پیام سپاهان
بیماری شایعی در واحدهای دام و طیور اصفهان وجود ندارد
یکشنبه 9 تیر 1398 - 11:24:15 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: بیماری حاد و شایعی در واحدهای دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در این استان دیده نشده و وضعیت تحت کنترل است.

شهرام موحدی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: این شرایط با اقدامات دامداران، روستاییان و عشایر و تلاش‌های شبانه‌روزی اداره کل دامپزشکی و دیگر دستگاه‌ها محقق شده است.
وی اظهار داشت: در 15 ماهه گذشته بیش از 2 میلیون مترمربع از جایگاه‌های دام و بیش از 532 هزار رأس گوسفند و بز و بیش از 57 هزار رأس گاو و گوساله در این استان سم‌پاشی شده است.
موحدی اضافه کرد: 10 میلیارد ریال از اعتبارات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان برای خرید سم هزینه شد و نسبت به سم‌پاشی در برخی از جایگاه‌ها نگهداری دام استان اقدام شد.
وی تاکید کرد: شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران باید مردم و دامداران را نسبت به خرید سم و استفاده از آن تشویق کنند و چنانچه سم‌پاشی در یک محل انجام شود و محل دیگری سم‌پاشی نشود احتمال مهاجرت و فرار کنه‌ها وجود دارد.
به گفته وی، نقش شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران در تشویق مردم و دامداران به تهیه سم و استفاده متمرکز و در یک محدوده زمانی خاص از آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه 24 کشتارگاه دام استان به سالن پیش سرد مجهز است تصریح کرد: بیش از 95 درصد گوشت دام سبک و سنگین استان پس از طی کردن فرآیند پیش سرد در این کشتارگاه‌ها، عرضه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است و این نشانه افزایش سواد علمی و بهداشتی مردم است.
موحدی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو یک عارضه خونریزی دهنده است که توسط ویروس ایجاد می‌شود و بطور معمول توسط کنه از دام به انسان منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه این بیماری اختصاص به دام ندارد اما دام می‌تواند مخزن این ویروس باشد تصریح کرد: ویروس تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده، له کردن کنه و ذبح دام‌های آلوده در خارج از کشتارگاه منتقل می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: پیش سرد لاشه‌های دامی، یکی از راه‌های بسیار مهم در پیشگیری از انتقال ویروس تب کریمه کنگو است.
وی با بیان اینکه 95 درصد گوشت استان پیش سرد می‌شود گفت: در این روش لاشه دام به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد با رطوبت 95 درصد نگهداری می‌شود.
موحدی تاکید کرد: گوشت باید 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و در صورتی که گوشت با سرعت وارد فریزر شود، زندگی ویروس ادامه پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: شهروندانی هم که در فصول گرم سال در مراتع، کوهستان‌های و دشت و دمن ها استراحت می‌کنند و باید برای جلوگیری از گزش کنه‌ها از وسایل ایمنی همانند چادر استفاده کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار داشت: سال 96 پنج نفر در استان به بیماری تب کریمه کنگو دچار شدند که چهار نفر بر اثر ذبح غیرمجاز دام و یک نفر هم به دلیل چیدن قارچ در مراتع کوهستانی مورد گزش کنه قرار گرفته بودند.
اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و 800 هزار رأس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور بدل کرده است.
استان اصفهان با 23 شهرستان و یک هزار و 831 روستا، دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33 کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده‌های خام دامی است.
  

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102238/بیماری-شایعی-در-واحدهای-دام-و-طیور-اصفهان-وجود-ندارد
بستن   چاپ