی و پر کردن اوقات فراغت است. 
وی ادامه داد: خانه صنایع‌دستی اصفهان ازلحاظ تعداد ساعات آموزشی، ساعات آموزش بالایی داشته و علاوه بر آن اساتیدی که به‌عنوان مدرس دوره با خانه همکاری می‌کنند نیز از اساتید تراز اول استان و کشور هستند.
اخلاقی تصریح کرد: عده‌ای بر این باورند که ارائه تخفیف برای هزینه دوره‌های آموزشی، باعث می‌شود افراد بیشتری در دوره‌ها ثبت‌نام کنند، اما من معتقدم که با این کار به‌جای اینکه به فرد ماهی گیری را یاد بدهیم، به او ماهی داده‌ایم. در خانه صنایع‌دستی، سعی شده قیمت‌گذاری و نوع فعالیت‌ها به نحوی تنظیم شود، که فرد پس از گذراندن دوره بتواند برای فروش آثار خود اقدام کند.
به گزارش ایسنا؛ 10 ژوئن روز جهانی صنایع دستی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/98320/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

فیلم/ لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان

صدای شنیده شده در شرق اصفهان مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشتیم

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (31 فروردین 1403)

علت شنیده شدن صدا ی انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

جزئیات صدای انفجار در اصفهان | کار اسرائیل بود؟

فیلم/ آرامش کامل در سطح شهر اصفهان

(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

صدای شنیده شده در شرق اصفهان ناشی از شلیک پدافند هوایی

واکنش شورای عالی امنیت ملی به ادعای حمله خارجی به اصفهان

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

توضیح مقام ارشد ارتش درباره حادثه در اصفهان

تهاجم خارجی علیه ایران صورت گرفته است؟ | واکنش رسانه آمریکایی

عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود

(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن ریز‌پرنده‌ها توسط پدافند هوایی در اصفهان

گاف رسانه اسرائیلی درباره انفجار در اصفهان /این تصویر جعلی است

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه 31 فروردین 1403 + آخرین وضعیت

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

مقام ارشد نظامی: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

داستانک/ شنوایی کم

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

قیمت طلا، سکه و ارز امروز 31 فروردین‌ماه 1403

گاف رسانه اسرائیلی درباره انفجار در اصفهان!

رگبار باران و رعدوبرق نیمه جنوبی و غربی اصفهان را فرا می‌گیرد

ارشد نظامی ارتش در استان: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

انتقاد از بی توجهی به از کارافتادگی جایگاه cng شهرعلویجه اصفهان

ببینید | تصاویری از وضعیت در اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی کذب است

این تصویر رسانه اسرائیلی از اصفهان جعلی از آب درآمد +جزئیات

فوری /اولین واکنش ارتش به انفجار در اصفهان

انتقاد از نرخ پایین کرایه های باربری در نسیم شهر اصفهان

تسنیم: فرودگاه شکاری اصفهان در امنیت کامل است /مردم اصفهان در صف خرید حلیم هستند یا ورزش صبحگاهی می کنند /وضعیت غیرعادی نیست

ببینید| لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی ارتش

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوای

ببینید | واکنش کارشناس صدا و سیما به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ جنگ روانی است

(ویدئو) مقابله با ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان؛ حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

ببینید | واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای انفجار در آسمان اصفهان

خبرهای جدید از تاسیسات هسته ای اصفهان /چرا پدافند هوایی پایگاه شکاری فعال شد؟

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه