پیام سپاهان
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل:
آران و بیدگل ١٠٦ هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی دارد
دوشنبه 27 خرداد 1398 - 15:36:31
پیام سپاهان - رییس منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل گفت: در شهرستان آران و بیدگل ١٠٦ هزار هکتارکانون بحران فرسایش بادی وجود دارد. 
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، رضا شفیعی، امروز (دوشنبه) در بازدید از نیم قرن طرح‌های بیابان زدایی در آران و بیدگل و در حاشیه بازید از باغ پسته ابوزیدآباد، اظهار کرد: آران و بیدگل ٤٠٠ هزار هکتار عرصه بیابانی دارد و نوار ریگ بلند بزرگترین چالش این شهرستان است. کار تثبیت شن و بیابان زدایی در استان به دهه ٤٠ باز می گردد و ٩٦ هزار هکتار عرضه بیابانی تثبیت و جنگلکاری دست کاشت شده است.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل گفت: ١٠٦ هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی در آران و بیدگل وجود دارد. 
شفیعی ادامه داد: همچنین در بخش هایی مالچ پاشی انجام گرفته است، اما تاکنون مالچ مناسب پیدا نکرده ایم. ریشه درخت زمانی که در معرض باد قرار می گیرد نیاز به تثبیت دارد. 
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل به نوار ریگ بلند اشاره کرد و گفت: عرصه این منطقه ١١٢ هزار هکتار است که تثبیت آن انجام شده است. اما تپه های جدیدی به تازگی در حال تشکیل هستندد و مصمم هستیم قبل از بحرانی شدن بتوانیم آنها را تثبیت کنیم.
وی در خصوص ریزگردها گفت: این ریزگردها از اواخر فروردین در هوا پراکنده می شوند و مسیر باد باعث پخش شدن آن در هوا می‌شود. یکی از نقاط بحران در آران و بیدگل شمال شهرستان است که از سال 85 تبیت آن آغاز شده و عملیات مالچ بر روی آن انجام نگرفته و تنها مقاوم سازی بوده است .
ایجاد 15 هزار هکتار اراضی کشاورزی در آران و بیدگل
حمید گل آرایی، کارشناس بیابان اداره منابع طبیعی شهرستان آران و بیدگل نیز گفت: قبل از فعالیت های بیابان زدایی در آران و بیدگل اراضی کشاورزی در این منطقه وجود نداشت.
وی افزود: با اجرای این طرح‌ها، ١٢ هزار هکتار اراضی کشاورزی و همچنین سه هزار هکتار باغات پسته و در مجموع ١٥ هزار هکتار اراضی کشاورزی در آران و بیدگل ایجاد شده است. 
کارشناس بیابان اداره منابع طبیعی شهرستان آران و بیدگل تاکید کرد: با ایجاد باغات پسته طی ٢٥ سال گذشته، این شهرستان قطب تولید پسته در استان اصفهان است. 
گل آرایی یادآور شد: سالانه به طور متوسط ١٠ تن پسته خشک و ٣٠ تن پسته تر در هر هکتار در این شهرستان برداشت می شود.
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/100925/آران-و-بیدگل-١٠٦-هزار-هکتار-کانون-بحران-فرسایش-بادی-دارد
بستن   چاپ