پیام سپاهان
سرمایه اجتماعی خروجی مهم آموزش و پرورش است
يکشنبه 26 خرداد 1398 - 23:18:24
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: سرمایه انسانی به عنوان بارزترین مشخصه نهادها در آموزش و پرورش ، تولید سرمایه اجتماعی را به دنبال داشته است.

محمد اعتدادی عصر روز یکشنبه، در جلسه دیدار با مدیران، معاونان و نماینده معلمان فریدن در سالن 17 شهوریور داران (مرکز فریدن)، افزود: نتایج پایش ها و نظر سنجی های مختلف نشان می دهد که معلمان نسبت به سایر اقشار جامعه از پذیرش و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند که کسب این اعتماد عمومی نشان می دهد آموزش و پرورش با بهره مندی از نیروهای شایسته خود در تولید سرمایه اجتماعی موفق عمل کرده است.
وی با بیان اینکه جایگاه و منزلت فرهنگیان در جامعه باید حفظ و تقویت شود به تاثیر مشکلات اقتصادی بر معیشت معلمان به دلیل اینکه آنها حقوق بگیر ثابت هستند اشاره کرد و افزود: بهبود وضعیت معیشت معلمان به به دست حاکمیت و دولت است، همچنانکه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با شماری از فرهنگیان بر ضرروت حفظ عزت نفس معلمان در مساله معیشت تاکید داشتند.

اعتدادی افزود: حفظ بخشی از منزلت معلمان به دست خود آنان و بخشی دیگر به عهده نهادها و جامعه است.
وی با بیان اینکه معلمان، معمار سرنوشت رشد و بالندگی جامعه اند، افزود: جهش اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه منوط به توجه ویژه به نهاد آموزش و پرورش است.
اعتدادی با ابراز خرسندی از اجرای موفق فرایند امتحانات به آغاز فصل ثبت نام اشاره و خطاب به همه مدیران مدارس دولتی استان بیان کرد: بر اساس ماده 30 آیین نامه مدرسه، اخذ هر گونه وجه در هنگام ثبت نام دانش آموزان ممنوع است، اگر چه این مساله نافی کمک اختیاری مردم نیست و مدیران مدارس اخلاق مداری و مردمداری را سرلوحه کارهایشان قرار دهند.
به گفته وی کمترین تعداد شکایت در بخش ثبت نام دانش آموزان در استان، مربوط به مدارس شهرستان فریدن بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه اصفهان از حیث کمبود معلم جزو سه استان نخست کشور است، افزود: در سال تحصیلی جاری 13 هزار کسری نیرو داشتیم که پنج هزار ساعت آن توسط دبیران بازنشسته و بخشی هم با حذف یکهزار و100 معاون پرورشی و اضافه کار سایر معلمان جبران شد.
وی اضافه کرد: کمبود 13 هزار معلم از سال قبل به همراه بازنشسته شدن سه هزار فرهنگی دیگر، ما را با مشکل جدیدی مواجه می‌کند که باید از طُرق مختلف از جمله افزایش ردیف، افزایش سهمیه جذب دانشگاه فرهنگیان و امثال آن جبران شود.
مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان اضافه کرد: البته در این زمینه با استاندار و مسوولان تهران، رایزنی صورت گرفته و انتظار می‌رود این کمبود جبران شود.
اعتدادی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که مردم کمترین آسیب را ببینند لذا از تمام ظرفیت‌ها برای جبران کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی و اعتبارات استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش مدرسه محوری است، افزود: در راستای حرکت در مسیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، صدور بخشنامه‌ها 25 درصد کاهش یافته است.
وجود پنج مدرسه تخریبی در فریدن
رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان فریدن درصد قبولی دانش آموزان ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم این شهرستان را به ترتیب افزون بر 99، 90 و 93 اعلام کرد و اظهار داشت: آمار قبولی کنکور سال گذشته از این منطقه افزون بر صد نفر بوده است.
نیاز علی علایی احداث مدرسه دره بید، حصور، نهرخلج، داران، دامنه و نماگرد را از جمله فعالیت‌های عمرانی برشمرد و افزود: تعداد کلاس‌های روستاهای ازونبلاغ، سینگرد، اسکندری، نسار، دامنه و سفتجان افزایش یافته است.

به گفته وی ساخت نمازخانه در روستای ازونبلاغ، نهرخلج، آشجرد و دامنه فریدن با مشارکت مردمی و اجرای سیستم آبیاری بارانی در هنرستان کشاورزی سروش فریدن از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.
رییس آموزش و پرورش فریدن با بیان اینکه چهار مدرسه و یک خوابگاه در این شهرستان تخریبی اعلام شده است، اظهار داشت: مجوز فعالیت این واحدها تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.
علایی پرداخت نشدن حقوق نیروهای حق التدریس و پاداش بازنشستگان و اضافه کار همکاران اداری، کمبود نیرو در مقطع ابتدایی، نبود تناسب بین رشته‌های هنرستانی با تجهیزات فعلی، کمبود نیروی خدمتگزار و نبود تخفیف الگوی مصرف مدارس به دلیل سردسیر بودن منطقه را از مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش شهرستان برشمرد.
به گفته وی کسب رتبه عالی در اجرای پروژه مهر طی سه سال متوالی، کسب رتبه‌های برتر استانی در مسابقات دومینو، رباتیک، پژوهش، غنی سازی اوقات فراغت، محتوای الکترونیک وهدایت تحصیلی از موفقیت‌های آموزش و پرورش فریدن بوده است.
علایی همچنین از کسب 2 رتبه برتر استانی در مسابقات علمی دانش آموزی، چهار مدال طلا توسط دانش آموزان مدارس استثنایی، 9 رتبه برتر استانی در مسابقات قرآنی، هفت رتبه برتر استانی در مسابقات فرهنگی هنری و رتبه سوم در مسابقات محور عمو پرواز توسط دانش آموزان فریدن خبر داد.
در این جلسه، نماینده معلمان فریدن با ارئه گزارشی از دغدغه‌ها و کمبودهای مدارس فریدن پرداخت.

به گزارش ایرنا، مدیر کل آموزش و پرورش استان به همراه شماری از معاونان خود روز یکشنبه به فریدن سفر کرد.
حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به شهدای فرهنگی و دانش آموز، بازدید از پژوهشسرای دانش آموزی و هنرستان کشاورزی سروش و شرکت در جلسه شورای آموزش و پرورش فریدن از دیگر برنامه‌های وی بود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در جلسه شورای آموزش و پرورش فریدن در محل سالن اجتماعات فرمانداری گفت: مطالبه گری مهم‌ترین کارکرد شورای آموزش و پرورش است و کمک‌های سایر نهادها می‌تواند رشد و اثرگذاری این نهاد را دوچندان کند.
فرماندار فریدن وجود مدارس تخریبی در این شهرستان را نگران کننده و مخاطره انگیز توصیف کرد و خواستار مساعدت مسوولان استانی برای رفع این مشکل شد.

سید تقی معین الدینی گفت: با وجود آنکه شهرستان فریدن برغم محرومیت، منطقه برخودار اعلام شده و این موضوع محدودیت‌های بسیاری در بخش اعتبارات ایجاد کرده است اما همواره تلاش کرده‌ایم بیشترین سهم اعتبارات به نهاد آموزش و پرورش اختصاص داده شود.
پیگیری عملیات احداث اردوگاه دانش آموزی در روستای چیگان فریدن، بررسی اجازه فروش و تغییر کاربری مدارس تخریبی در روستاها و استفاده از آنان در راستای درآمد زایی، رفع فرسودگی وسایل نقلیه آموزش و پرورش و اختصاص اعتبارات خاص برای رفع برخی از مشکلات مدارس فریدن از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در شورای آموزش و پرورش بود.
آموزش و پرورش فریدن در زمان حاضر دارای 832 فرهنگی شاغل و 550 بازنشسته و 88 مدرسه با 9 هزار و 408 دانش آموز است.
فریدن با جمعیت افزون بر 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861/6026

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100869/سرمایه-اجتماعی-خروجی-مهم-آموزش-و-پرورش-است
بستن   چاپ