پیام سپاهان
کاچی ابوزیدآباد آران و بیدگل ثبت ملی شد
پنجشنبه 6 تير 1398 - 12:54:26
پیام سپاهان - کاشان- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل از ثبت ملی روش پخت غذای سنتی کاچی ابوزیدآباد از توابع این شهرستان خبر داد.

مجید نوری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاچی از غذاهای سنتی ابوزیدآباد آران و بیدگل، در شورای سیاستگذاری و ثبت میراث ناملموس کشور به میزبانی استان اردبیل مورد تایید قرار گرفت و به ثبت رسید.
وی بیان کرد: شماره ثبتی این اثر ناملموس ملی با امضای رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تا 2 ماه آینده ابلاغ خواهد شد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل تشریح کرد: غذای کاچی بیشتر در فصل زمستان پخت می شود و مواد اصلی آن شامل بلغور ذرت، گندم، گوشت، پیاز، کشک و دنبه گوسفند است.
وی اضافه کرد: این غذا به طور معمول در مهمانی های زمستانی در مجمعه های مسی (سینی های بزرگ مسی) ریخته شده و به صورت دسته جمعی تناول می شود.
نوری در ادامه نیز از پیگیری ها برای ثبت ملی گویش محلی ابوزیدآبادی در شورای ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خبر داد و اظهار داشت: پرونده گویش موسوم به بیذُوُی جهت گذراندن فرایندهای قانونی به تهران ارسال شده است.
شهر ابوزیدآباد در 30 کیلومتری شمال شرقی آران و بیدگل قرار دارد.
آران و بیدگل با 140 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت ملی در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
7472/‏8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102068/کاچی-ابوزیدآباد-آران-و-بیدگل-ثبت-ملی-شد
بستن   چاپ