پیام سپاهان
سد باغکل خوانسار سرریز کرد
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 08:14:05
پیام سپاهان - اصفهان- رییس اداره منابع آب خوانسار گفت: ظرفیت ذخیره سد باغکل این شهرستان به بیش از پنج میلیون و 800 هزار متر مکعب رسید و سرریز کرد.

سجاد امیر حاجلو روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این سد با توجه به بارندگی‌های بسیار خوب امسال برای اولین بار سرریز شده است.
وی مهار سیلاب، تأمین آب بخش‌های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی و گردشگری را از اهداف ساخت این سد برشمرد و افزود: با توجه به اینکه آب آشامیدنی خوانسار از طرح قمرود تأمین شده و دیگر نیازی به تأمین آب سد نیست، منابع آب ذخیره شد برای تأمین منابع آب مورد نیاز 600 هکتار از زمین‌های کشاورزی بالادست شهرستان تا 2 سال آینده کفایت می‌کند.
فرماندار خوانسار در این ارتباط گفت: در سال‌های گذشته هم امکان تکمیل ظرفیت آب پشت سد باغکل از طریق پمپاژ، وجود داشت که می‌توانست در مواقع بحران آب و با مدیریت آبی خوب کمبود آب را جبران کرد اما تردیدهایی مبنی بر نقص فنی در سازه سد وجود داشت که مانع از انجام این کار می‌شد.
منصور کمالی در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: ما با مشاوره و کار کارشناسی و نظر متخصصان مجرب در زمینه سد و سدسازی از سال آبی گذشته تا کنون به این نتیجه رسیدیم که تکمیل ظرفیت ذخیره آب در پشت سد خطر آفرین نبوده و مشکل ساز نیست و در هیمن راستا با متقاعد ساختن شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و همکاری آن شرکت توانستیم حجم مخزن را تا حداکثر ظرفیت پر کرده و با رصد روزانه خروجی آب در پی چاره اندیشی و رفع این مشکل هستیم.
نشت آب از زیر سد باغکل خوانسار که به 100 لیتر بر ثانیه می‌رسد نگرانی‌هایی را برای مسئولان شهرستان در سال‌های اخیر ایجاد کرده بود به نحوی که نماینده شهرستان خوانسار در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه این شهر نسبت به این نقص فنی هشدار داده بودند. و فرماندار خوانسار اعتبار مورد نیاز برای رفع این مشکل را 120 میلیارد ریال اعلام کرده بود.
ساخت و سازهای ویلاها در محدوده سد باغکل خوانسار موجب اعتراض شماری از شهروندان و مسئولان شهرستان شد که مسؤولان قضایی شهرستان دستور تخریب این ویلاها را صادر کرده‌اند.
سد مخزنی باغکل از سال 1380 به طور جدی پیگیری و در سال 1384 عملیات اجرایی این طرح آغاز و در بهمن ماه 1389 آبگیری شد. این سد در کیلومتر 2 جاده خوانسار اصفهان، بر روی رودخانه باغکل احداث شده است.
طول تاج سد 740 متر، عرض تاج 12 متر، ارتفاع تاج از کف دریاچه 60 متر، سر ریز آن در 50 متری و گنجایش مخزن آن شش میلیون متر مکعب آب می‌باشد.
علاوه بر آب رودخانه فصلی باغکل که به سد می‌ریزد، آب خروجی پارک ملی سرچشمه هم توسط پنج پمپ پرقدرت آب مازاد رودخانه خوانسار را به سد پمپاژ می‌کنند.
شهرستان خوانسار در 160 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارد.
7142 /‏6026/‏

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100425/سد-باغکل-خوانسار-سرریز-کرد
بستن   چاپ