پیام سپاهان
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان:
جریان 20 روزه زاینده‌رود برای کشاورزان اصفهان/محیط زیست مطالبه‌گر حقابه تالاب باشد
شنبه 15 تیر 1398 - 1:21:24 PM
ایسنا
پیام سپاهان - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه تا امروز حتی حضور محیط‌ زیست در کمیته 15 نفره مطرح نشده است، گفت: مطابق آخرین تصمیم قرار است آب زاینده‌رود نزدیک 20 روز در شرق اصفهان و حدود 15 روز در غرب اصفهان تحویل کشاورزان داده شود.
حسن ساسانی  در خصوص آخرین شرایط و نحوه توزیع حقابه تابستانه کشاورزان اصفهان، اظهار کرد: مطابق آخرین تصمیم شورای هماهنگی آبریز حوضه زاینده‌رود مقرر شد برای تامین آب مورد نیاز درختان و کشت های چند ساله و کشت‌های انجام شده حجمی معادل 350 میلیون متر مکعب طی تابستان امسال در اختیار کشاورزان اصفهان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه با توجه به محدود بودن این حجم، میزان آب تعیین شده به صورت سهمیه‌بندی توزیع خواهد شد، افزود: مطابق آخرین تصمیم در کمیته 15 نفره زاینده رود قرار است آب نزدیک 20 روز در شرق اصفهان و حدود 15 روز در غرب اصفهان تحویل کشاورزان داده شود و در مرداد ماه نیز این رویه تکرار خواهد شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: در شهریور ماه نیز این رویه بازبینی خواهد شد و در صورتی که از حجم معین تخطی نشود، آب باقی مانده در شهریور ماه توزیع خواهد شد که طبیعتا مدتی کوتاه‌تر از دو ماه قبل خواهد بود.
وی در خصوص آخرین ذخیره سد زاینده رود، اظهار کرد: در حال حاضر ورودی سد زاینده‌رود 75 و خروجی آن 99 مترمکعب بر ثانیه است، همچنین ذخیره مخزن سد زاینده‌رود 843 میلیون مترمکعب است.
ساسانی در خصوص باز و بسته شدن مکرر زاینده‌رود و خشک شدن و نادیده گرفتن حقابه زیست‌محیطی رودخانه، اظهار کرد: ما تمایل زیادی برای جریان دائمی زاینده رود و تحویل حقابه زیست‌محیطی داریم، اما وزارت نیرو حجم محدود آب را معین کرده است، با این وجود این موضوع در حال بررسی است.
وی در خصوص گلایه سمن های زیست محیطی و شهروندان نسبت به اینکه آب منطقه‌ای حقابه تالاب گاوخونی را نادیده می‌گیرد و همچنین عدم حضور نماینده محیط زیست در کمیته 15 نفره، اظهار کرد: اگر محیط زیست تمایل به حضور در این کمیته داشته باشد به طور حتم از این موضوع استقبال می‌کنیم، اما تا امروز حتی حضور محیط زیست در کمیته 15 نفره از طرف اداره کل محیط زیست مطرح نشده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان افزود: در این کمیته کشاورزان حقابه خود را مطالبه می‌کنند و اگر محیط زیست نیز در آن حضور داشته باشد به طور قطع مطالبه‌گر حقابه زیست‌محیطی زاینده رود و تالاب خواهد بود.
وی با بیان اینکه گویا در جلسه اخیر شورای هماهنگی زاینده رود تصمیم خاصی در مورد تالاب گاوخونی اتخاذ نشد، یادآور شد: البته در جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود، معاون سازمان محیط زیست یکی از اعضای اصلی آن است و در آن جلسه اگر هر تصمیمی در خصوص کشاورزان گرفته می‌شود نماینده محیط زیست می‌توانند مطالبه‌گر حقابه زیست‌محیطی زاینده‌رود و تالاب باشند. 
  پس از اتمام دوره تحویل حقابه کشت پاییزه شرق اصفهان و بعد از خشکی 10 روزه زاینده‌رود، در نخستین ساعات سیزدهم تیر ماه دوباره خروجی آب از سد زاینده رود برای آبیاری باغات و کشت تابستانه کشاورزان شرق و غرب اصفهان در یک دوره 20 روزه افزایش یافت.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/102794/جریان-20-روزه-زاینده‌رود-برای-کشاورزان-اصفهان-محیط-زیست-مطالبه‌گر-حقابه-تالاب-باشد
بستن   چاپ