پیام سپاهان
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:
تعدادی از درختان چنار «عباس آباد» اصفهان آسیب جدی دیده است
دوشنبه 3 تير 1398 - 21:13:02
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: تعدادی از درختان چنار در خیابان عباس آباد اصفهان به علت ساخت و سازها در 50 سال گذشته و آسیب رسیدن به ریشه این درختان، آسیب جدی دیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، فروغ مرتضایی نژاد با اشاره به شایعه قطع تعدادی درخت در خیابان تاریخی عباس آباد اصفهان، اظهار داشت: حفظ جان و اموال شهروندان در اولویت ماست، هیچ شاخه سالم درختی بدون دلیل قطع نمی‌شود و این حساسیت به ویژه در خصوص درختان خیابان عباس آباد که بخشی از بافت قدیمی شهر اصفهان، نزدیک به محور گردشگری چهارباغ و دارای درختان چنار با میانگین سنی 90 ساله است، بیشتر است.
وی افزود: چنار، با نام علمی Platanus orientalis درختی تنومند است که از دیرباز در ایران و اصفهان در کنار نهر، جوی و مادی‌ها کاشت شده است؛ چنانچه شرایط رشد برای این گیاه فراهم شود تا 30 متر ارتفاع رشد کرده و عمر بسیار طولانی دارد؛ بهترین شرایط رشد برای این درخت آب زیاد، خاک سبک با زهکشی بالا، هوای خنک، بستر عمیق و نور کافی است و درختان عباس آباد هم از همین نمونه هستند.
تیمارهای تخصصی برای نجات درختان
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: متأسفانه ساخت و سازهای خیابان عباس آباد در دوره زمانی 50 تا 60 سال گذشته و آسیب رسیدن به ریشه تعدادی از درختان از یک طرف و تغییرات اقلیمی از طرف دیگر باعث شده تعداد محدودی از درختان چنار در این خیابان یا سایر نقاط شهر آسیب جدی ببیند و به تدریج گیاه، دچار ضعف و بالتبع بیماری و آفت شود.
وی اضافه کرد: توصیه‌های کارشناسان گیاه پزشک و باغبانی برای حفظ اینگونه درختان هیچگاه نمی‌تواند صددرصد چاره ساز باشد؛ هر چند با تیمارهای تخصصی تعداد زیادی درخت نجات پیدا می‌کنند اما تعداد محدودی نیز خشک شده یا به علت پوکی یا پوسیدگی از داخل خطرآفرین شده اند.
مرتضایی نژاد گفت: در این موارد اولویت حفظ جان شهروندان است و ناچار هستیم برای جلوگیری از آسیب رساندن این درختان به شهروندان، پس از تأیید کمیته رفع خطر و کارشناسان باغبانی و گیاه پزشکی اقدام به حذف درختان خشک و خطرآفرین کنیم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101794/تعدادی-از-درختان-چنار-«عباس-آباد»-اصفهان-آسیب-جدی-دیده-است
بستن   چاپ