پیام سپاهان
دسترسی به آموزش عالی در کشور 2 برابر متوسط جهانی است
شنبه 19 مرداد 1398 - 12:08:38
پیام سپاهان - معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: آموزش عالی نقش مستقیم و بسزایی در توسعه و اعتلای کشور دارد. اکنون دسترسی به آموزش عالی در کشور تقریبا دو برابر متوسط جهانی است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، محمدتقی نظرپور صبح امروز(چهارشنبه) در مراسم تکریم و معارفه روسای جدید و قدیم دانشگاه هنر اصفهان که در توحید خانه دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نظام آموزش عالی به سبب ارتباط با تربیت دانشمندان، متفکران و مدیران آینده، سرمایه انسانی و توسعه علمی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) که "دانشگاه را کارخانه انسان سازی معرفی کردند"، خاطرنشان کرد: نقش کلیدی آموزش عالی که از طرفی تلاش موثر در توسعه کشور و از سویی خنثی کردن فعالیت های شیطنت آمیز دشمنان است که به عنوان نزاعی دائمی از ابتدای انقلاب تاکنون به خصوص در زمینه های علمی پدید آمده است و نکته مهم خروجی این منازعات است. 
نظر پور با بیان موفقیت ها و عدم موفقیت هایی که در این مسیر به دست آمده، تصریح کرد: در موفقیت‌ها قدردان کسانی هستیم که بستر مناسب را فراهم کرده اند و عدم توفیقات هشداریست که باید به آن توجه کرد.
افزایش سطح دسترسی آموزش به زنان بعد از انقلاب
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کشور در جهت فراهم کردن شرایط برای دسترسی به آموزش عالی در سراسر کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: جمعیت دانشجویان از ابتدای انقلاب تاکنون حدود 20برابر شده که به تفکیک جنسیت و با رشد2.9 درصدی زنان، بالغ بر 30 برابر شده است. جای خوشحالیست که این افزایش سطح دسترسی به آموزشی در زنان افزایش بیشتری داشته است.
نظرپور افزود: نقش راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه پایدار، حفظ و ارتقاء موقعیت علمی و اقتدار کشور در منطقه و بین الملل موضوعی شناخته شده بوده و یکی از مهمترین عوامل تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 ایران اسلامی است.
وی مهمترین دستاوردهای نظام عالی آموزش عالی را رشد و شکوفایی علمی، گسترش مرزهای دانش، خط شکنی و نفوذ به حوزه فن آوری های پیشرفته دانست و گفت: این دستاوردها در سال های اخیر همواره مورد مباهات مسئولان عالی رتبه و توجه خاص مقام معظم رهبری بوده است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: اکنون میزان دسترسی به آموزش عالی در ایران اسلامی تقریبا 2برابر کشورهای جهانی و نزدیک کشور های توسعه یافته است، اما همچنان مشکلاتی از قبیل مدرک گرایی، نرخ بیکاران فارغ التحصیل، مهاجرت نخبگان دانشگاهی، عدم تطابق رشته و شغل، عدم هماهنگی سرمایه انسانی با نیاز بازار و مشکلات ساختاری نظام آموزشی و مالی وجود دارد.
نظرپور خاطرنشان کرد: وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت فناوری ریاست جمهوری در کنار وزارت عطف اگرچه فرصتی مناسب است، اما به شرطی که تداخل فعالیت آنها مشکل زا نباشد.
وی با اعلام 9 زیر نظام برای نظام آموزش کشور، تاکید کرد: تا امروز 2900مرکز آموزش عالی و بیش از 140 دانشگاه دولتی در کشور فعال است که تأمل برانگیز و دور از منطق است.
نظر پور با تاکید بر مشکلات زیادی که علی رغم توسعه های آموزش عالی وجود دارد، اضافه کرد: مقصود ناامیدی نیست، بلکه بیان آن است که کسی که با علم به این مشکلات قبول مسئولیت می کند، در حقیقت از خود گذشتگی می کند. 
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از بحران کیفیت تا پنج سال آینده، باید اهداف پیشنهادی جامعه علمی کشور در تنظیم ظرفیت های پذیرش اصلاح شود که یکی از چالش های پیش روی آموزش عالی کشور حجم زیاد و تنوع همین راهبردهاست.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری توضیح داد: بر مبنای قانون پنجم و ششم توسعه کشور و اسناد مصوب مجلس شورای اسلامی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، بالغ بر 200راهبرد و 700 اقدام پیش بینی شده است که تدوین و اجرای برنامه براساس این اسناد مستلزم اولویت های راهبردی و اقدامات از طریق فرایند علمی در فضای با ثبات است.
نظرپور با تشکر از زحمات رئیس سابق دانشگاه هنر اصفهان و آرزوی موفقیت برای ریاست جدید در پذیریش مسؤولیت و با تاکید بر اهمیت مدیریت مجموعه هایی که علم، دانش و هنر در کنار یکدیگرند، افزود: برای این مدیریت موفق هم اندیشی و هم دلی لازم است تا به پویایی آفرینش های علمی برسیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/107095/دسترسی-به-آموزش-عالی-در-کشور-2-برابر-متوسط-جهانی-است
بستن   چاپ