پیام سپاهان
خودکفایی مهمترین رویکرد شرکت ساپکو است
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 22:37:01
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرعامل شرکت طراحی، مهندس و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)، میانگین درصد خودکفایی در این شرکت را حدود ٧٨ درصد ذکر کرد و گفت: خودکفایی مهمترین رویکرد این شرکت است.

منصور منصوری عصر روز سه شنبه در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو در سالن همایش‌های نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان افزود: قطعه سازان در راستای تأمین خودکفایی تلاش‌ها و برنامه ریزی های بسیاری انجام دادند که برخی از آنان در این راستا به خودکفایی صد درصد رسیدند.
وی، خودکفایی را مهم‌ترین رویکرد شرکت قطعات ایران خودرو برشمرد و افزود: با این رویکرد علاوه بر اجرای تعهدات به مشتریان رونق در تولید را عملیاتی خواهیم کرد.
منصوری همکاری تنگاتنگ با انجمن قطعه سازان را از نگاه‌های ویژه شرکت ساپکو دانست و افزود: استان اصفهان به همراه ٦ استان دیگر به صورت پایه برای این اقدام در نظر گرفته شدند.
وی بیان کرد: طرح ملی تولید خودرو ٣٠١ یکی از طرح‌های مهم است که تمام تلاش بر این است که در شرایط فعلی این طرح عملیاتی شود، به همین منظور برای تکمیل این طرح تا پایان سال حدود ٦٥ میلیون سرمایه گذاری شده است.
مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های مهم ساپکو، صادرات است که با توجه به نرخ ارز و توانمندی‌هایی که در ساخت قطعات داریم، می‌توانیم بر روی این راهبرد برنامه ریزی کنیم.
وی ادامه داد: با این سه رویکرد می‌توان زنجیره تأمین را از حالت فعلی خارج و به افزایش تیراژ و کیفیت و نگاه تحقیقاتی و توسعه‌ای تغییر داد.
منصوری با بیان اینکه امسال سال رونق تولید است اما از طرفی گریبان گیر تحریم‌های داخلی و خارجی شدیم، ادامه داد: اینکه تیم کاملی از گروه ساپکو در این نمایشگاه حضور دارد حامل پیام روشنی است که در این شرایط سخت شاهد خوداتکایی هستیم.
به گفته وی استان اصفهان ظرفیت بسیاری از منظر میزان فروش قطعات خودرو و مواد اولیه را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو با بیان اینکه حدود ٨٥ درصد بدنه و داخلی سازی قطعات خودرو مختص به اصفهان است، اضافه کرد: با توجه به تهدید و تحریم‌های ظالمانه باید با هم افزایی، برنامه ریزی و مدل‌های همکاری اجرا شده توسط کشورهای صنعتی باید گام‌های مهمی برداریم.
وی با بیان اینکه ساپکو موضوع خودکفایی از لحاظ خرید قطعات خارج و واردات را رویکرد اصلی خود قرار داده است، بیان کرد: حدود ٢٠٠ طرح در این بخش تعریف شده و به لحاظ ارزی حدود ١٨٠ میلیون یورو برای طرح‌هایی که سازندگان وارد می‌کنند در نظر گرفته شده است.
منصوری ادامه داد: حدود ٥٥ میلیون یورو و ١٠٠ قطعه خرید قطعات خارجی داریم که تاکنون به تولید انبوده و داخلی سازی ٢٠ مورد از آنها دست پیدا کردیم.
مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو با بیان اینکه در راستای مواد اولیه فلزی ٨٥ درصد خودکفایی خودروهای جاری داریم، خاطرنشان کرد: باید صنایع بالادستی با ارتقا و تکنولوژی در راستای سرمایه گذاری قطعات و مواد اولیه تلاش کنند.
منصوری با اشاره به قطع ارتباط شرکت‌های خارجی بیان کرد: با وجود مشکلات ارز و تحریم ها ناچار به ادامه تولید بودیم و توانستیم قطعات را تحویل بگیریم اما با کسری قطعات از جمله کاتالیزور و ایربگ خودروهایی را تولید کردیم که در این راستا هزینه‌هایی برای خودروساز و زنجیره تأمین به وجود آمد.
وی با بیان اینکه با توجه به کسری‌ها به سمت تجاری سازی و بومی سازی حرکت کردیم، اضافه کرد: حدود ١٦ هزار دستگاه را اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری ایران خودرو تکمیل و تحویل مشتریان داد.
منصوری، قراداد با سازندگان را در ایران خودرو 120 روزه اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به کمک 40 هزار میلیارد ریالی دولت جهت اعطای تسهیلات به خودرو سازان توانستیم کمبودها را جبران و گام مهمی در این راستا برداریم همچنین بنا بر این است تا دولت برای زنجیره تأمین 70 هزار میلیارد ریال دیگر برای رونق تولید قطعات خودرو کمک کند تا تولید رونق یابد.
چالش‌های قطعات خودرو باید به فرصت تبدیل شوند
ابراهیم احمدی رئیس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو استان اصفهان افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و تحربم ها شرایط سختی در راستای خودروسازی و زنجیره قطعه سازی داریم.
وی تحریم صنایع خودرو را اولین گروه از تحریم‌های ظالمانه دانست و گفت: همزمان با تحریم‌های خارجی دچار تحریم‌های داخلی شدیم به این دلیل که نگاه به صنعت خودرو نسبت به سایر صنایع آزادی عمل واقعی را نداشت.
رئیس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو اصفهان تصریح کرد: صنایع دیگر با افزایش قیمت در راستای تولید روبه رو بودند این در حالی است که صنعت خودرو از این منظر مورد بی مهری قرار گرفت.
وی با بیان اینکه با وجود مشکلات پیش فروش قطعات خودرو هم تحت فشار قرار گرفت، تصریح کرد: باید چالش‌ها را به یک فرصت تبدیل کنیم تا بیشترین قطعات خودرو را در کشور بومی سازی کنیم از این رو برگزاری نمایشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود استفاده و عمق داخلی سازی را در استان اصفهان افزایش می‌دهد.
وی تصریح کرد: طبق آمار سال گذشته عمق ساخت داخل قطعات خودروهای داخلی به استان اصفهان اختصاص دارد.
احمدی با اشاره به میزان طلب صنعت قطعه سازی استان از خودروسازان گفت: کل صنعت قطعه سازی استان حدود چهار هزار میلیارد ریال از خودروسازان طلبکار است که معضل ما خریداری نقدی قطعات خودرو است.
‌ به گزارش ایرنا، صنعت قطعه سازی به عنوان یکی از صنایع مادر و تأمین کننده نیازهای خودروسازان در شرایط کنونی کشور با مشکلات مختلفی از جمله نبود نقدینگی و افزایش سرسام‌آور مواد اولیه روبروست و این در حالی است که مشتریان قطعه سازان با پرداخت نکردن تعهدات خود، ضمن کاهش حجم نقدینگی تولیدکنندگان قطعه، بار مضاعفی را به صنعت دیرین قطعه سازی کشور وارد آورده‌اند.
بر اساس برآوردهای انجام شده، صنعت قطعه‌سازی خودرو نیازمند سرمایه گذاری ثابت 100 هزار میلیارد ریالی به انضمام سرمایه گذاری ثابت ارزی سه میلیارد یورویی است تا بتواند زمینه ساز رونق اقتصادی کشور باشد.
در چنین شرایطی برگزاری نمایشگاه می‌تواند شرایط مطلوبی برای گفتگوهای دو یا چند جانبه میان فعالان این عرصه، متخصصان و مشتریان آنها ایجاد کند.
حضور در نمایشگاه، در کنار ایجاد بازارهای جدید برای شرکت‌های فعال در حوزه قطعات خودرو، می‌تواند فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری در این بخش باشد. سرمایه‌گذاری‌هایی که صنعت قطعه‌سازی را از رکود خارج کند و روزهای روشنی را برای این صنعت به همراه آورد.
به گزارش ایرنا، علاقمندان به بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو می‌توانند از ساعت 16 الی 22 روزهای 21 تا 24 خردادماه امسال به محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان مراجعه کنند.
9913/6026/‏

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100419/خودکفایی-مهمترین-رویکرد-شرکت-ساپکو-است
بستن   چاپ