پیام سپاهان
دانشگاه اصفهان؛ میزبان همایش ملی شکلات، قهوه و شیرین‌کننده‌های طبیعی
دوشنبه 3 تیر 1398 - 10:29:45 AM
ایسنا
پیام سپاهان - دبیر علمی همایش ملی شکلات، قهوه و شیرین کننده‌های طبیعی گفت: به دلیل اینکه استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی در جامعه مهجور شده و بیشتر از شیرین کننده مصنوعی استفاده می‌شود، محور اصلی همایش شیرین کننده های طبیعی مانند شهد توت، شیره خرما، عسل و میوه هایی مانند انجیر است.
رسول شفیعی اظهار کرد: دانشگاه اصفهان با همکاری مرکز پژوهشی فرآورده های طبیعی و زیستی دارویی، گروه زیست شناسی دانشگاه اصفهان، گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان "همایش ملی شکلات، قهوه و شیرین کننده های طبیعی" را همراه با کارگاه و نمایشگاه اسناد تاریخی مرتبط و غرفه محصولات ارائه می‌کند. 
وی در خصوص محورهای این همایش، خاطرنشان کرد: محورهای همایش شامل تاریخچه شکلات، قهوه و شیرین کننده های طبیعی در ایران، ارزش غذایی و جایگاه آنها در سبد غذایی مردم، ابعاد بهداشتی و درمانی، چگونگی تولید، صنایع غذایی مرتبط، ترکیبات فراسودمند حاوی شکلات، قهوه و شیرین کننده های طبیعی، اقتصاد و تجارت، زیست شناسی، کشاورزی و تولید محصولات، و شیرینی های ایرانی مانند گز، سوهان، مسقطی، باقلوا و سایر موارد است.
دبیر علمی همایش ملی شکلات، قهوه و شیرین کننده های طبیعی در ارتباط با مباحث اقتصادی و کارآفرینی همایش، تصریح کرد: بحث های اقتصادی شکلات و قهوه دارای اهمیت بسزایی است. به عنوان نمونه میزان واردات قهوه، شکلات و صادرات شیرین کننده های طبیعی کشور و یا بحث کارآفرینی که با توجه به آمار بالای بیکاری در کشور، می توانند در این حوزه ها، سبب اشتغال زایی در داخل کشور شود.
شفیعی ادامه داد: مباحث بیولوژیک استفاده از قهوه و شکلات نیز دارای اهمیت فراوان است. به عنوان مثال استفاده از آنها در پیشگیری از برخی بیماری ها، آثار سوء استفاده از شکلات و قهوه یا شیرین کننده های مصنوعی و مقدار زیاد استفاده از شیرین کننده های طبیعی در سلامت جامعه، تاثیر آنها در کوتاه مدت و بلند مدت بر بیولوژی افراد که در کنار مباحث بهداشت و سلامت به آنها پرداخته می شود.
وی در رابطه با بحث شیرین کننده های مصنوعی در این همایش، تاکید کرد: به دلیل اینکه استفاده از شیرین کننده های طبیعی در جامعه مهجور شده و بیشتر از شیرین کننده مصنوعی استفاده می شود، محور اصلی همایش شیرین کننده های طبیعی مانند شهد توت، شیره خرما، عسل، میوه هایی مانند انجیر است. در این همایش در ارتباط با آثار سوء شیرین کننده های مصنوعی و ترویج تأثیرات مفید استفاده از شیرین کننده های طبیعی در مواد غذایی سخنرانی هایی ارائه خواهد شد. 
عضو هیئت علمی گروه میکروبیولوژی دانشگاه اصفهان گفت: تمرکز این همایش بر روی مراکز فعال پیشگیری و درمان بیماری های مربوط با شیرینیجات مانند دیابت و اصلاح سبد غذایی کشور است.
وی ادامه داد: این همایش علاوه بر جنبه فرهنگ سازی علمی، خواهان تقویت جنبه های کاربردی در صنایع است. 
شفیعی تصریح کرد: افراد برای اطلاع بیشتر از این همایش می توانند به سایت همایش های دانشگاه اصفهان و یا به آدرس مستقیم ccns.ui.ac.ir مراجعه کنند. همچنین امکان ارسال مقاله مرتبط با محورهای همایش نیز وجود دارد و مهلت ارسال خلاصه مقالات تا 20مرداد 98 خواهد بود. 
  همایش شکلات، قهوه و شیرین کننده های طبیعی، 22 آبان‌ماه 98در دانشگاه اصفهان برگزار می شود. 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/101699/دانشگاه-اصفهان؛--میزبان-همایش-ملی-شکلات،-قهوه-و-شیرین‌کننده‌های-طبیعی
بستن   چاپ