پیام سپاهان
67درصد زباله های الکترونیک قابل بازیافت‌اند
شنبه 1 تیر 1398 - 10:35:28 AM
ایسنا
پیام سپاهان - یک عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: 67 درصد زباله های الکترونیک (E-waste) که به عنوان آلاینده در نظر گرفته می شوند قابل بازیافت هستند و تنها 2.7دهم درصد آنها خطرناک هستند.
حمیدرضا پورزمانی  با بیان اینکه تمام پسماندها به ویژه پسماندهای الکترونیکی طی چهار استراتژی مدیریت می‌شوند، اظهار کرد: استراتژی نخست کاهش در مبدا است؛ حجمی که از یک محصول باقی می ماند و به عنوان پسماند تولید می شود بازیافت شود. یعنی پس از مرحله بازیافت ما به نوعی آنها را تغییر شکل بدهیم تا پسماند قابلیت استفاده پیدا کند .
وی با تاکید براینکه در نهایت آن چیزی که از تمام این مراحل باقی می ماند باید دفن شود، گفت: کاهش در مبدا منظور این نیست که خانواده ها را مجبور کنیم کمتر مصرف کنند. بلکه باید کارخانه تولید یک محصول به گونه ای محصول را تولید کند که مقدار کمتری پسماند در جامعه تولید شود.
این عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اگر محصول با کیفیت بالاتر را خریداری کنیم مقدار پسماند تولید شده کم می شود. برای نمونه اگر تلفن همراه با کیفیتی خریداری شود که بیش از سه سال دوام داشته باشد بهتر از خریداری تلفن همراهی است که سالانه نیازمند تعویض باشد، محصول بی کیفیت میزان ضایعات را افزایش می‌دهد.
پورزمانی با بیان اینکه در مدیریت شهری اقداماتی انجام شده و حتی در کارگروه استانداری بحثی مطرح کردند و سرمایه گذار حاضر شد بر روی بحث پسماندها سرمایه گذاری کند، اضافه کرد: خوشبختانه این موضوع، موضوع اصلی شهرداری‌ها است، اما با وجود اینکه سرمایه گذار برای آن مشخص شده است، اما متاسفانه مشخص نیست به چه دلیل هنوز کارگروه های مدیریت پسماند استانداری حرکتی به سمت جلو نداشته اند.
وی تصریح کرد: متاسفانه اقدامات در حد یک برنامه و یا عملیات باقی مانده است و نیاز است سرمایه گذاری ها انجام شود تا به یک نتیجه مناسب برسد. استان اصفهان شرکت ها و کارخانجاتی دارد که می توانند در بازیافت لوازم الکترونیک یا پسماند الکترونیک فعالیت و به شهرداری ها در این امر کمک کنند.
وی ادامه داد: در دنیا راهکارهای مختلفی برای کاهش زباله های الکترونیک وجود دارد برخی کشورها مانند هند و چین از راهکارهای غیر رسمی استفاده می کنند که جنبه اقتصادی دارد، برای نمونه یا زباله ها را می سوزانند و فلزات را جدا و یا را در اسید حل می کنند که این امر قابل قبول و اصولی نیست و به لحاظ زیست محیطی مشکل آفرین است.
این عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی و آمریکا کارخانه‌ها و یا سیستم های مشخصی برای بازیافت دارند، گفت: آنها به راحتی این کار را انجام و قسمت های مختلف را از هم جدا می کنند که به عنوان ماده اولیه به کارخانه‌های بازیافت منتقل می شود.
پورزمانی خاطرنشان کرد: 67 درصد زباله های الکترونیک (E-waste) که به عنوان آلاینده در نظر گرفته می شود قابل بازیافت هستند و می توان از آن استفاده مجدد کرد و تنها 2.7 دهم درصد آن هم خطر ناک است.
  


http://www.sepahannews.ir/fa/News/101495/67درصد-زباله-های-الکترونیک-قابل-بازیافت‌اند
بستن   چاپ