پیام سپاهان
ادبیات، سپری علیه تهاجم
سه شنبه 11 تير 1398 - 10:15:57
پیام سپاهان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: امروز یکی از نیازهای جامعه ما به‌ ویژه در این فضای غبارآلود تهاجم خانمان‌سوز، این است که آن مسیر نورانی و نابِ مورد توجه پروردگار را به جامعه و جوانان و فرزندانمان یاد بدهیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، محمدعلی انصاری در هفتمین همایش بزرگداشت صائب که شامگاه دوشنبه در صائبیه برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از رسالت‌های بزرگ همه اصحاب فرهنگ و ادب این است که قدر این زبان شیرین و گویا فارسی را دانسته و نسل جوان و فرزندان خود را هر چه بیشتر با این زبان بزرگ آشنا سازند.
وی ادامه داد: یکی از راه‌های تبلیغ زبان، گرامیداشت بزرگانی است که در این مسیر تلاش کردند. خوشبختانه اصفهان در حوزه ادب فارسی به‌ ویژه شعر فارسی گذشته درخشانی داشته و دارد و یکی از جلوه‌های فروغ این درخشش، صائب بزرگ، این شاعر بلندآوازه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: اگر به لحظه‌لحظه عمر این شاعر بزرگ دقت کنیم چیزی جز خدمت به مردم و تلاش برای بالا بردن فرهنگ آنان نیست. قرآن کریم، در تمامی زمینه‌ها به ما رهنمود داده و با ظرافت شعر و شاعر را به دو دسته تقسیم کرده است.
وی افزود: خداوند، باظرافت، گروهی از شاعرها را جز دسته‌ای قرار می‌دهد که نفعی برای جامعه ندارند. کسانی که به آنچه خود می‌گویند، عمل نمی‌کنند اما بلافاصله استثنا قائل می‌شود، و می‌فرماید «به‌جز کسانی که ایمان آورده و اهل عمل صالح هستند.»
انصاری، با بیان اینکه شعر شاعران صالحی همچون فردوسی، حافظ، سعدی، صائب و... سرتاسر پند، درس و کمکی برای فکر و روح جامعه بشری است، گفت: در این محافل ادبی و جمع‌های ادبی همه ما باید به این نکته مهم دقت کنیم که محتوای کار ما و هدف مسیر ما و آنچه به‌عنوان نیت و هدف غایی دنبال می‌کنیم چیست؟ باید بدانیم کسی در دل مردم جا پیدا می‌کند که در این مسیر نورانی، هدف خود را کمک به فکر و روح جامعه بشری قرار داده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به نکات سرتاسر مثبت زندگی صائب، گفت: صائب یک سبک است. شهر صائب پر از مفاهیم عرفانی در قالب غزل است، آن‌ هم با سبکی که جامعه به‌ راحتی بتواند آن را بفهمد و درک کند و این رازی است که صائب را بعد از گذشت قرن‌ها در جامعه جا داده است. اگر شاعر امروز می‌خواهد در دل مردم جا بگیرد باید در این مسیر حرکت کند.
انصاری تأکید کرد: امروز یکی از نیازهای جامعه ما به‌ ویژه در این فضای غبارآلود تهاجم خانمان‌سوز، این است که آن مسیر نورانی و نابِ مورد توجه پروردگار به جامعه و جوانان و فرزندانمان یاد بدهیم و یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، مسیر ادبیات و شعر گفتن و خواندن است.
وی ادامه داد: اندیشه و فکر یک صاحب اندیشه با قلم، ماندگار و جاودان می‌شود و از مسیر درست و صحیح باید این اندیشه را در جامعه ترویج دهیم. یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که متأسفانه علاقه به مطالعه کتاب و نوشتن روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود.
مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی تأکید کرد: رسالت بزرگ جامعه ادبی به‌ ویژه افرادی که دست‌ به‌ قلم هستند این است این مسیر و جاده را برای جامعه و نسل جدید باز کنند.
به گزارش ایسنا، شعرخوانی محسن اسلامی، محمدرضا کاکایی، مرتضی کارگر، اجرای موسیقی گروه آوای جدید و اجرای موسیقی و آواز استاد مرتضی سعیدی بخشی دیگر از مراسم بزرگداشت صائب بود و در پایان این مراسم از شاعرانی مثل فتح‌الله حدادیان متخلص به صبور، فضل‌الله شیرانی متخلص به سخا، علی شیرانی متخصص به صحت و صدیقه صابری متخلص به شهلا، تجلیل شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102414/ادبیات،-سپری-علیه-تهاجم
بستن   چاپ