پیام سپاهان
بهبود خواص مواد با کمک ریخته‌گری گریز از مرکز
سه شنبه 4 تیر 1398 - 2:57:14 PM
ایسنا
پیام سپاهان - ریخته گری سانتریفیوژ یا گریز از مرکز، یکی از روش‌های ریخته گری قطعات فلزی است که به منظور دست یابی به خواص بهتر انجام می‌شود.
رئیس هیات مدیره شرکت "فناوری پایا مواد" اظهار کرد: محصولات این شرکت با روش پروژه مهندسی معکوس و تدوین تکنولوژی ساخت قطعات برای صنایع مختلف کشور از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه ها، صنایع پتروشیمی و هوافضا اجرا می شود. 
جلال دانش افزود: این قطعات به طور عمده در دمای بالا و یا در محیط‌های خورنده فعال بوده و در تجهیزاتی مانند توربین‌های گازی، قطعات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می شود. ساخت قطعات از این مواد نیاز به فناوری بالا و پیشرفته‌ای دارد.
وی تاکید کرد: در سال گذشته بیش از 400 نوع محصول تولید شده است. این موارد شامل قطعات یدکی هستند که عمر مفید آنها تمام شده و باید با قطعه نو جایگزین شوند. معمولا نمونه قطعات گرفته می‌شوند و به روش مهندسی معکوس قطعات جدید ساخته و به مشتریان تحویل داده می‌شود.
وی با بیان اینکه در برخی موارد، قطعات بازسازی می‌شوند، تصریح کرد: قطعاتی که امکان استفاده از آنها وجود ندارد، از صنعت گرفته و پس از بازسازی به مشتری تحویل داده می‌شوند.
دانش گفت: قطعات یدکی محصولات صنایع نفت و پتروشیمی و پالایشگاه‌ها بر اساس سفارش مشتریان به آنان ارائه می‌شود. 
رئیس هیات مدیره شرکت فن آوری پایا مواد اضافه کرد: مشتریان عمده از صنایع پتروشیمی عسلویه و ماهشهر، پالایشگاه های نفت و نیروگاه های حرارتی هستند.
وی مهمترین دستاوردهای شرکت فن آوری پایا مواد در سال 1397 را ساخت قطعات روتاری فن از جنس تیتانیوم خالص با دور 3800 دور در دقیقه برای نخستین بار در کشور ریخته گری گریز از مرکز و همچنین ریخته گری دقیق قطعاتی از جنس آلیاژهای پایه کبالت و نیکل نظیر مونل، هاستلوی، اینکونل، تریبالوی و استلایت، بازسازی لاینر و اینرکیسینگ توربین گازی BBC13D برای اولین بار در کشور اعمال پوشش پایه کبالت Wallex 50 بر روی قطعات ولوهای فوق سنگین پالایشگاهی برشمرد.
دانش شرایط کنونی تحریمی را فرصتی برای دستیابی به فناوری‌های بالای ساخت در صورت ایجاد عزم ملی دانست.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/101860/بهبود-خواص-مواد-با-کمک-ریخته‌گری-گریز-از-مرکز
بستن   چاپ