پیام سپاهان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
سالک کنترل می‌شود، اما ریشه کن نه
شنبه 1 تير 1398 - 13:42:52
پیام سپاهان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، گفت: در اواخر سال 96 نقشه جامع سلامت استان که اقدامی کارشناسانه بود بر اساس عوامل مختلف، سیاست‌های گوناگون و زیر ساخت‌های موجود تدوین شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، طاهره چنگیز صبح امروز(شنبه) در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: یکی از آرزوهای ما این است که ادعا کنیم شهر ما ایمن است و اگر شوراها گوشه‌ای از همت خود را در این قضیه دخیل کنند که ویژگی یک شهر ایمن بر چه اصولی است به نفع مردم است.
وی ادامه داد: در حوزه سلامت امر مهم این است که عوامل خطرساز، زمینه‌ساز بیماری‌ها هستند و باید در این زمینه عوامل خطر کنترل شوند، پس هر قدر به پیشگیری عمیق نزدیک می‌شویم نقش سبک زندگی مردم و عوامل محیطی بیشتر می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص همکاری شوراها گفت: شوراها به عنوان نمایندگان سطح یک مردم با همکاری علوم پزشکی باید به این نقطه برسند که مردم به عوامل خطر دسترسی نداشته باشند، در شوراها نباید نظرات شخصی دخیل و همه نظرات باید به مشورت گذاشته شوند چراکه علوم پزشکی نمی‌تواند به نظرات شخصی توجه کند. 
چنگیز در خصوص منطقه‌ای کردن خدمات درمانی، تصریح کرد: در اواخر سال 96، نقشه جامع سلامت استان که اقدامی کارشناسانه بود بر اساس عوامل مختلف، سیاست‌های گوناگون و زیر ساخت‌های موجود تدوین شد و مبنا برای ادامه کار نقشه درمان است که دارای حلقه‌های درمانی متعددی است تا شهرها بر اساس نیازشان از پزشکان و تجهیزات استفاده کنند و باید گفت تمامی این برنامه ریزی‌ها در نقشه درمان پی ریزی شده است.
وی با بیان اینکه در سیستم دولتی هیچ کس حق گرفتن وجه اضافه ندارد، گفت: این اقدام در صورت مشاهده باید به مراجع بالاتر اطلاع داده شود و مردم باید به سامانه 190 اطلاع دهند که تمام این شکایت‌ها در سامانه کشوری ثبت می‌شود و در این مدت بسیاری از افراد به تعزیرات معرفی شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به خدماتی که دندانپزشکی‌ها ارائه می‌دهند گفت: درحال حاضر در بسیاری از مراکز بهداشت، خدمات دندانپزشکی با نرخ دولتی انجام می‌شود و دندانپزشکی استان اصفهان در کشور رتبه اول را از لحاظ خدمات دارد، اما در خصوص متفاوت بودن نرخ تعرفه‌ها باید گفت تعرفه‌ها در سطح دولتی کمتر از انواع خدمات است به بیانی دیگر برای برخی از اقدامات، تعرفه‌ای در نظر گرفته نشده و گاهی اوقات سلیقه‌ای عمل می‌شود، در نتیجه معاونت سلامت در پی آن است که تعرفه‌ها را در سطح گسترده‌ای مشخص کند.
چنگیز در خصوص افزایش بیماری سالک گفت: نواری از شمال به جنوب کشیده شده که عوامل سالک را در خود جای داد‌ه‌اند، در همین خصوص باید گفت خوشبختانه نمونه سالک اصفهان کشنده نیست و فقط پوستی است و اگر دسترسی پشه‌ها به موش‌ها و یا انسان‌ها زیاد شود در نتیجه سالک هم زیاد می‌شود. بنابراین اگر محیط‌هایی که تجمع موش و پشه را به دنبال دارد کنترل شوند بیماری سالک هم کاهش پیدا‌ می‌کند و می‌توان گفت سالک کنترل می‌شود، اما ریشه کن نه.
وی در ارتباط با کارخانه‌های خطر ساز گفت: شوراها باید کمک کنند دستگاه‌هایی که در خطرسازی سهیم هستند در منابع مالی هم سهیم شوند و اگر قرار است اورژانس هسته‌ای و شیمیایی داشته باشیم باید شرکت‌های خطر ساز تأمین اعتبار کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اورژانس‌های پیش بیمارستانی، خاطرنشان کرد: اورژانس‌های پیش بیمارستانی با کمبود آمبولانس مواجه هستند چرا که قرار بود 58 دستگاه آمبولانس در اختیار علوم پزشکی قرار گیرد که از این تعدا تنها 16 دستگاه در اختیار ما قرار گرفت و به علاوه با کمبود بودجه نیز مواجه هستیم چراکه کل اعتبار اورژانس پیش بیمارستانی حدود 58 میلیارد است و این مبلغ تنها بخشی از هزینه‌ها است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101518/سالک-کنترل-می‌شود،-اما-ریشه-کن-نه
بستن   چاپ