پیام سپاهان
وزیر نیرو:
بیش از 57 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد
دوشنبه 31 تير 1398 - 18:40:37
پیام سپاهان - تهران- وزیر نیرو با بیان اینکه اکنون حجم مناسبی از آب در مخازن سدها برای تامین نیازهای آتی حفظ شده است، گفت: تعداد چاه های غیر مجاز مسدود شده به بیش از 57 هزار حلقه رسیده است.

رضا اردکانیان امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون حدود 75 درصد مخازن سدها پر است؛ این عدد در سال آبی گذشته تنها 49 درصد بوده است.
وی ادامه داد: در راستای انجام وظایف حاکمیتی برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت وزارت نیرو موظف به انجام اقدام‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای تامین آب است و مجوز تخصیص آب هر طرح در قالب ظرفیت حوضحه آبریز ذیربط مورد بررسی و در نهایت صادر می‌شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه در این میان تعداد 179 سد مخزنی بر اساس مدل‌های بهره‌برداری مورد بهره‌برداری بهینه هستند، خاطرنشان ساخت: وضعیت بهره‌برداری مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 25 تیرماه بیانگر مدیریت بهینه ورودی و خروجی سدها متناسب با آورد رودخانه ها و نیاز پایین دست است؛ به طوری که با افزایش 250 درصدی ورودی سدها در سال آبی جاری با اعمال مدیریت بهینه بهره‌برداری خروجی آب از سدها نسبت به سال گذشته 193 درصد افزایش داشته و اکنون حجم مناسبی در مخازن سدها برای تامین نیازهای آتی حفظ شده است.
عضو هیات دولت با بیان اینکه مدیریت بهینه مصرف امری فرابخشی است گفت: تنها مسئولیت تامین و توزیع آب شرب بهداشتی شهری و روستایی مستقیم بر عهده وزارت نیرو قرار دارد.
وی افزود: بخش قابل توجهی از آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که اعمال مدیریت مصرف بهینه در این بخش برعهده وزارت جهاد کشاورزی است که با تعیین و ابلاغ الگوی کشت مناسب و همچنین اصلاح الگوی مصرف متناسب با الگوی کشت ابلاغی، این مهم با هماهنگی در نقاط مختلف عملیاتی خواهد شد.
اردکانیان به تغییر مدیران وزارت نیرو و زیرمجموعه در سه سال اخیر اشاره و از تاثیر آن بر فعالیت ها در کیفیت مدیریت اشاره کرد.
وزیر نیرو ادامه داد: در بحث استقرار بهم پیوسته منابع آب در حوضحه های آبریز کشور اقدام های خوبی انجام شده که البته هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است.
وی گفت: ابتداء دفاتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب در حوضحه های آبریز و اداره های نظارت بر بهره بردای در سال 92 در شرکت مدیریت منابع آب تشکیل شده و برای نخستین بار شورای هماهنگی حوضه هایآبریز مهم فعال شده است.
اردکانیان خاطرنشان ساخت: در بحث منابع آب زیر زمینی یکی از ریشه های اصلی اشاعه و ترویج چاه های غیر مجاز، قوانینی بوده که بعضاً تاثیرگذاری داشته اند که از از جمله آنها بخشودگی حق النظاره ها است. همچنین ماده واحده تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه در عمل افزایش بهره برداری را موجب شده است.
عضو هیات دولت ادامه داد: البته وزارت نیرو هم تلاش کرده با ابزار قانونی از جمله استفاده از ساز و کار شورای عالی آب، موضوع تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی و نحوه برخورد با چاه های غیر مجاز را پیگیری کند.
وی با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی از ابتدای سال 94 عملیاتی شده است، گفت: مجموع چاه های انسداد شده و «مسلوب المنفعه» شده تا ابتدای دولت یازدهم برابر با 17 هزار و856 حلقه بوده که تا پایان سال 97 به 57 هزار و 655 حلقه رسیده است.
وزیر نیرو افزود: شمار این چاه ها، در استان کرمان از هزار و 780 حلقه به 5 هزار و 311 حلقه رسیده و البته این مسیر باید ادامه یابد.
وی به استفاده اقتصادی از سرمایه گذاری های صورت گرفته در شرایط فعلی کشور اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو با اولویت بندی مراحل اجرای کار، متناسب با حجم منابع تخصیص یافته، تلاش می کند که کارها را دنبال کند.
وزیر نیرو گفت: سالانه سهم بخش کشاورزی از مخزن سد رها سازی شده و مورد استفاده قرار می گیرد و برای تکمیل کانال های شبکه آبیاری و زهکشی پای سد نیز اعتبار قابل توجهی نیاز است که تامین می‌شود.
عضو هیات دولت درباره آبرسانی به شهرهای بم و بروات از سد نساء نیز گفت: این طرح شامل 54 کیلیومتر خط لوله فولادی و مخازن 5 هزار و 10 هزار مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ است که اکنون در دست احداث قرار دارد. پیشرفت فیزیکی این طرح تا پایان خرداد امسال حدود 50 درصد است.
اردکانیان خاطرنشان ساخت: تاپایان سال گذشته 178 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و اعتبار مصوب امسال آن 49 میلیارد تومان بوده و برای اتمام طرح 270 میلیارد تومان نیاز است.
وی ادامه داد: امید است با سازو کارهای مختلف امکان تدارک منابع لازم برای سرعت دادن به این طرح و طرح های مشابه فراهم شود.
عضو هیات دولت در باره تعیین حق آبه کشاورزان و باغ داران و برنامه ریزی منابع و مصارف گفت: برنامه مدیریت منابع آب و مصارف سدها در ابتدای هر سال تنظیم و ابلاغ می شود.
وی ادامه داد: براین اساس توانستیم در سال گذشته به عنوان خشک ترین سال در 50 سال اخیر البته با صبوری و بردباری مردم و با اتکاء به همین برنامه ها و ظرفیت کارشناسی که در کشور وجود دارد، اوضاع را مدیریت کرده و از آن عبور کنیم.
وزیر نیرو گفت: درحال حاضر برای مدیریت 110 سد مخزنی کشور که حدود 92 درصد حجمی مخازن را شامل می شود برنامه مدیریت منابع و مصارف را در سطح ملی تدوین و ابلاغ خواهیم کرد.
وی افزود: البته با آبگیری و اضافه شدن سدهای جدید به مدار بهره برداری این تعداد افزایش خواهد یافت به گونه ای که در استان کرمان، سد های جیرفت، بافت، نساء، تنگیوی، سیرجان جزو سدهایی هستند که هرساله تحت این برنامه هستند.
اردکانیان گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا پایان تیرماه از هرکدام از این سد ها مقادیر معینی برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت تخصیص یافته است و امید است با بهبود شرایط در تامین منابع مالی، امکان سرعت دادن به طرح های در دست اجرا فراهم شود.
عضو هیات دولت خاطرنشان ساخت: بهره برداری از منابع آب سدها براساس این اهداف مستلزم آن است که هم حداکثر تامین آب از منابع سطحی انجام شود و هم شرایط شکننده منابع آب زیر زمینی را که از شرایط منفی قابل ملاحظه ای در رنج است مدنظر قرارگیرد.
وزیر نیرو در باره مدیریت های وزارت نیرو گفت: برای استفاده از نیروهای شایسته و با کیفیت موجود در کشور براساس برنامه ای که تقدیم مجلس شد از ابتدای انتصاب به این مسئولیت، اصل بر شایسته گزینی قرار گرفت و اکنون در ابتدای راه قرار داریم اما برنامه ما عمومی کردن این مسیر است.
اردکانیان افزود: تاکنون نزدیک به 60 مدیر ارشد وزارت نیرو در سطوح مختلف و مدیران کل در ستاد وزارت و مدیران عامل دراستان ها و حتی پست معاونت وزیر به فراخوان عمومی رفته است و تلاش شده از اصلی ترین مزیت نسبی و سرشار کشور که همان منابع انسانی است در بخش آب و برق استفاده شود که نیاز به حمایت نمایندگان نیز داریم.
وزیر نیرو ادامه داد: تلاش می شود در همه استان ها به خصوص استان کرمان این امر مد نظر باشد و از بهترین نیروها استفاده شود.
وی اضافه کرد: مدیران در یک محدوده خاص زمانی و در یک جغرافیا خدمت خواهند کرد و سپس در صورت اثبات شایستگی در نقاط دیگر از وجود آنها استفاده می شود.
عضو هیات دولت اظهار داشت: تعداد سدهای ملی بهره برداری شده به طور متوسط از رشد سالانه 61 درصد نسبت به سال های قبل از 92 برخودار شده است.
وی افزود: تعداد تصفیه خانه های آب شهری از رشد 62 درصد و تعداد تصفیه خانه های فاضلاب شهری رشد سالانه 96 درصد نسبت به سال های قبل از 92 دارد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/104540/بیش-از-57-هزار-حلقه-چاه-غیرمجاز-مسدود-شد
بستن   چاپ