پیام سپاهان
کوشک سرهنگ آباد اردستان به دوربین مداربسته مجهز می شود
پنجشنبه 23 خرداد 1398 - 16:26:50
پیام سپاهان - کاشان - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان از انجام اقدام های حفاظتی از جمله نصب دوربین مداربسته در کوشک سرهنگ آباد معروف به کاخ چهلستون اردستان خبر داد.

مهدی مشهدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری اثر تاریخی دوره قاجاری سرهنگ آباد، تعداد پنج دستگاه دوربین مدار بسته با اعتبار 450 میلیون ریال در حال نصب است.
وی بیان کرد: همچنین عملیات بازسازی و مقاوم سازی سازه اصلی این بنای تاریخی نیز آغاز شده و 2 میلیارد و 180 میلیون ریال نیز از محل اعتبارهای ملی اختصاص یافته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در مورد مالکیت کوشک سرهنگ آباد عنوان کرد: این بنای با ارزش تاریخی متعلق به چندین نفر بوده که با توجه به این مالکیت مشاعی آن هنوز میراث فرهنگی موفق به تملک بنا نشده اما آمادگی خرید به قیمت کارشناسی وجود دارد و پیش تر نیز گفت و گوهایی بین مالکان و سازمان انجام شده بود.
وی در ادامه یادآوری کرد: قسمتی از این اثر با ارزش در سال 95 از سوی میراث فرهنگی بازسازی شده بود که با تاسف 14 فروردین 97، بنا از سوی چند نفر به آتش کشیده شد و آسیب های قابل توجهی به آن وارد آمد که در این راستا پنج نفر از سوی دادگاه بخش زواره مجرم شناخته شدند.
سرهنگ آباد که باشکوه ترین کاخ تاریخی بجا مانده از دوره قاجار در مناطق کویری ایران محسوب می شود و ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز است، پس از تعطیلات نوروزی سال گذشته در آتش سوخت.
این بنای با ارزش تاریخی شامل کوشک، آسیاب، حمام، قراول خانه، اصطبل اسب، برج دیده بانی و یخچال منظریه و محل پذیرایی از شاهزادگان نزدیک به یک سده پس از ساخت، در سال 55 به شماره 1278 در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسید.
بر اساس رای بدوی دادگاه بخش زواره اردستان، پنج نفر از مالکان کوشک سرهنگ آباد با جرم ایجاد آتش سوزی عمدی و تخریب بخش های زیادی از سازه چوبی مانند ایوان این اثر ثبت ملی، به 6 سال حبس محکوم شده اند.
کوشک سرهنگ آباد سال 1260 در محدوده دهستان خوش آب و هوای سفلی بخش زواره در فاصله نزدیک به 76 کیلومتری شرق اردستان ساخته شده بود.
اردستان با برخورداری از یک اثر جهانی، 67 اثر تاریخی ملی، 2 بافت تاریخی و 78 محوطه باستانی در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7472/‏8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100577/کوشک-سرهنگ-آباد-اردستان-به-دوربین-مداربسته-مجهز-می-شود
بستن   چاپ