پیام سپاهان
قنبری:
بیمه وکالت به قوه قضائیه در پیشگیری از جرایم کمک می‌کند
شنبه 29 تير 1398 - 16:13:32
پیام سپاهان - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان گفت: پیشگیری از وقوع جرم هزینه کمتری نسبت به مقابله با جرم دارد ضمن اینکه پیشگیری از وقوع، موثرتر از مقابله و برخورد با جرم است، بنابراین قوه قضائیه از بیمه وکالت استقبال می کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، محمدرضا قنبری امروز(شنبه) در جلسه معرفی بیمه وکالت در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: بشر به این نتیجه رسیده که پیشگیری بهتر از درمان است و باید گفت در حوزه قضایی نیز پیشگیری بهتر از مقابله است. 
وی افزود: تبیین و اجرای مجازات تعیین شده از مشقات دستگاه قضا است و در قانون اساسی نیز یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم تعریف شده است، در سال‌های اخیر، رویکرد این قوه، بیشتر به سمت پیشگیری از جرایم سوق پیدا کرده است و به مرور این وظیفه به اولویت وظایف این دستگاه تبدیل شده، بنابراین هر اقدامی که در راستای پیشگیری از وقوع جرم باشد، مورد دفاع قوه قضاییه قرار می‌گیرد. 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان افزود: واقعیت موجود در خصوص شرکت‌های بیمه، پیشگیری از ایجاد هزینه برای شرکت است، بنابراین متعاقب ایجاد بیمه وکالت، پیشگیری از جرم و ایجاد آموزش‌های لازم از خدمات ارائه شده به مردم در راستای پیشگیری از جرایم در سطح جامعه، خواهد بود.
قنبری اضافه کرد: با ایجاد بیمه وکالت، هرچه پرونده بیشتری به دستگاه قضایی وارد شود، بدنه بیمه‌ها خسارت بیشتری می بینند، بنابراین با کمک بیمه، میزان جرائم در جامعه کنترل می‌شود و در ضمن با انعقاد تفاهم‌نامه میان بیمه و کانون وکلا سوءاستفاده وکلای بی‌مدرک و شرکت‌های غیر قانونی از مراجعه کنندگان کاهش می‌یابد و انرژی کمتری از دستگاه قضایی ضایع می‌شود.
بیمه وکالت برای گروهی از افراد ایجاد می شود
همچنین در این جلسه سید مسعود سپهری‌فر-مدیر دفتر مرکزی بیمه کوثر در اصفهان، گفت: این شرکت بیمه با در نظر گرفتن حقوق شهروندی، اقدام به راه اندازی بیمه‌نامه وکالت کرده است. بیمه‌ای که 80 سال پیش در کشورهای توسعه‌یافته ایجاد شده است و در چند مرحله از حقوق شهروندی حمایت می‌کند. 
وی افزود: گام اول خدمات این بیمه، مطالعه و آموزش حقوق شهروندی است و گام دیگر آن پیشگیری از وقوع جرایم با مشاوره دادن و بررسی مسائل حقوقی و در مراحل بعدی، این بیمه به دعاوی افراد و جبران خسارات وارده بر آن‌ها ورود پیدا می‌کند و این هزینه‌ها را برعهده می‌گیرد.
سپهری‌فر گفت: با توجه به این‌که خدمات حقوقی، هزینه هنگفتی را بر اشخاص وارد می‌کند، شاخه‌های حقوقی متعددی همچون هزینه مشاوره حضوری و غیر حضوری، تنظیم اسناد و قراردادها، تنظیم لایحه و دفاعیه، هزینه کارشناسی و دادرسی در محاکم، هزینه حق‌الوکاله، داوری و مصالحات خدماتی تحت پوشش این بیمه به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.
مدیر بیمه مرکزی کوثر در اصفهان گفت: بنابر نیاز به تامین صندوق بودجه این طرح، فعلا این بیمه برای گروهی از افراد ایجاد می‌شود، البته بیمه انفرادی در بعضی رشته‌ها ایجاد شده است اما به دلیل اجبارهای مالی نیاز است تا در ابتدای کار اکثر رشته‌های بیمه وکالت به صورت گروهی ثبت شود و مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.
وی ادامه داد: در راستای پوشش‌های درخواست شده حق بیمه یک ساله یا اقساطی دریافت می‌شود و خدمات به موقع ارائه می‌شود و سقف پرداخت سالانه برای هر فرد با پوشش‌های درخواستی مشخص می‌شود و مسلم است که تعداد پوشش‌های مطالبه شده و فعالیت‌های هر فرد بر پیش بینی هزینه بیمه تاثیرگذار است.
سپهری‌فر در پاسخ به خبرنگار ایسنا گفت: سوءسابقه افراد در پرونده‌های مختومه، در ارائه بیمه تاثیری ایجاد نمی‌کند اما واضح است که بیمه شامل حال افرادی که پرونده‌های باز دارند و در حال رسیدگی در مراجع قضایی هستند نمی‌شود.
مدیر بیمه مرکزی کوثر در اصفهان همچنین گفت: انتخاب وکیل به دو حالت ممکن است، پرداخت هزینه به وکیل خصوصی افراد که پروانه وکالت داشته باشند و دیگری استفاده از وکلایی که توسط کانون وکلا تائید شده‌اند و شرکت بیمه آن‌ها را معرفی و پیشنهاد می‌کند.
کاهش مراجعات به دادگستری هند با بیمه وکالت
همچنین سید علی غروی- وکیل کانون وکلای اصفهان و مشاور بیمه وکالت از تاریخچه شروع تفکر این بیمه در ایران گفت و اظهار کرد: تفکر این بیمه بعد از بازدید آیت‌الله شاهرودی، از دادگستری هند در سال 1383به ایران وارد شد.
به گفته وی، آیت‌الله شاهرودی با مراجعه به این دادگستری از خلوت بودن آن تعجب کرد و پس از پرس و جو، متوجه شد که با ایجاد بیمه وکالت در آن کشور، مراجعات اضافه به این اداره کاهش یافته و روند بررسی پرونده‌ها سرعت گرفته است.
غروی گفت: سال 1384 در جلسه‌ای با حضور وکلا و روسای بیمه‌های کشور، مسئله بیمه وکالت مطرح شد و شخصا از سال 1389 با کسب اطلاعات لازم، با همکاری رئیس کانون وکلا اصفهان به مطالعات و بررسی همه جانبه پرداختیم. 
مشاور طرح بیمه وکالت اضافه کرد: سال 1392 با مدیر عامل اولین شرکت بیمه کوثر در اصفهان رایزنی‌های لازم انجام شد و سال 1395 مجوز این بیمه از اداره بیمه مرکزی صادر و سال 1397 این بیمه به طور غیر رسمی رونمایی شد و شاید این جلسه را بتوان رونمایی رسمی این بیمه تلقی کرد.
وی گفت: اصفهان پایگاه کشوری بیمه وکالت است و سیاست عمومی این بیمه، پیشگیری از جرم و ایجاد بهداشت قضایی در جامعه است، ضمن اینکه یکی از دلایل مراجعه نکردن مردم به وکیل، مسئله مالی است و برای اینکه حق شهروندی استفاده از وکیل و مشاور ضایع نشود، این بیمه ایجاد شده است.
غروی گفت: راهنمایی‌های خیلی ساده به بعضی از متهمین، به سادگی مشکلات آنها را مرتفع می‌کند و بیمه وکالت این مشاوره را به صورت تخصصی در اختیار شهروندان می‌گذارد و مشخص است که اگر این پروژه در سطح کشور اجرایی شود، وضعیت کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و.... بهتر خواهد شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/104410/بیمه-وکالت-به-قوه-قضائیه-در-پیشگیری-از-جرایم-کمک-می‌کند
بستن   چاپ