پیام سپاهان
لبنیات 23 درصد گران شد
يکشنبه 2 تير 1398 - 10:15:24
پیام سپاهان - دبیر انجمن صنایع لبنی استان اصفهان گفت: با مجوز ستاد تنظیم بازار کشور، بین 22.5 تا 23 درصد مجوز افزایش نرخ محصولات لبنی صادر شد.
هومان امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهانT در خصوص افزایش نرخ محصولات لبنی در بازار، اظهار کرد: در آذر ماه 97 و بعد از یک و سال نیم کشمکش و دوندگی و با پادرمیانی دادستان بالاخره قیمت محصولات لبنی به دلیل بالا رفتن نرخ شیر خام، افزایش یافت، هر چند شیرخام به آن قیمت اعلام شده، عرضه نشد.
وی با بیان اینکه دوباره در سال 98 هزینه های تولید و دستمزدها بالا رفت، افزود: در سال جاری نرخ شیرخام از 2100 حتی به نرخ 2500 تومان رسید، از سوی دیگر هزینه های تولید افزایش یافت که در این شرایط کارخانجات به شدت دچار ضرر شدند.
دبیر انجمن صنایع لبنی استان اصفهان گفت: آنقدر که کارخانجات صنایع لبنی مخالف افزایش قیمت هستند کسی مخالف نیست، چرا که بالا رفتن قیمت ها به معنای ناتوانی مردم در خرید، کاهش مصرف و در نهایت کاهش تولید است.
وی تاکید کرد: اگر کارخانه ای 50 تن تولید در روز داشته باشد قادر به سودآوری است، اما با کاهش تولید به 20 تن، درصد هزینه ها بیشتر از سود خواهد بود.
امیری گفت: در این شرایط با پیگیری بسیار و جلسات متمادی در تهران به این نتیجه رسیدیم که اگر دولت بنا دارد قیمت ها را افزایش ندهد، باید یارانه تولید را پرداخت کند، بنابراین در جلسه تنظیم بازار کشور تصمیم بر افزایش قیمت محصولات لبنی گرفته شد.
وی افزود: پیشنهاد تشکل های لبنی این بود که حدود 13.2 درصد تاثیر شیرخام و 14.2 درصد هزینه های تولید در قیمت نهایی فراورده های لبنی موثر است که براساس آن در مجموع 27.5 درصد افزایش نرخ محصولات لبنی مصوب است، اما با مخالفت سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده با این تصمیم و دوباره پنج درصد از رقم افزایش قیمت کاسته شد و حدود 22.5 تا 23 درصد مجوز افزایش نرخ محصولات لبنی صادر شد.
رئیس اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان با بیان اینکه افزایش نرخ محصولات لبنی به سود کارخانجات نیست، تاکید کرد: در قیمت گذاری محصولات لبنی کارخانجات و تشکل های فراورده های لبنی نقشی ندارند و قیمت درج شده بر محصولات لبنی متناسب با درصد مجوز است.
وی تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی براساس فراوانی آن و درصد چربی متغیر است و در حال حاضر برخی محصولات 20 درصد و برخی دیگر تا 25 درصد گران شده است و اگر محصول لبنی با قیمتی بالاتر از درصد مجوز افزایش یافت مردم می توانند شکایت خود را به 124 ارجاع دهند.
امیری با بیان اینکه متاسفانه هزینه های تولید و بسته بندی محصولات لبنی افزایش یافته است، یادآور شد: نرخ شیرخام بین 55 تا 70 درصد در قیمت محصولات لبنی تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد: تصمیم گیری برای افزایش قیمت محصولات لبنی در اختیار استان ها نبوده و تنها ستاد تنظیم بازار کشور و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در این تصمیم نقش داشتند.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101581/لبنیات-23-درصد-گران-شد
بستن   چاپ