پیام سپاهان
رهاسازی متناوب آب در زاینده‌رود پیامدهای نامطلوب دارد
یکشنبه 6 مرداد 1398 - 12:14:14 PM
ایرنا

پیام سپاهان- محمد کوشافر نابودی اکوسیستم را از جمله پیامدهای خشکی این رود فلات مرکزی  ایران برشمرد و افزود: گرچه همواره در گفتار از احیا زاینده رود صحبت می شود اما آنچه در واقعیت اتفاق می افتد رها سازی آب بر اساس ذخایر سد برای مصارف مختلف و تامین نیاز کاربران است.  

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: امسال برخلاف انتظار، با بارندگیهای کم نظیر و بیش از نرمال در سرشاخه های زاینده رود، آبگیری سد کامل نشد، گاوخونی تشنه ماند و رودخانه زاینده رود باز و بسته شد.

وی بیان کرد: سوال اینجاست  آیا برای جریان دایمی زاینده رود و احیای تالاب بین المللی گاوخونی از این به بعد باید منتظر بارندگی دو برابر نرمال در هر سال آبی باشیم؟

کوشافر ادامه داد: برای برخورداری از زاینده رودی دایمی و پایداری سرزمین، باید آن طرف موضوع را هم ببینیم که چه عواملی باعث شده تا در این سال پر بارش که انتظار جریان دایمی یا کاملتر زاینده رود می رفت، در برخی ماه های سال آبی، رودخانه خشک بماند.

وی تصریح کرد: احیا زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی  با این ساز وکار، دور از دسترس است بنابراین باید فکر اساسی در این زمینه بشود.

برخی از کارشناسان می گویند در روزگاران نه چندان دور حیات در زاینده رود جریان داشت و  در سال های اخیر به خاطر خشکی آن بسیاری از آبزیان آن از بین رفته اند.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده  خروجی سد زاینده‌رود از بامداد روز پنجشنبه سیزدهم تیرماه به مدت 20 روز برای کشت بهاره کشاورزان شرق و غرب اصفهان افزایش یافت.

دریچه‌های سد زاینده‌رود که از بامداد هشتم بهمن پارسال برای استفاده از کشاورزان برای کشت پاییزه این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلان‌شهر اصفهان جاری شد، 28 بهمن کاهش یافت تا بخش وسیعی از این رود به ویژه در منطقه کلان‌شهر اصفهان همچون ماه‌ها پیش آن با خشکی روبرو شود و قرار شد برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان در فروردین امسال دوباره زاینده‌رود بازگشایی شود.

پس از آن ‎رییس جمهوری 13 اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد تا با در نظر گرفتن نیازهای زیست محیطی در ایام نوروز، آب را در زاینده‌رود رها کندو بعد از آن زمان تاکنون آب در بستر زاینده‌رود جاری بوده است و تا روزهای پایانی خرداد امسال ادامه داشت.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه سرچشمه گرفته است و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/104760/رهاسازی-متناوب-آب-در--زاینده‌رود-پیامدهای-نامطلوب-دارد
بستن   چاپ