پیام سپاهان
5 هزار میلیارد ریال برای ساماندهی رودخانه‌های کاشان نیاز است
چهارشنبه 19 تیر 1398 - 10:14:58 AM
ایرنا

پیام سپاهان- حسن جوکاری ساخت پل، جمع‌آوری تأسیسات آب شهری و روستایی، برق، گاز و مخابرات از کف رودخانه‌ها، دیواره‌چینی و ساخت بندهای آبخیزداری در بالادست روستاها را از جمله کارهای موردنیاز این رودخانه‌ها برشمرد که باید با این اعتبار انجام شود.

وی تاکید کرد: با انجام این اقدام‌ها نه تنها باعث جلوگیری از زیان‌های مالی و جانی می‌شود بلکه در استفاده بهینه از سیلاب ها و همچنین ذخیره سازی و صرفه جویی آب بسیار مؤثر است.

جاری شدن سیل در سال جاری افزون بر وارد کردن میلیاردها ریال خسارت مالی به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری و روستایی کاشان همچنین باعث جان باختن 2 نفر در این شهرستان شد.

مسدود کردن هفت حلقه چاه غیرمجاز

مدیر منابع آب کاشان اضافه کرد: افزون 75 هزار مترمکعب آب امسال در این شهرستان با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز ذخیره سازی شد.

وی از شناسایی 2 دستگاه حفاری غیرمجاز چاه خبر داد و گفت: این دستگاه‌ها با حکم قضائی توقیف شده است.

جوکاری با اشاره به بارندگی‌های روزهای پایانی سال گذشته و بهار امسال تصریح کرد: این بارندگی‌ها موجب شده تا کشاورزان از آب چاه‌ها در فصل بهار کمتر استفاده کنند که این مهم در حفاظت منابع آب زیرزمینی بسیار مؤثر بود.

وی همچنین نقش این بارندگی‌ها در نفوذ به سفره‌های زیرزمینی را بی تأثیر ندانست و گفت: با توجه به خشکسالی‌های مستمر در چند سال گذشته افزون بر 30 درصد این بارندگی‌ها در تغذیه سفره‌های زیرزمینی نقش دارند.

مدیر منابع آب کاشان ادامه داد: از سال گذشته تاکنون کنتورهای هوشمند بر روی 60 حلقه چاه آب در این شهرستان نصب شده‌اند که با این اقدام از برداشت بی رویه آب جلوگیری شده است.

وی تاکید کرد: اگر کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها نصب نشود، با توجه به محدودیت منابع آبی به خصوص در مناطق کویری و دشت کاشان با مشکلات فراوانی رو به رو خواهیم شد.

ذخیره سازی 23 میلیون مترمکعب آب با اجرای طرح‌های تعدیل آب و نصب کنتور هوشمند

جوکاری یادآور شد: در مدت 2 سال گذشته با اجرای طرح‌ها و روش‌های بهینه اصلاح و تعدیل آب و همچنین نصب و مدیریت کردن کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب، افزون بر 23 میلیون مترمکعب آب در شهرستان کاشان ذخیره شده است.

وی تصریح کرد: این اقدام پسندیده افزون بر همکاری کشاورزان و مدیریت جهاد کشاورزی، برخی مسؤولان دستگاه‌های اجرایی از جمله مدیریت بحران، دادستان و فرمانداری نیز یاری‌گر مدیریت منابع آب شهرستان کاشان بودند.

جوکاری با تاکید بر جلوگیری از برداشت بی رویه از منابع آب دشت کاشان، گفت: خشک شدن باغ‌ها و مزرعه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها و همچنین فرو نشست و ترک خوردن زمین‌ها از جمله پیامدهای برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی است.

آزادسازی 1.5 هکتار از حریم و بستر رودخانه قهرود

وی همچنین از آزادسازی یک و نیم هکتار از حریم و بستر رودخانه قهرود بخش قمصر کاشان در سال جاری خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح‌ها 300 میلیون ریال از محل اعتبارهای داخلی هزینه شده است.

وی وضعیت آب دشت کاشان را ممنوعه بحرانی اعلام و تاکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب اعم از بخش‌های آشامیدنی، کشاورزی و صنعیت باید همیشه با جدیت بیشتری انجام شود.

مدیر منابع آب کاشان با اشاره به اینکه بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: برای کاهش مصرف آب در این بخش، اجرای طرح‌های تجمیعی نوین آبیاری که در این شهرستان در مدت چند سال گذشته در دست اقدام است، باید بیشتر تقویت شود.

در شهرستان کاشان حدود 120 رودخانه وجود دارد که طول این رودخانه‌های با مسیل‌هایش افزون بر 700 کیلومتر است.

350 حلقه چاه آب عمیق با مصرف کشاورزی، 92 حلقه چاه آب آشامیدنی شهری و 48 حلقه آب آشامیدنی روستایی در این شهرستان وجود دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/103038/5-هزار-میلیارد-ریال-برای-ساماندهی-رودخانه‌های-کاشان-نیاز-است
بستن   چاپ