پیام سپاهان
استخراج از معادن مهاباد 35 درصد افزایش یافت
چهارشنبه 12 تير 1398 - 11:25:46
پیام سپاهان - مهاباد- رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد گفت: 55 هزار و 295 تن انواع مواد معدنی در سه ماهه نخست سال جاری از معادن این شهرستان استخراج شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد افزایش نشان می دهد.

صادق قادری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه 12 نوع ماده معدنی از معادن این شهرستان استحصال می شود، افزود: مهمترین و بیشترین سنگ های استخراج شده به ترتیب شامل سنگ لاشه آهکی به میزان 22 هزار تن و سنگ های آهن و سیلیس هر کدام به میزان 12 هزار تن است.
وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد کل باریت کشور به عنوان ماده موثر در صنعت نفت در مهاباد تولید می شود، اضافه کرد: چهار هزار و 220 تن سنگ باریت نیز از ابتدای امسال تاکنون از معادن مهاباد استخراج شده است.
قادری با اشاره به اینکه 14 معدن فعال و 6 معدن غیرفعال باریت در مهاباد وجود دارد، ادامه داد: از سنگ باریت در خنک و روان کردن مته های حفاری، پوشش درونی چاه نفت، انتقال مواد ناشی از حفاری به داخل زمین و کنترل فشارهای غیرعادی درون چاه های نفت و گاز استفاده می شود.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد اظهار داشت: هم اکنون 27 معدن فعال و 30 معدن غیرفعال و 13 معدن سلب فعالیت در این شهرستان وجود دارد که 242 نفر به طور مستقیم و بیش از 500 نفر به طور غیرمستقیم در آنها مشغول به کار هستند.
قادری عنوان کرد: امسال سه پروانه بهره برداری برای معادن صادر شده است و 13 پروانه معادن نیز به علت فعالیت نداشتن آنها در شرف لغو شدن قرار دارد.
وی گفت: علاوه بر این امسال 9 پرونده اکتشاف نیز پس از تکمیل مراحل آن برای صدور پروانه بهره برداری به مرکز استان ارسال شده است.
قادری با بیان اینکه هم اکنون 18 واحد فناوری مواد معدنی در این شهرستان فعال است، گفت: 40 درصد کل مواد استخراجی در این شهرستان فرآوری و بقیه به علت کمبود ماشین آلات به تبریز و اصفهان ارسال می شود.
بیش از 10 نوع ماده معدنی از معادن مهاباد استخراج می شود که سنگ باریت، تراورتن، مرمریت و سیلیس از مهمترین آنهاست؛ مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و از مناطق معدنی جنوب استان به شمار می‌رود.
بیش از 60 درصد معادن استان در شهرستان های ارومیه، تکاب، مهاباد، خوی و میاندوآب قرار دارد؛ آذربایجان غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره برداری مطلوب از ظرفیت های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.
محدوده آذربایجان غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل «اشنویه – خوی»، «مریوان – مهاباد» و «شاهین دژ – ماهنشان» قرار گرفته است.
9903/‏6185/‏3072

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102541/استخراج-از-معادن-مهاباد-35-درصد-افزایش-یافت
بستن   چاپ