پیام سپاهان
پزشکیان:
ایران برای تحقق امنیت و صلح عادلانه در آسیا آماده همکاری با کشورهاست
چهارشنبه 5 تير 1398 - 12:50:49
پیام سپاهان - اصفهان- نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و پارلمان جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع مشترک و بلند مدت در حوزه های مختلف و تحقق امنیت و صلح عادلانه در آسیا آماده همکاری با تمام کشورهاست.

مسعود پزشکیان روز چهارشنبه در نشست افتتاحیه کمیته دائمی امور سیاسی مجمع مجالس آسیایی ( APA) در اصفهان افزود : باتوجه به تغییر و تحولات، نقش آفرینی پارلمان‌های آسیایی به عنوان تبلور صدای مردم آسیا از طریق تعاملات بین پارلمانی کشورهای عضو در چارچوب مجمع مجالس آسیایی بطور قوی پیگیری می‌شود.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران، مشارکت و ارتباط عمیق و طولانی با این اتحادیه داشته و در جهت اعتلای آن از هیچ کوششی دریغ نکرده است و در آینده نیز حمایت خود را از این مجمع ادامه خواهد داد.
پزشکیان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به آینده مجمع مجالس آسیایی( APA) خوشبین است و توصیه می‌کنیم که این مجمع را با نیروی فکر و عزم و اراده خود و دولتها ، به گونه‌ای پیش ببریم که شایسته ملت‌های خودمان در قاره پهناور و مهم آسیا باشد.
وی اضافه کرد:تقویت( APA ) و پیشبرد روند تشکیل پارلمان آسیایی در چارچوب آن، ارج نهادن به تلاش و کمک‌های مجالس عضو و تلاش‌های مستمر دبیرخانه و تجارب آن در دوره حیات این مجمع و ترسیم یک نقشه راه مشخص و واقع بینانه و پرهیز از هرگونه اقدام شتابزده، غیر علمی و غیر اصولی منطقی و سریع‌ترین راه ممکن برای دستیابی به اهداف مد نظر این مجمع است.
پزشکیان تصریح کرد: بررسی و مطالعه دقیق، همکاری و تعامل سازنده میان اعضا کلید رفع مشکلات و برآورده کردن انتظارات مجمع مجالس آسیایی است.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم این اقدام مسیری مناسب برای شکل گیری پارلمان آسیایی ایجاد می‌کند و نقطه آرمانی و یک هدف ایده آل است و در دستور کار این نشست قرار دارد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط خاص حاکم بر آسیا، مفهوم سازی و نهادینه شدن پارلمان آسیا به عنوان گسترده‌ترین پارلمان منطقه‌ای در جهان، یک پروسه طولانی مدت و پیچیده است و چالش‌های زیادی برای رسیدن به این امر مهم باید رفع شود.
پزشکیان افزود: یکی از موانع و چالش‌های عمده در گسترش و ارتقا همکاری‌ها در حوزه‌های بین المللی ، یکجانبه گرایی و اقدامات قهری یکجانبه برخی از دولت‌های خاص، اتخاذ سیاست‌های تحریمی ظالمانه و پرورش حمایت مخفی و علنی برخی قدرت‌ها از تروریسم و بهره برداری از آن برای بی ثبات کردن کشورها و مناطقی است که اهمیت اساسی دارند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعرض پهباد جاسوسی دولت آمریکا به حریم هوایی کشورمان نمونه اخیر آن بود که البته با واکنش متناسب جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.
وی افزود: به باور ما، این نوع چالش‌ها از طریق تشریک مساعی و توسل به چند جانبه گرایی قابل حل و فصل هستند و بایستی این رویکرد در دستور کار پارلمان‌های کشورهای عضو قرار گیرد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امید است هدایت اقدامات سیاسی دولت‌های آسیایی در مسیر تقویت همکاری‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و ایجاد ظرفیت لازم برای نهادینه شدن حاکمیت قانون و مقابله با اقدامات قهری یکجانبه و سیاست‌های ضد بشری باشد که حیات و توسعه ملت‌های آسیایی را مورد تهدید قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: برای اینکه مجمع مجالس آسیایی در ایجاد ظرفیت پارلمان‌های ملی نقش فعالی را ایفا کند بایستی همکاری‌ها، سمت و سوی هدفمند پیدا کرده و پیشرفت‌هایی در برخی از مسائل انجام شود.
پزشکیان گفت: بعد از بیش از یک دهه فعالیت APA، زمان آن فرا رسیده است که از دبیر کل آن بخواهیم با بررسی موضوعات و مسائل مطرح شده در قطعنامه‌های کمیته مختلف، موضوعاتی که قابلیت اجرایی - هرچند محدود دارند را احصا و از پارلمان‌های عضو بخواهند گزارشی از نحوه اجرای موضوعات به جلسه بعدی کمیته‌ها ارائه کنند.
وی اظهار داشت: این گام رو به جلو برای تصمیم گیری و اراده جمعی این مجمع و قانونگذاری مشترک باز می‌کند؛ شروع به قانونگذاری مشترک حتی در موضوعاتی که وفاق و همفکری زیادی حول آن مسائل وجود دارد می‌تواند نقطه شروع خوبی برای تقویت همکاری بین پارلمان‌های عضو باشد.
پزشکیان افزود: قاره آسیا با وجود چالش‌های موجود، روند رو به رشد و بازگشت شایسته در راستای ایفای نقش سرنوشت ساز خود در نظام بین المللی را آغاز کرده به دلیل برخورداری از قالب مؤلفه‌های قدرت، برای نقش آفرینی و تأثیرگذاری بیشتر نیازمند تمهید مقدمات و ایجاد زیرساخت‌هایی است تا اهداف دسته‌جمعی کشورهای آسیایی برآورده شود.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ائتلاف‌های چندگانه و نهادهای منطقه‌ای و تقویت آنها با تکیه بر گفتمان چند جانبه گرایی که امروزه به شدت از سوی اقدامات برخی کشور تهدید می‌شود چارچوب و فضای مناسبی برای نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه‌های مختلف ایجاد می‌کند که یکی از مصادیق برجسته آن شکل گیری جامعه پارلمانی، همچون مجمع مجالس آسیایی است.
پزشکیان خاطرنشان کرد: با وجود برخی محدودیت‌ها برای پارلمان‌ها و مجامع پارلمانی به دلیل شرایط و مقتضیات خاص آنها هر روز به نقش پارلمان‌ها و طراحان دیپلماسی پارلمانی در مسائل مختلف بین المللی افزوده می‌شود.
به گفته نایب رئیس مجلس، پیچیدگی و درهم تنیدگی مسائل داخلی کشورها با مسائل خارجی و بین المللی و نیز تغییر و تحولات در روند بین‌الملل به اهمیت پارلمان‌ها در امور بین المللی و نقش آنها در تصمیم گیری و تصمیم‌سازی در حوزه سیاسی افزوده می‌شود و علاوه بر این روند رو به رشدی را در دیپلماسی پارلمانی و نقش مؤثر آن در امور مختلف به ویژه امور سیاسی شاهد هستیم.
پزشکیان اظهار داشت: نقش آفرین پارلمان‌های آسیایی به عنوان تبلوری از صدای مردم آسیا از طریق تعاملات بین پارلمانی کشورهای عضو در چارچوب مجمع مجالس آسیایی بطور قوی پیگیری شود تا گام‌های بیشتر و بهتری برداشته شود تا شرایط مناسبی برای همکاری با دیگر کشورها شکل گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد: این نشست گام مؤثری در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌های عضو مجمع مجالس آسیایی در امور سیاسی باشد و زمینه‌ای هدفمند برای ایجاد و تقویت همکاری‌های در قاره پهناور و رو به رشد آسیا برای مقابله با چالش‌ها و دستیابی به صلح و امنیت پایدار و همه جانبه ایجاد کند.
کمیته سیاسی بین المجالس آسیا از مهم‌ترین کمیته‌های مجمع است و قطعنامه‌های مختلفی را درباره مسائل آسیا از جمله تقویت صلح، حکمرانی خوب، شیوه‌های پارلمانی مؤثر و ایجاد رفاه از طریق دوستی و همکاری در این نشست در دستور کار قرار دارد.
اتحادیه بین‌المجالس (IPU) یک مؤسسه بین پارلمانی است در سال 1889 توسط فردریک پسی فرانسوی و رندال کرمر انگلیسی تأسیس شد.
مجالس ملی 178 کشور عضو این اتحادیه و 12 مجمع پارلمانی منطقه‌ای نیز اعضای وابسته هستند. این نهاد یک عضو ناظر ثابت در مجمع عمومی سازمان ملل دارا است.
7150/‏‬ 3080/‏‬ 6020

http://www.sepahannews.ir/fa/News/101957/ایران-برای-تحقق-امنیت-و-صلح-عادلانه-در-آسیا-آماده-همکاری-با-کشورهاست
بستن   چاپ