پیام سپاهان
بی توجهی به صنایع دستی از علل تداوم مهاجرت روستائیان است
پنجشنبه 6 تير 1398 - 09:10:19
پیام سپاهان - مشهد- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: توجه به صنایع دستی راه موثر برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرهاست و بی توجهی به این امر موجب تداوم مهاجرت به شهرها شده است.

ابوالفضل مکرمی فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های ذیربط در خدمت رسانی به روستاها، تسهیل فعالیت در حوزه صنایع دستی و ترویج آن می‌تواند موجب توسعه این هنرها و محصولات آن و البته افزایش درآمد روستاییان شود.
وی به وجود 6 هزار و 700 روستا در خراسان رضوی اشاره کرد و اظهار داشت: هم اینک افزون بر نیمی از این روستاها خالی از سکنه هستند لذا ترویج و توسعه فعالیت و تولید در عرصه صنایع دستی می‌بایست به عنوان یکی از راههای مهم در بازگرداندن روستاییان به روستاها، جلوگیری از تداوم پدیده مهاجرت و خالی شدن روستا از سکنه مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی رونق تولید صنایع دستی روستایی در کنار کشاورزی و دامداری را راهکاری نجاتبخش توصیف و بیان کرد: به همین دلیل آموزش و ترویج صنایع دستی در روستاها با تسهیل سازی فراوان انجام می‌شود و حمایت های لازم از هنرمندان این عرصه صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: اعتقاد داریم تحقق بخشی از منویات مقام معظم رهبری نیز در رونق حوزه صنایع دستی نهفته است و می‌توان با تقویت صنایع دستی این مهم را محقق کرد.
مکرمی فر گفت: از مجموع 360 رشته صنایع دستی هم اینک فعالیت تولیدکنندگان خراسانی در 90 رشته آن جریان دارد و تاکنون 9 هزار و 600 هنرمند صنایع دستی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی کارت شناسایی دریافت کرده‌اند.
وی افزود: در چارچوب حمایت از هنرمندان و فعالان عرصه صنایع دستی در خراسان رضوی 140 میلیارد ریال وام با بهره 14 درصد به متقاضیان پرداخت شده که موجب اشتغال 700 نفر شده است.
یک میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.
7496/‌1858

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102044/بی-توجهی-به-صنایع-دستی-از-علل-تداوم-مهاجرت-روستائیان-است
بستن   چاپ