پیام سپاهان
اردستانی ها به مقوله خودمراقبتی بیشتر توجه کنند
پنجشنبه 6 تير 1398 - 16:29:22
پیام سپاهان - کاشان- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اردستان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مقوله خودمراقبتی گفت: اگر مردم موارد بهداشتی را رعایت کنند، بسیاری از مشکل های حوزه بهداشت و درمان برطرف خواهد شد.

علیرضا فرح بخش روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه کنترل فشار خون در مرکز جامع سلامت شهری اردستان افزود: خودمراقبتی در کنار کاستن از بار حوزه بهداشت و درمان، کاهش هزینه‌ها را نیز به همراه خواهد داشت.
وی با قدردانی از خدمات حوزه بهداشت و درمان این شهرستان در ارائه خدمات مناسب به مردم بیان کرد: توجه به خودمراقبتی از سوی مردم، موجب کاهش 40 درصدی مراجعه به پزشک می‌شود.
خودمراقبتی بهره مندی از دانش، توان و مهارت فردی به عنوان منبعی مستقل برای مراقبت از خود بوده که در واقع گام نخست سلامت محسوب می شود و بخش زیادی از تأمین سلامت و افزایش طول عمر مانند پیشگیری از ابتلاء به بسیاری بیماری ها در واقع نتیجه همین خودمراقبتی است.
خودمراقبتی انواعی دارد که شامل خودمراقبتی برای حفظ سلامت، در بیماری های جزئی، مزمن و حاد است و کاهش اضطراب، افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس، تقویت شور زندگی و انگیزه موفقیت را نیز موجب می شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان نیز در ادامه با اشاره به طرح ملی کنترل فشار خون اظهار داشت: 21 هزار و 500 نفر از جمعیت بالای 30 سال در این شهرستان از زمان آغاز طرح تا کنون غربالگری شدند.
مهیار حاجی مالیان اضافه کرد: جمعیت هدف که شامل افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی افزون بر 25 هزار نفر بودند و میزان مشارکت 88 درصد است.
وی آمار ثبت شده در سامانه سیب را 18 هزار و 912 نفر و تعداد ثبت شده در سامانه سلامت را سه هزار و 150 نفر اعلام کرد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان اضافه کرد: 9 هزار و 913 نفر از این افراد دارای فشار خون طبیعی و چهار هزار و 87 نفر مبتلا به بیماری فشار خون هستند.
وی ادامه داد: چهار عامل خطر برای بیماری واگیردار شامل الگوی تغذیه ناسالم مانند مصرف نمک و اسیدهای چرب اشباع، سبک زندگی نامناسب و کم تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی و بیماری‌های اضطرابی در کنار فقدان طرح‌های کنترل اضطراب است.
حاجی مالیان یادآور شد: بر پایه آمارها 67 درصد افراد از بیماری‌های غیرواگیر فوت می‌کنند، 25 درصد افراد جامعه فشار خون می‌گیرند و نزدیک به 12.5 درصد دیابتی می‌شوند.
وی با اشاره به فعالیت 31 ایستگاه موقت کنترل فشار خون در شهرستان اردستان تاکید کرد: افرادی هنوز نسبت برای اندازه گیری فشار خون خود مراجعه نکرده اند که انتظار می رود تا پیش از 15 تیرماه با حضور در مرکزهای بهداشتی و ایستگاه‌های سیار در این زمینه اقدام کنند.
یک نفر از سفیران سلامت در پایان این آیین با اهدای لوحی قدردانی شد.
شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/‏8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102086/اردستانی-ها-به-مقوله-خودمراقبتی-بیشتر-توجه-کنند
بستن   چاپ