پیام سپاهان
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد:
فعالیت 116 اکیپ ثابت و سیار بازرسی دام در آستانه عید قربان
یکشنبه 20 مرداد 1398 - 7:42:08 AM
ایسنا
پیام سپاهان - مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به 116 اکیپ ثابت و سیار بازرسی دام در استان، گفت: افراد بعد از ذبح دام، اصلا نباید گوشت تازه را مصرف کنند باید گوشت را 48 ساعت در یخچال نگهداری کنند.
شهرام موحدی در خصوص شرایط کشتار دام در آستانه عید قربان، اظهار کرد: براساس قوانین دامپزشکی ذبح دام خارج از کشتارگاه ممنوع است، با این وجود افراد در برخی ایام سال ترجیح می دهند دام خود را خارج از کشتارگاه ذبح کنند این در حالیست که به واسطه گرمی هوا و بیماری های خطرناک دام همچون تب کریمه کنگو این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
وی با بیان در راستای کمک به مردم برای رسیدن گوشت سالم به آنها راهکارهایی اندیشیده شده است، افزود: سال هاست در استان اصفهان در این ایام طرح های ویژه نظارت و بازرسی دامپزشکی فعال می شود در حالیکه در بسیاری از استان ها اکنون سال اول این طرح است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال 74 اکیپ ثابت و 42 اکیپ سیار در استان اصفهان در نظر گرفته شده که این اکیپ ها در محل های ذبح دام حضور دارند، گفت: اگر مردم به هر دلیل تمایل به ذبح دام در منزل دارند می توانند با شماره 1512 تماس گرفته تا اکیپ های سیار دام در منازل حضور پیدا کنند و به صورت رایگان نسبت به بازرسی لاشه اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در مجموع 193 نفر برای نظارت دام در این ایام درنظر گرفته ایم، اظهار کرد: این تعداد شامل 60 دکتر دامپزشک، 79 بازرس بهداشتی گوشت و 54 روحانی برای نظارت بر ذبح شرعی هستند.
موحدی با تاکید بر اینکه تمام کشتارهای استان و به ویژه چهار کشتارگاه اصفهان در روز عید قربان برای خرید و ذبح دام باز هستند، افزود: علاوه بر این اگر 16 سایت برای خرید و ذبح دام در شهرستان اصفهان جانمایی شده است.
وی در خصوص بازخورد نظارت و بازرسی های دامپزشکی، گفت: بازرسی های ما قبل، حین و بعد از کشتار است و بررسی اقدامات دامپزشکی در سال گذشته نشان می دهد که قبل از کشتار 7763 راس دام بازرسی شد و اجازه کشتار 7103 راس دام داده شد و از کشتار 600 راس دام را به علت بیماری ممانعت شد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: طی سال گذشته در بازرسی های پس از کشتار نیز حدود هشت لاشه دام ضبط شد همچنین 136 مورد لاشه دام اصلاح و 600 کبد یا جگر ضبط، 900 کبد اصلاح، حدود 2000 ریه و 60 عد کلیه گوسفند ضبط شد.
وی تاکید کرد: این بازرسی ها به سلامت مردم کمک می کند و در صورت ورود دام ها آلوده به چرخه مصرف موجب بیماری های بسیار می شد.
موحدی با تاکید بر اینکه افراد بعد از ذبح دام گوشت تازه را مصرف نکنند، تصریح کرد: افزود باید گوشت تازه را 48 ساعت در یخچال و نه در فریزر نگهداری کنند و پس از آن با دستکش گوشت را تمیز کنند، همچنین جگر خام گوسفند را اصلا مصرف نکنند.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/107243/فعالیت-116-اکیپ-ثابت-و-سیار-بازرسی-دام-در-آستانه-عید-قربان
بستن   چاپ