پیام سپاهان
استان اصفهان هشت شهرستان بیابانی دارد
دوشنبه 27 خرداد 1398 - 14:45:01
پیام سپاهان - رییس اداره مقابله با بیابان زایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در استان اصفهان هشت شهرستان بیابانی داریم.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، حسینعلی نریمانی امروز (دوشنبه) در بازید از ٧٠ هکتار باغ پسته ابوزیدآباد با بیان اینکه طرح‌های بیابان‌زدایی استان از سال ٤٩ آغاز شده است، اظهار کرد: این طرح در ابتدا در آران و بیدگل و سپس آقاعلی عباس، اردستان، نایبن و خور و بیابانک اصفهان اجرا شد.
وی افزود: شهرستان آران و بیدگل به واسطه جنگل‌های دست کاشت رتبه نخست را در عملیات بیابان‌زدایی در استان اصفهان دارد. در کنار اقدامات انجام شده در آران و بیدگل حدود ٣٨٠٠ تا ٤٠٠٠ هزار باغ پسته در این شهرستان ایجاد و توسعه یافته است که تمام این پسته صادر می‌شود.
رییس اداره مقابله با بیابان‌زایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: اقدامات انجام شده مانع ایجاد فرسایش بادی و طوفان و گرد و غبار شده است و موجب ایجاد باغات پسته و جاده سازی و با توجه به طرح های بیابان زدایی مهاجرت روستای ابوزیدآباد به صفر رسیده و از سوی دیگر طوفان گرد و غبار به شدت گذشته نیست.
نریمانی افزود: بیابان‌ها به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم می‌شوند و بیابان‌های طبیعی در یک روند طبیعی خود را مدیریت می‌کنند.
در کویر مرکزی کشور نیازمند طرح ملی هستیم
وی در خصوص ریزگرد اخیری که از سمت سمنان به اصفهان آمد و موجب آلودگی شدید هوای استان شد، گفت: این طوفان‌ها از جنوب سمنان به اصفهان رسید، اما در کویر مرکزی قم، سمنان، خراسان جنوبی و بخشی از طبس و یزد و اصفهان نیازمند طرح ملی برای حوزه مرکزی هستیم. 
نریمانی تاکید کرد: گرد وغباری که از جنوب سمنان آمد، اصلا در اولویت این استان برای کنترل آن نیست، چرا که در آن منطقه سکنه و تاسیساتی وجود ندارد و از نظر اقتصادی، بیابان‌زدایی آن منطقه برای استان سمنان به صرفه نباشد، اما برای استان اصفهان این بیابان یک کانون خطرناک محسوب می‌شود.
رییس اداره مقابله با بیابان‌زایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: باید به حوزه کویر مرکزی اعتبارات ملی تخصیص یابد تا هر استان به غیر از طرح‌های اولویت دار خود به طرح‌های این چنینی توجه کنند.
کدخبرنگار: ١٣٠٣٦
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100915/استان-اصفهان-هشت-شهرستان-بیابانی-دارد
بستن   چاپ