پیام سپاهان
رشد تولید موجب توسعه کشت گلخانه ای در اصفهان شد
دوشنبه 3 تیر 1398 - 7:18:54 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: مدیریت بهینه مصرف آب و افزایش 10 برابری تولید و فرصت‌های خاص صادراتی موجب شد تا کشت محصولات گلخانه‌ای در استان توسعه یابد.

احمدرضا رئیسی زاده افزود: با وجود بحران خشکسالی و اقلیم خاص استان اصفهان، کشت محصولات گلخانه‌ای رویکر جدی در حوزه کشاورزی است.
وی بیان کرد: استقبال خوبی از کشورهای حوزه خلیج فارس و خزر برای محصول گلخانه‌ای این استان وجود دارد که این اتفاق برای کشور ارز آوری خوبی به همراه دارد.
وی اضافه کرد: سالانه 285 هزار تن سبزی و صیفی و 140 میلیون شاخه گل در گلخانه‌های استان تولید می‌شود که سهم صادرات بالایی دارد که از جمله آن فلفل دلمه‌ای با حجم 90 درصد صادراتی است.
رئیسی با بیان اینکه تا پنج سال آینده سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان از سه هزار و 600 هکتار می‌گذرد، تصریح کرد: با این توسعه میزان تولید و اشتغال دو برابر می‌شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: با افزایش سطح زیر کشت میزان تولید آن به میزان کل سطح تولید باغ های استان می‌رسد که هزینه کمتری نسبت به بخش باغی دارد.
وی یادآورشد: در هر هکتار از اراضی گلخانه‌ای این استان 10 خانوار به صورت مستقیم و 10 خانوار به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.
رئیسی با اشاره به ارائه تسهیلات بانکی در حوزه کشاورزی گفت: امسال 90 طرح شاخص در کشور مصوب شده که 80 پرونده مربوط به اصفهان که از این میان 60 مورد مربوط به تیران کرون است که فرصت های کشاورزی استان و این شهرستان را نشان می‌دهد.
مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان 569 هزار هکتار است و 11 درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی این استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد که سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی و گل و گیاه زینتی استان برابر هزار و 600 هکتار و میزان تولید سالانه سبزی و صیفی گلخانه‌ای استان بالغ بر 235 هزار تن بود که اصفهان رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
سطح کشت گلخانه‌های کشور در سال جاری به 5 هزار و 300 هکتار خواهد رسید.
اراضی کشاورزی اصفهان معادل 3.5 درصد از مساحت استان است، در سال زراعی 96- 97 حدود 210 هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که 190 هزار هکتار آن زراعت آبی و 20 هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بود.
میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و 250 هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از 180 هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101678/رشد-تولید-موجب-توسعه-کشت-گلخانه-ای-در-اصفهان-شد
بستن   چاپ