پیام سپاهان
نگاه استادان دانشگاه از مقاله محوری به مشکل محوری تغییر کند
شنبه 15 تیر 1398 - 6:41:50 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان - عضو هیأت علمی گروه تخصصی عمران آب دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان گفت: استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای حل مشکل کشور با تغییر ساختار ارتقا استادان از مقاله‌محوری به مشکل‌محوری امکان پذیر است.

ناصر حاجیان روز شنبه در گفت و گویی با اشاره به استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مسائل و چالش‌های جامعه افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود، دانشگاه‌های کشور می‌تواند نقش مؤثری در حل معضلات و چالش‌های کشور داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیت دانشگاه آزاد تصریح کرد: دانشگاه آزاد در بیشتر نقاط گسترش یافته و واحد دانشگاهی دارد، یکی از نتایج حاصل از گستردگی واحدهای دانشگاهی را می‌توان اشراف داشتن به مشکلات در مناطق کوچک و بزرگ دانست.
عضو هیأت علمی گروه تخصصی عمران آب دانشگاه آزاد خوراسگان بیان کرد: از همین ویژگی می‌توان به نحوی استفاده کرد تا واحدهای دانشگاهی ملزم شوند در رشته‌های مختلف، اقدام به تعیین مشکلات به ویژه منطقه محدوده خودشان با یک بررسی منابع جامع نمایند.
دانشگاه‌ها دایره المعارف مشکلات کشور را تدوین کنند
وی تصریح کرد: همچنین باید طرحی جامع و صریح به گونه‌ای تعریف شود که هر منطقه دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها، اقدام به تهیه و تدوین مشکلات محدوده خود و در نهایت هر منطقه و یک استان نمایند و دایره المعارف مشکلات استان‌ها و کشور تدوین شود.
حاجیان تصریح کرد: در این راستا نتیجه حاصل باعث می‌شود که تعداد قابل توجهی از استادان و دانشجویان به ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری موضوع پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی خودشان را به حل مشکلات تهیه شده سوق دهند.
وی ادامه داد: از این رو نتایج حاصل پایان نامه‌ها از طرفی به حل مشکلات پرداخته و از طرف دیگر در پایان نامه‌ها اقدام به پیشنهاد پژوهش جدید و مرتبط می‌یابد.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان اصفهان اضافه کرد: زمانی که پایان نامه‌ها جهت حل مشکلات کشور و به ویژه محدوده واحدها سوق یابد، یکی از ضروریات در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری، تعریف واحدهای درسی مرتبط با مشکلات طرح شده می‌باشد.
وی اظهار داشت: نتیجه حاصل از این اقدام، پژوهش محور شدن دوره‌های دکتری با تاکید بر ارائه واحدهای درسی مرتبط با موضوع پایان نامه دکتری است.
حاجیان، ایجاد بستر مناسب جهت سوق دادن دوره‌های تحصیلات تکمیلی از آموزش محور بودن به پژوهش محور شدن، جلوگیری از ضرر دادن واحدها و تعطیلی آنها و سوق دادن به سمت توسعه پایدار دانشگاه‌ها، تأمین بخشی یا تمام هزینه شهریه دانشجویان با انعقاد قراردادهای بند 6، افزایش دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد با توجه به درآمدزایی دانشجویان در حین تحصیل را از جمله تعدادی از نتایج استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد برای حل مسائل و چالش‌های کشور برشمرد.
این نویسنده کتاب جامع زاینده رود خاطرنشان کرد: باید در رأس معاونت‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها افرادی را به کار گرفت که استاد تمام محور و مقاله بی نتیجه محور نباشد و تجاربی برای حل معضلات کشور داشته باشند.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان اضافه کرد: بخشی از استادان ایران در کشورهای خارجی افرادی تأثیرگذار هستند پس بخش دیگری از آنها که در ایران هستند می‌توانند تأثیرگذار باشند.
حاجیان با بیان اینکه باید تعریفی از پیشرفت علمی دانشگاه‌ها در سطح مشکلات کشور صورت بگیرد، ادامه داد: اولویت اول کارهای پژوهشی نباید اختصاص به حل مشکلات کشور سوق پیدا کند.
اصفهان به عنوان دومین استان دانشگاهی کشور پس از تهران، دارای حدود 170 دانشگاه، دانشکده و مؤسسه آموزش عالی با 280 هزار دانشجو است.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/102755/نگاه-استادان-دانشگاه-از-مقاله-محوری-به-مشکل-محوری-تغییر-کند
بستن   چاپ