پیام سپاهان
ارز آوری هر گردشگر سلامت برای ایران بیش از 2 هزار دلار است
پنجشنبه 30 خرداد 1398 - 13:52:38
پیام سپاهان - اصفهان- دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت ایران گفت: هرگردشگر سلامت به طور میانگین 2 هزار و 200 دلار برای کشور ارزآوری دارد و این موضوع نشان دهنده لزوم ساماندهی و توسعه این نوع گردشگری است.

امین حقیقت روز پنجشنبه در کارگروه گردشگری سلامت در تالار پویش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که با حضور گروهی از مدیران بیمارستان‌ها و دفاتر خدمات گردشگری برگزار شد، افزود: گردش مالی در گردشگری سلامت فراتر از انتظار است و سه برابر سایر بخش‌های صنعت توریسم درآمد دارد.
وی افزود: بالا بودن تعرفه‌های درمانی و کمبود پزشکان کارآزموده سایر کشورها، گردشگری سلامت در ایران را برجسته کرده است.
وی با اشاره به مزیت‌های گردشگری سلامت گفت: ارزآوری و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و ارائه خدمات درمانی با نرخ کم، زمان انتظار کوتاه، کیفیت برتر خدمات و مراقبت‌ها، تجربه کارآزمودگان و فناوری موجود از مزیت‌های قابل‌توجه گردشگری سلامت است.
دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت ایران متولیان گردشگری سلامت را سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، سازمان نظام پزشکی و اتاق بازرگانی دانست و گفت: توجه نکردن به تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری سلامت، نبود توان اجرایی و عملیات کافی در سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، نبود برنامه راهبردی گردشگری سلامت کشور، اختصاص نیافتن تسهیلات در تبلیغات و بازاریابی و گسترش گردشگری سلامت و کمبود هتل - بیمارستان و ضوابط آن، نبود ضمانت اجرایی و توجه نکردن به گردآوری سند اعتباربخشی بین‌المللی بیمارستان‌ها از جمله آسیب‌های این بخش از گردشگری هستند.
به گفته وی، در ایران یک هتل بیمارستان بیشتر نداریم از این رو ظرفیتی که در هتل‌هاست باید تقویت شود تا به هتل بیمارستان‌های بیشتری در کشور دست پیدا کنیم.
حقیقت تاکید کرد: کشور عمان، ایران را به عنوان هشتمین کشور خدمات درمانی انتخاب کرده است که کل هزینه خدمات درمانی عمانی‌ها را در ایران تقبل کندو این مهم می‌تواند در راستای گسترش گردشگری سلامت سودمند واقع شود.
وی با اشاره به راهکارهای عملیاتی در راستای گردشگری سلامت اظهار داشت: تقویت جایگاه گردشگری سلامت در استان‌ها، هماهنگی در سیاست گذاری و برنامه‌ریزی گردشگری کشور، ایجاد تعامل و همکاری بیشتر بین دستگاه‌های عضو شورای راهبری، گردآوری استاندارهای لازم و اعتباربخشی به بخش‌های گوناگون فعال در این حوزه، ایجاد گردشگری اطلاعات و استخراج درست آمار، تقسیم کار تخصصی هر دستگاه و جلوگیری از رفتارهای سلیقه‌ای در گردشگری پزشکی، ایجاد هماهنگی بین شرکت‌های خدماتی و مسافرتی و جهانگردی از جمله راهکارهای این بخش است.
دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت ایران اضافه کرد: آموزش در حوزه گردشگری سلامت کمتر دیده‌شده است که دوره‌هایی برای مدیران فنی این حوزه تبیین شده است تا این دوره‌ها در آموزشگاه‌های گردشگری برگزار شود.
وی در پایان برنامه‌های در دست اقدام در راستای گردشگری سلامت را ایجاد سامانه جامع و یکپارچه مجازی پورتال، طراحی و ساخت نرم افزارهای کاربردی جامع کاربردی و تهیه و تولید کتاب مرجع گردشگری سلامت ایران دانست.
باید برنامه‌ای مشخص برای جذب گردشگر از کشورهای پیرامون داشته باشیم
ستار کیان پور نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این نشست گفت: هشتم فروردین جاری توافقنامه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی و میراث فرهنگی استان در حوزه گردشگری سلامت بسته شد که در آن 25 سرفصل و نقشه راه یک‌ساله و رسیدن به چشم‌اندازها دیده شد.
وی افزود: برای اینکه زنجیره گردشگری سلامت را به صورت کامل داشته باشیم جلساتی را از وزارت امور خارجه، سازمان حمل و نقل، شهرداری‌ها و هتل‌ها در قالب کمیته‌های پیش بینی شده تشکیل دادیم.
نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه کوشش کردیم در نمایشگاه امسال نقش گردشگری سلامت را برجسته کنیم، گفت: از 18 کشور 80 مهمان خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.
وی اضافه کرد: باید در راستای برنامه مشخص برای جذب گردشگر از کشورهای پیرامون و کشورهای هدف داشته باشیم، از این رو برای رسیدن به برنامه مشخص نیاز است همه با هم برنامه‌ریزی کنیم.
اصفهان پتانسیل خوبی در زمینه ارزش‌افزوده گردشگری سلامت دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی به واسطه نقش ارائه دهنده سلامت و نقش نظارت که در سطح استان برای کل حوزه سلامت دارند مسئولیتی نیز در راستای گردشگری سلامت دارند.
طاهره چنگیز بیان کرد: اصفهان در دیگر حوزه‌های گردشگری از جمله فرهنگی، تاریخی، هنر و طبیعی مزیت‌های ویژه‌ای دارد که این موضوع عرصه را برای ارزش‌افزوده در حوزه گردشگری سلامت باز می‌کند.
وی تصریح کرد: باید بتوانیم سهم و نقطه هدف گردشگری کشور را حفظ کنیم، از این رو دانشگاه علوم پزشکی بر اهمیت این موضوع واقف است و برای راه اندازی دپارتمان‌های بیماران بین‌الملل با همکاری ارگان‌های غیردولتی تلاش می‌کند.
استان اصفهان به واسطه قرار گرفتن در مرکز ایران، دارا بودن شرایط اقلیمی، آثار و بناهای تاریخی ثبت‌شده ملی و جهانی، و مرکز تولید صنایع‌دستی و همواره موردتوجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
این استان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است جایگاه ویژه‌ای در صنعت گردشگری کشور دارد.
علاوه بر اینها، این استان و به صورت مشخص شهر اصفهان به‌دلیل وجود مراکز درمانی مانند بیمارستان صدوقی، مرکز تخصصی قلب چمران، مرکز چشم پزشکی صدرا، کلینیک‌های باروری و ناباروری، دیالیز، ارتوپدی از قابلیت گسترش صنعت گردشگری پزشکی برخوردار است.
/ ‏‬ 6022 / ‏‬ 9913/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101297/ارز-آوری-هر-گردشگر-سلامت-برای-ایران-بیش-از-2-هزار-دلار-است
بستن   چاپ