پیام سپاهان
نرخ بیکاری اصفهان در بهار 98 کاهش یافت
دوشنبه 17 تیر 1398 - 2:22:00 PM
ایرنا

پیام سپاهان- اشتغال و بیکاری از شاخص‌های اساسی اقتصادی هر کشور و جامعه‌ای بشمار می‌آید به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از معیارهای توسعه یافتگی است و برای ارزیابی شرایط کشور استفاده می‌شود.

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارشی که از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار 98 ارائه کرد، نرخ بیکاری در استان اصفهان را 10.7 درصد اعلام کرد که در مقایسه با بهار سال 97 حدود 2.6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طرح آمارگیری نیروی کار با هدف شناخت ساختار و وضعیت جاری نیروی کار و تغییرات آن و از طریق برآورد شاخص‌های فصلی و سالانه نیروی کار و شاخص‌های نیروی کار در سطح کل کشور و استان‌ها توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در این خطه گفت: نرخ بیکاری در بهار امسال به 10.7 درصد رسید در حالی که بهار سال گذشته 13.3 درصد بود.

محمد رضا لعلی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان اصفهان نیز از 41.9 در بهار سال گذشته به 42.4 درصد در بهار امسال افزایش یافت.

وی با اشاره به افزایش نسبت اشتغال در استان اصفهان ادامه داد: این شاخص نیز از 36.3 درصد به 37.8 درصد رسید هرچند هنوز جزئیات آن یعنی سهم خدمات، کشاورزی و صنعت به ما اعلام نشده است.

لعلی درباره دلایل کاهش نرخ بیکاری، توضیح داد: هنوز اظهار نظر قطعی درباره آن نمی‌توان کرد اما احتمال دارد مسائلی مانند جاری بودن رودخانه زاینده رود، افزایش کشت و کار به ویژه در شرق اصفهان و رونق گرفتن برخی واحدهای تولیدی و صادرات آنها در این موضوع نقش داشته باشد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون جمعیت دارد و با بیش از 9 هزار واحد تولیدی، یکی از صنعتی ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود. مسائلی مانند بالا بودن نرخ مهاجرت به این خطه، رکود اقتصادی برخی واحدهای تولیدی در سال‌های گذشته و کاهش کشت و کار کشاورزی به دلیل جاری نبودن زاینده رود از جمله دلایل بالاتر بودن نرخ بیکاری در این استان در مقایسه با متوسط کشوری عنوان شده است.

نرخ بیکاری در این استان در سال 97 حدود 13.7 درصد بود که نسبت به سال 96 حدود 0.4 درصد کاهش یافت هرچند این شاخص در مقایسه با متوسط کشوری بالاتر بود. نرخ بیکاری در کشور سال گذشته 12 درصد بود.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار 98، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر در کشور نشان می‌دهد که 10.8 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ١.٣ درصد کاهش یافته است.

در بهار ١٣٩٨، به میزان 40.6 درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ٠.5 درصد کاهش داشته است.

جمعیت شاغلان ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢4 میلیون و ٣٨٢ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٢١ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٨، بخش خدمات با 49.6 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 31.5 درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد قرار دارند.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/102943/نرخ-بیکاری-اصفهان-در-بهار-98-کاهش-یافت
بستن   چاپ