پیام سپاهان
توسعه فعالیت مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان نیازمند تغییر نگرش مردم است
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 8:03:27 AM
ایرنا

پیام سپاهان- مسعود کثیری  روز سه شنبه در گفت و گویی افزود : در این مرکز کارهای متننوعی از جمله نگهداری اسناد شخصی، خاندان ها و خانواده ها، ترمیم، نگهداری، امانت گذاری و خرید اسناد انجام می شود ولی عمده فعالیت این مرکز نگهداری اسناد و در اختیار قرار دادن آن به پژوهشگران حوزه های مختلف برای انجام برنامه ریزی و مطالعات آینده نگر است.

وی اظهارداشت: همچنین بخشی از کار مرکز پرداختن به تاریخ شفاهی کشور و مصاحبه با اشخاصی است که در حوزه های مختلف اعم از اجتماعی، هتری و سیاسی دارای آثاری هستند، می باشد. 

رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور(اصفهان) یادآور شد: تاریخ شفاهی با روایت شفاهی که صرف گردآوری خاطرات شخصی است تفاوت دارد و در آن اطلاعات به صورت هدفمند ثبت و ضبط می شود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت های دیگر مرکز فعالیتهای فرهنگی است منجمله رونمایی کتاب، نقد شعر، کتاب و فیلم، برگزاری مراسم شاهنامه خوانی و کارگاه های سبک زندگی و کلاس هایی از این نوع می باشد.

کثیری تصریح کرد: اسناد ورودی این مرکز ابتدا ضد عفونی شده، سپس فهرست نویسی می شود به این مفهوم که عناوین ، موضوعات و کلید واژه های سند در نرم افزارهای خاصی برای استفاده پژوهشگران ثبت می شود و سپس این اسناد را در مخازنی که به لحاظ شرایط نگهداری استاندارد می باشد برای استفاده محققان  ن نگهداری می کنیم.

وی ادامه داد : مردم باید مرکز اسناد ملی را از آن خودشان بدانند و اگر اسناد و مدارکی در منازلشان دارند که ممکن است برای پژوهشگران مفید باشد آن ها را در اختیار این نهاد فرهنگی قرار دهند ضمن آنکه مرکز اسناد حق مالکیت ایشان را محفوظ نگه می دارد و در صورتی که صاحبان اسناد نخواهند این اسناد را اهدا کنند، مرکز می تواند کپی و اسکن اسناد را تهیه و نگهداری کند و حتی می تواند اسناد را نگهداری و هر زمان که صاحبان آنها خواستند،  به مالکین برگرداند.

وی ادامه داد : تغییر نگرش نسبت به مرکز اسناد برای این مرکز بسیار مهم است و این امر به کمک اطلاع رسانی رسانه ها قابل انجام است.

کثیری یادآور شد قدیمی ترین سندی که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور وجود دارد، سندی مربوط به دوران ایلخانان مغول است و این سند معین می کند  تقسیم آب در منطقه اصفهان باید براساس چه معیار و منطقی صورت گیرد.

وی همچنین به کمبودهای اعتبار و نیروی انسانی متخصص مربوط در این مجموعه فرهنگی اشاره کرد.

مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور، استان های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری و اصفهان را پوشش می دهد این مرکز بیش از 20 سال پیش در اصفهان تاسیس و از ابتدای سال جاری به ساختمان جدید منتقل شده است. 

سازمان‌ اسناد و کتابخانه‌ ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مؤسسه ای‌ آموزشی‌، پژوهشی‌، علمی‌ و خدماتی‌ است‌ که ریاست‌ کل‌ آن‌ با رییس‌ جمهوری‌ است‌، شکل ‌گیری‌ رسمی‌ کتابخانه‌ ملی‌ به‌ سال‌ 1316 باز می ‌گردد، در سال‌ 1358 مرکز خدمات‌ کتابداری و در سال‌ 1378 سازمان‌ مدارک‌ فرهنگی‌ انقلاب‌ اسلامی در کتابخانه‌ ملی‌ ادغام‌ شدند و سرانجام‌ در سال‌ 1381 با تصویب‌ شورای‌ عالی‌ اداری‌، کتابخانه‌ ملی‌ و سازمان‌ اسناد ملی‌ با هم‌ ادغام‌ شدند و سازمان‌ فعلی‌ شکل‌ گرفت‌. 

اکنون‌ این‌ سازمان‌ در دو ساختمان‌ مستقل‌ `کتابخانه‌ ملی‌ ایران` و `گنجینه‌ اسناد ملی‌ ایران` فعالیت‌ دارد هر آنچه در ایران نشر می یابد شامل کتاب، روزنامه، اسناد دستگاه های دولتی و غیر دولتی، یک نسخه آن در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گردآوری، نگهداری و حفاظت می شود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/107315/توسعه-فعالیت-مرکز-اسناد-و-کتابخانه-ملی-اصفهان-نیازمند-تغییر-نگرش-مردم-است
بستن   چاپ