پیام سپاهان
تغییر نگاه جامعه به کودکان کار ضروری است
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 19:07:19
پیام سپاهان - اصفهان- رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان گفت: مهم‌ترین چالش کار کودکان نگاه و دانش پایین جامعه نسبت به حقوق کودکان و نگاه حقیرانه به آنهاست.

12 ژوئن مصادف با 22 خرداد از سوی سازمان بین المللی کار به عنوان روز جهانی مبارزه با " کار کودکان" با هدف آگاه سازی و فرهنگ سازی در جامعه به منظور جلوگیری از ترویج کار برای کودکان نامگذاری شده است.
کوروش محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: همچنین چالش اصلی جامعه تفکر و نگرش جاری در زندگی کودک کار است و این در حالی است که قوانین جامعه ما درباره کودکان کار حمایت کننده نیست.
وی راهکار برون رفت از چالش‌ها را تغییر نگاه در جامعه ذکر و تصریح کرد: باید تفکر مبارزه با کار کودک را در جامعه جاری و حساسیت های اجتماعی نسبت به آن را بالا ببریم.
رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه متأسفانه به ریشه و عامل اصلی که کار را برای کودک ایجاد کرده توجهی نداریم، اظهار داشت: بخه عقیده من این تفکر را باید از حمایت از کودک کار به سمت مبارزه با کار کودک تغییر دهیم.
وی بیان کرد: در این صورت از بروز کودک کار جدید پیشگیری کردیم و سپس به خانواده‌ها و عناصر فعال جامعه در زمینه حقوق کودک، دانش منتقل کردیم همچنین در ارتباط با حقوق کودک جامعه را به حساسیت بالا رساندیم.
محمدی اضافه کرد: در این صورت نه کارفرمایی حاضر خواهد شد کاری به کودک محول کند و نه خانواده‌ای کودک خود را تحت هر شرایطی به سمت کار هدایت می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: باید سازمان‌های متولی با حساسیت بالا جهت انجام خدمات اجتماعی برای کودکان کار فعال شوند تا در در جهت مواجهه با مشکل و چالش‌های اجتماعی و اقتصادی آنها چاره اندیشی کنند.
رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان گفت: اقدامات لازم در جهت حمایت از کودکان کار در شورای شهر اصفهان آغاز شده و و برای اغلب ان جی اوهای فعال در حوزه کودک کار فراخوان صادر کردیم همچنین کارگروه مقابله با کار کودکان را تشکیل دادیم تا برنامه‌های حمایتی از کودکان کار را آغاز کنند.
به گفته وی جاری کردن تفکر مبارزه با کار کودک، آموزش خانواده‌ها، تدوین منشور حقوق کودک و اجرای برنامه‌های ویژه و پر محتوا را از دیگر اقدامات در راستای حمایت از کودکان کار دانست.
محمدی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در اصفهان نداریم، اضافه کرد: براساس آمار برخی منابع حدود 300 کودک کار در اصفهان وجود دارد اما با توجه به شرایط موجود اقتصادی، بیکاری، فقر، تبعیض، حاشیه نشینی و ناآگاهی خانواده‌ها از حقوق کودکان احتمالاً آمار بالاتری از این کودکان را شاهد هستیم.
وی، خواستار حمایت‌های دولتی از کودکان کار شد و بیان کرد: دولت باید هرچه بیشتر به این کودکان کمک کند، متاسقانه قوانین در راستای منافع کودکان جامعه نیست و تنها یک قانون منع کار کودک داریم که این قانون هم جنبه پیشگیرانه نداشته و اجرا نشده و نافذ نیست.
رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان تصریح کرد: نیاز به قانون مبارزه با کار کودکان داریم که همه جامعه و دستگاه‌ها به جلوگیری و شکل گیری از کار کودک مکلف شوند
9913/6026/‏

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100508/تغییر-نگاه-جامعه-به-کودکان-کار-ضروری-است
بستن   چاپ