پیام سپاهان
قابلیت تولید شیرین کننده طبیعی در کشور مغفول ماند
دوشنبه 7 مرداد 1398 - 10:27:48 AM
ایرنا

پیام سپاهان- شیرین کننده های طبیعی از دیرباز در فرهنگ غذایی کشورمان نقش بسزایی داشتند و در اسناد و کتاب های تاریخی به آنها اشاره شده است از جمله عسل، خرما، شیرین برگ، توت، شیره چغندر و شیره افرا.

با این حال در سالیان گذشته و با ورود مواد شیرین کننده مصنوعی یا فرآوری شده به فرهنگ غذایی کشورمان، استفاده از شیرین کننده های طبیعی و تولید آنها کاهش یافت درحالیکه می تواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاری و اقتصاد صنایع غذایی باشد.

به گفته یک کارشناس ارشد میکروبیولوژی ( ریز زیست‌شناسی) دانشگاه اصفهان، کشورمان برای تولید شیرین کننده های طبیعی مانند عسل و توت و صادرات آن قابلیت های فراوانی دارد اما این موضوع مغفول مانده است و بسیاری از مردم با آن به عنوان مواد غذایی مطلوب آشنایی ندارند.

سیده رحمانه اطیابی  با بیان اینکه ظرفیت های بسیاری برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در این زمینه وجود دارد، افزود: جای کار بسیاری برای انجام طرح های پژوهشی در زمینه های مختلف از جمله زیست شناسی برای تولید این مواد با تکیه بر توان داخلی و حتی صادرات آنها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شیرین کننده های طبیعی در گذشته جزو تنقلات مردم محسوب می شدند و در هر منطقه با توجه به اقلیم و خصوصیات زیستی از انواع مختلف آن استفاده می شد، اظهار داشت: به مرور زمان میزان استفاده از این مواد در سبد غذایی مردم کاهش یافت درحالیکه می توان آنها را با اصلاح شیوه تغذیه وارد الگوی غذایی سالم کرد.

این کارشناس با بیان اینکه شیرین کننده­ های طبیعی همراه با شکلات و قهوه یکی از بزرگترین بخش­ های مربوط به علوم و صنایع غذایی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، برگزاری همایش ملی "شکلات، قهوه و شیرین کننده های طبیعی" در دستور کار مرکز پژوهشی فرآورده های طبیعی و زیستی دارویی دانشگاه اصفهان قرار گرفت.

مسئول دبیرخانه همایش ملی شکلات، قهوه و شیرین کننده های طبیعی اضافه کرد: این رویداد با هدف ارتقای دانش و پژوهش و آشنایی متخصصان حوزه ­های مختلف با صنایع مرتبط، مشکلات آنها و پژوهش­ های چند سال اخیر با تمرکز بر جنبه ­های اقتصادی، کارآفرینی، اشتغال، استانداردسازی، تولید محصول های جدید و صادرات فرآورده های آنها در این بخش برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این همایش، 22 آبان‌ امسال همراه با کارگاه آموزشی و نمایشگاه اسناد تاریخی مرتبط و غرفه های ارائه محصول برگزار خواهد شد، ادامه داد: در کنار آن، رویداد ایده شو با عنوان " شیرین شو " با هدف معرفی ایده های برتر در این بخش و جذب سرمایه گذار را خواهیم داشت.

اطیابی همچنین با بیان اینکه در زمان حاضر کشورمان وارد کننده قهوه و شکلات و محصول های فراوری شده آنهاست، تاکید کرد: هنوز بسیاری از مردم نحوه استفاده درست از آنها را نمی دانند و لازم است در این باره نیز اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه لازم است تحقیق هایی درباره امکان کشت گیاهان قهوه و کاکائو در کشورمان برای تولید انبوه این محصولات انجام شود، گفت: بررسی جنبه های زیست شناسی و اقتصادی این موضوع نیز اهمیت بسزایی دارد که در همایش مذکور به آن پرداخته می شود.

محورهای همایش ملی "شکلات، قهوه و شیرین کننده های طبیعی" شامل ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی، ارزش غذایی و جایگاه آنها در سبد غذایی مردم، ابعاد بهداشتی و درمانی، صنایع غذایی مرتبط، زیست شناسی، ترکیبات فرآسودمند حاوی شکلات، قهوه و شیرین کننده های طبیعی، اقتصاد و تجارت، کشاورزی و تولید محصولات است.
مهلت ارسال خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش تا بیستم مرداد امسال است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/104799/قابلیت-تولید-شیرین-کننده-طبیعی-در-کشور-مغفول-ماند
بستن   چاپ