پیام سپاهان
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان:
47 مورد هپاتیت B و C در منطقه کاشان در سال 97 گزارش شد
يکشنبه 6 مرداد 1398 - 10:44:08
پیام سپاهان - کاشان - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در سال گذشته 47 مورد هپاتیت B و C در منطقه کاشان گزارش شد و 22 هزار نفر نسبت به این بیماری واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر ، سیدعلیرضا مروجی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هپاتیت نوعی اختلال کبدی است که در اثر جای گرفتن ویروس‌های مختلف در کبد ایجاد می‌شود، اظهار داشت: یکی از راه‌های ابتلاء به بیماری‌های هپاتیت از طریق خوردن و آشامیدن است که هپاتیت A و E از این طریق انتقال می‌شوند و هپاتیت B و C نیز از طریق خونی و با رفتارهای پرخطر ایجاد می‌شود و عوارض آن نارسایی کبد و سرطان آن است.
وی با بیان اینکه هپاتیت B و C قابل پیشگیری و درمان است، افزود: برای پیشگیری از هپاتیت B واکسن وجود دارد به نحوی که از سال 72 به بعد کودکان نسبت به این بیماری واکسینه هستند و طی اقدامی که صورت گرفت متولدین تا سال 68 نیز نسبت به این بیماری واکسینه شدند.
هپاتیت B و C قابل درمان است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن انتقاد از برخی افراد نسبت به ترویج عدم واکسیناسیون ابراز داشت: برخی افراد به اسم اسلام و طب اسلامی نسبت به ترویج عدم واکسیناسیون سخنانی را مطرح می‌کنند در حالی که رهبر معظم انقلاب واکسیناسیون را واجب شرعی اعلام کردند به نحوی که در آغاز طرح واکسیناسیون فلج اطفال شخصاً نسبت به این موضوع اقدام کردند.
وی با بیان اینکه هپاتیت B و C قابل درمان است، گفت: مبتلایان به این بیماری‌ها با وجود داروهای جدید می‌توانند طول عمر خوبی داشته باشند اما هزینه درمان آن گران قیمت است و بر همین اساس بهترین راه برای پیشگیری رعایت بهداشت و اصول ایمنی است.
47 مورد هپاتیت B و C در منطقه کاشان گزارش شده است
مروجی با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال هپاتیت B انتقال مادر به نوزاد است، اظهار داشت: نوزادانی که از این طریق به بیماری هپاتیت مبتلا می‌شوند علاوه بر واکسن هپاتیت سرم هپاتیت نیز دریافت می‌کنند و زمان زایمان و جدا شدن بند ناف نوزاد از مادر احتمال انتقال این بیماری از مادر به نوزاد وجود دارد.
وی با بیان اینکه 40 مورد هپاتیت B و هفت مورد هپاتیت C مشاهده شده است، افزود: تعهدی جهانی توسط ایران به امضا رسیده است که بیماری هپاتیت تا سال 2030 پایان پیدا کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: در همین راستا یک مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت در کل کشور و به تبع آن در کاشان از سال 96 آغاز شده است به نحوی که دو هزار و 500 نفر در کاشان و آران و بیدگل آموزش داده شدند به نحوی تنها در سال جاری 800 نفر تحت این آموزش قرار گرفتند.
22 هزار نفر در سال گذشته نسبت به بیماری هپاتیت واکسینه شدند
وی با بیان اینکه پیش بینی بینی می‌شود 1.5 درصد جمعیت کشور هپاتیت B و نیم درصد هپاتیت C دارند، ابراز داشت: در سال 97 حدود 22 هزار واکسن هپاتیت در کاشان استفاده شده به نحوی که 9 هزار نفر کودک، 9 هزار نفر بزرگسال، 250 نفر بیماران دیالیزی، یک هزار نفر اهداکنندگان خون و دو هزار زندانی نسبت به بیماری هپاتیت واکسینه شدند.
وی از اختصاص یک روز به بیماری هپاتیت در بیمارستان شهید بهشتی کاشان خبر داد و گفت: علائم اولیه هپاتیت ضعف و بی حالی، دردهای مزمن شکمی، تهوع و غیره است در گام بعدی زردی و یرقان از دیگر راه‌های شناخت بیماری هپاتیت است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/104754/47-مورد-هپاتیت-B-و-C-در-منطقه-کاشان--در-سال-97-گزارش-شد
بستن   چاپ