پیام سپاهان
یک عضو شورای شهر اصفهان:
راکبان موتور سیکلت قوانین را رعایت نمی‌کنند
چهارشنبه 19 تير 1398 - 12:55:21
پیام سپاهان - یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای شهر برای حفظ سلامت و ایمنی شهروندان در مورد حمل و نقل هماهنگی‌هایی در تعامل با دستگاه های دیگر دارد.
اصغر برشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در خصوص وظیفه شورای شهر اصفهان نسبت به تخلفات موتور سیکلت‌ها، اظهار کرد: شورای شهر مستقیما نمی‌تواند به این مسائل رسیدگی و اعمال قانون کند چراکه این موضوع وظیفه راهنمایی و رانندگی است، اما زمینه سازی ایمنی برای تردد وسایل نقلیه در حیطه اختیار شهرداری است. 
وی افزود: شورای شهر برای سلامتی و ایمنی بیشتر شهروندان با دستگاه‌های دیگر تعامل دارد، ولی متاسفانه آنچه که امروز باعث نگرانی و دغدغه خاطر شهروندان شده این است که اکثر موتورسواران قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و کمتر می‌بینیم که پشت چراغ قرمز توقف کنند، مشاهده شده که در حین رانندگی در حال صحبت با تلفن همراه هستند و بیشترین درصد آمار تصادفات که منجر به نقص عضو و مرگ می‌شود مربوط به موتور سیکلت‌ها است.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهروندان ما به دلیل تردد موتورسیکلت‌ها در پارک احساس آرامش و امنیت نمی‌کنند. رسیدگی به این امر و بستر سازی‌ها و ایجاد موانع به عهده ما است. رسانه جمعی باید در این زمینه کار فرهنگی کنند و قوانین را بیشتر انتشار دهند و راهنمایی و رانندگی نه به صورت برخورد خصمانه بلکه به صورت فرهنگ‌سازی و هم اعمال قانون مستمر، رعایت قانون را به بخشی از هنجار‌های واقعی مردم بدل کند.
برشان تصریح کرد: باید برنامه‌ای هماهنگ شود که برخورد با موتور سواران متخلف از اولویت گواهی‌نامه آغاز شود؛ یعنی کسانی که گواهی‌نامه موتورسیکلت ندارد، اما از موتورسیکلت استفاده می‌کنند باید قانون در موردشان محکم اعمال شود. اگر گام به گام و به صورت مدون از یک نقطه ای شروع کنیم افراد متوجه می‌شوند که در صورت تخلف در گواهی‌نامه، اعمال قانون می‌شوند در نتیجه خود را ملزم به رعایت آن کنند.
وی تاکید کرد: دلیل تمرکز ما بر روی گواهی‌نامه این است که اولا؛ حرکت تهاجمی نباشد و احیانا عکس‌العمل افراد را به همراه نداشته باشد و دوم؛ افرادی که می‌خواهند گواهی‌نامه بگیرند مکلف می‌شوند که آیین‌نامه‌ها و قوانین راهنمایی و رانندگی را مطالعه کنند و با آن‌ها آشنا شوند و در صورت تخلف توجیهی مبنی بر عدم اطلاع از قوانین نداشته باشند.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با اولویت دوم، اظهار کرد: دومین عاملی که باید به آن توجه کرد، پلاک است. موتورسیکلتی که دارای شناسنامه نباشد امکان ثبت تخلف یا پیگری برایش وجود ندارد. اتومبیل‌ها دارای پلاک هستند و می‌توان تخلفات آن‌ها را از طریق شماره پلاک پیگیری کرد، اما این امکان برای موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.
برشان اضافه کرد: اقداماتی از این دست برای حفظ جان شهروندان و راکبان موتورسیکلت است، اگر یک نفر در این جامعه نقص عضو شود آسیب‌های اجتماعی بسیاری دارد و هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند. 
وی ادامه داد: موتورسیکلت‌ها هم مانند خودروها لازم است که بیمه شخص ثالث داشته باشند که در صورت وقوع حادثه که منجر به خسارت شد، هزینه آن به عهده بیمه باشد. این مسئله از حساسیت‌های خاصی برخوردار است، ضمن اینکه موتور سیکلت می‌تواند افراد را به راحتی جابه‌جا کند مشروط به اینکه قوانین و موازین را به درستی رعایت کند.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در خصوص بسترسازی خطوط BRT، اتوبان و پارک‌ها خطوط را هموار کردیم و علائم هشدار دهنده ایجاد کردیم، اما هنوز هم افراد رعایت نمی‌کنند و راهی برای اعمال قانون وجود ندارد، چرا که موتور سیکلت‌ها پلاک ندارند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/103040/راکبان-موتور-سیکلت-قوانین-را-رعایت-نمی‌کنند
بستن   چاپ