پیام سپاهان
ستاری: اقتصاد با ارتباط نزدیک دانشگاه و صنعت شکوفاتر می شود
دوشنبه 3 تير 1398 - 13:04:08
پیام سپاهان - کاشان- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت : اگر دانشگاه بتواند در خدمت صنعت باشد، اقتصاد کشور شکوفاتر می‌شود و بر این اساس تلاش ما در همه زمینه‌ها به ویژه شرکت‌های دانش بنیان بر اساس نوآوری و اتکا به نیروی انسانی توانمند و کارآمد است.

سورنا ستاری روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در شهرستان و امام جمعه کاشان افزود: اقتصادی که برمبنای سرزمین نباشد، رو به فنا می‌رود و پایدار و ماندگار نخواهد شد، چنان که فرش دستباف امروز بدین سرنوشت دچار شد.
وی اظهار داشت: هرکجا توسعه غیربومی یا نمونه برداری از الگوهای خارجی ناهمخوان با فرهنگ یک منطقه را پیش بردیم، نه تنها سازنده نبوده بلکه مشکلاتی ایجاد کرده و حتی عامل بیکاری هم شده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: دانشگاه البته تا کنون نتوانسته به طور کامل در خدمت هنرهای سنتی مانند فرش باشد که با پیشینه‌ای 6 هزار ساله، به عشق و علاقه طراحان آمیخته است.
وی افزود: صنعت کشور حتی بارها چنین هنرهایی را تا مرز نابودی پیش برده و نتوانسته از فناوری اطلاعات و ارتباطات در طراحی و گرافیک فرش به نحو مطلوب استفاده کند.
ستاری یادآور شد: ایران هم اکنون بزرگترین تولیدکننده محصول زعفران در جهان است اما تنها بین پنج تا 6 درصد درآمد حاصل از فروش آن به ما می‌رسد.
وی با اشاره به آمارهای مقایسه‌ای تعداد دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل در دانشگاه‌های خارجی گفت: این آمار در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به تدریج کاهشی محسوس داشته است.
به گفته وی ابتدای پیروزی انقلاب نزدیک به 270 هزار نفر دانشجو داشتیم که 100 هزار نفر خارج از کشور بودند و 56 هزار نفر آنها در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا به تحصیل اشتغال داشتند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: 33 درصد دانشجویان ما خارج از کشور بودند و ایران بزرگترین ورودی دانشجویان خارجی به آمریکا را داشت اما اکنون به نزدیک 1.3 درصد رسیده و چهار میلیون و 500 هزار نفر دانشجو داریم که تنها 53 هزار نفر آنها در دانشگاه‌های خارجی هستند.
وی جمهوری میانگین جهانی تعداد دانشجویان خارجی را سه درصد برشمرد و بیان کرد: اکنون تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا از 56 هزار نفر به 12 هزار نفر رسیده است.
وی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان در سال‌های گذشته به دنبال بازگشت نخبگان به کشور بوده و در چهار سال گذشته یکهزار و 300 نخبه از دانشگاه جهان به کشور بازگشتند که 300 نفر آنها در 10 دانشگاه برتر جهان تحصیل می‌کردند اما اکنون در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اشتغال دارند.
ستاری یادآور شد: نخبگان به دنبال پول نبوده و مسائل مالی در درجه پنجم و ششم اهمیت قرار دارد؛ آنها به دنبال محیط کار مناسب برای پیاده کردن ایده‌ها و طرح‌های خود هستند. وی اظهار داشت:
وی اضافه کرد: استانی مانند اصفهان امروز در حوزه صنعت اشباع شده و رتبه سوم یا چهارم بیکاری در کشور را دارد و از سویی با مشکلاتی مانند کم آبی رو به رو شده که همه این مشکلات را می‌توان طرح‌های فناورانه و با توجه به پیشینه تاریخی و علمی برطرف کرد.
نماینده ولی فقیه در شهرستان و امام جمعه کاشان در این دیدار گفت: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا همواره کشورهای جهان سوم و به ویژه اسلامی را عقب نگه داشته اما امروزه انقلاب اسلامی ایران مرزها را درنوردیده و اروپا و آمریکا را در سیطره خود دارد.
آیت الله عبدالنبی نمازی اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب تنها شخصیتی هستند که رویاروی استکبار به مبارزه ایستاده و همواره جوانان را به دانش آموزی تشویق و ترغیب کردند زیرا بشر با معجزه ایمان آورده اما با دانش و آکاهی هدایت می‌شود.
هم اکنون نزدیک به 9 هزار نفر دانشجو در 200 رشته گرایش در دانشگاه کاشان با 11 دانشکد و 12 پژوهشکده با 300 نفر عضو هیأت علمی به تحصیل اشتغال دارند.
بازدید از چند شرکت دانش بنیان، ساختمان موقت پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی، مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی، شرکت در نشست شورای اداری با موضوع اقتصاد دانش بنیان و بهره برداری از نخستین مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصهفان از دیگر برنامه‌های سفر یکروزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به منطقه شمال استان اصفهان است.
کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
6136/‏8123/‏6026/‏

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101720/ستاری--اقتصاد-با-ارتباط-نزدیک-دانشگاه-و-صنعت-شکوفاتر-می-شود
بستن   چاپ