پیام سپاهان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان:
میراث ادبیات فارسی را به نسل های بعد منتقل کنیم
سه شنبه 11 تیر 1398 - 6:26:24 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: جایگاه میراث ادبیات فارسی با توجه به آسیب هایی که ادب فارسی را مورد هجمه قرار داده است باید به نسل های بعد منتقل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری در همایش بزرگداشت صائب اصفهانی در مزار این شاعر بلند آوازه سبک اصفهانی در این شهر افزود: یکی از کسالت‌های عاشقان و دغدغه مندان فرهنگ و ادب فارسی در سراسر جهان قدر ندانستن زبان شیرین فارسی است.
وی ادامه داد: جوانان ما باید بدانند که چه میراث گران بهایی در اختیار آنها قرار گرفته است و لذا پدران و مادران، معلمان و مربیان و رسانه‌ها نقش مهمی در این انتقال فرهنگی دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: یکی از راه‌ها گرامی داشت ادب فارسی بزرگداشت بزرگانی است که در عرصه شعر و ادب این خطه نقش آفرینی کرده اند.
وی به نقش شعرای اصفهان در ارتقای فرهنگ و ادب فارسی اشاره کرد و افزود: اصفهان در حوزه شعر و ادبیات هم گذشته درخشانی داشته است و هم امروز پر از آداب و علاقه‌مندان و فعالان در این حوزه است.
انصاری تصریح کرد: اصفهان در زمینه شعر و ادب تاریخ درخشان و پرفروغ دارد که یکی از جلوه‌های این درخشش صائب بزرگ است که ده‌ها سال از لحظه به لحظه عمر خود را صرف خدمت به مردم و تلاش برای حفظ و اصلاح فرهنگ جامعه کرد.
وی با بیان اینکه قرآن کریم در همه زمینه‌های رهنمود دارد، افزود: قرآن شعر و شاعر را دو بخش تقسیم می‌کند و با ظرافت گروه از شعرا را جز کسانی قرار می‌دهد که نفعی برای جامعه ندارد و به آنچه خود می‌گویند عمل نمی‌کنند و سخن لقلقه زبان آنهاست.
انصاری اضافه کرد: قرآن بخش دیگری از شعرا را کسانی می‌داند که اهل ایمان و عمل صالح هستند. شخصیت‌هایی چون مولوی، سعدی، حافظ و صائب در این زمره اند که همه شعرشان درس و حکمت و کمک به فکر روح و جان جامعه بشری است.
وی تاکید کرد: فرزند ما باید بداند آن کسی در دل مردم جا پیدا می‌کند که در این مسیر نورانی قرار گرفته باشد. فرزند ما بداند بزرگ شدن جز با قرار گرفتن در مسیر درست محقق نمی‌شود و چنین بزرگانی درست شعر گفتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان بیان کرد: صائب صاحب یک سبک ادبی است و شعر او پر از مفاهیم عرفانی در قالب غزل است با سبکی که جامعه به راحتی بخواند و بتواند آن را درک کند.
وی اضافه کرد: یکی از نیازهای امروز ما در شرایط جنگ نرم دشمن آن است که مسیر نورانی الهی را به مردم بیاموزیم و بدانیم یکی از راه های آن شعر و ادبیات است.
وی با اشاره به ضرورت ترویج اندیشه و فکر از طریق قلم در جامعه ترویج، گفت: متأسفانه علاقه به مطالعه و خواندن روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و رسالت بزرگ جامعه ادبی ما آن است که این مسیر را برای جامعه به ویژه نسل جدید باز کند.
هفتمین همایش بزرگداشت صائب به مناسبت دهم تیرماه سالروز درگذشت صائب تبریزی از شعرای قرن یازدهم به همت مجمع ادبی اصفهان، انجمن شعر صائب، شهرداری منطقه یک اصفهان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
میرزا محمد علی صائب تبریزی از شاعران عهد صفویه است که در حدود سال 1000 هجری قمری در اصفهان (و به روایتی در تبریز) زاده شد. در جوانی مانند اکثر شعرای آن زمان به هندوستان رفت و از مقربین دربار شاه جهان شد. در سال 1042 هجری قمری به کشمیر رفت و از آنجا به ایران بازگشت و به منصب ملک‌الشعرایی شاه عباس ثانی درآمد. در زمان پیری در باغ تکیه در اصفهان اقامت کرد و همواره عده‌ای از ارباب هنر گرد او جمع می‌شدند. وی در سال 1080 هجری قمری وفات یافت و در همین محل (باغ تکیه) در کنار زاینده‌رود به خاک سپرده شد.
  

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102396/میراث-ادبیات-فارسی-را-به-نسل-های-بعد-منتقل-کنیم
بستن   چاپ