پیام سپاهان
رضایی:
اصول مهم در سمن‌ها، داوطلبانه بودن فعالیت‌های آنان است
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 20:45:51
پیام سپاهان - استاندار اصفهان گفت: امروز از تشکل‌ها می‌توانیم در زمینه پیشبرد اهداف سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، عباس رضایی عصر امروز(سه‌شنبه) در همایش روز گرامیداشت تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی که در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: این جلسات و این تشکل‌ها همخوانی خوبی با نظام دارد زیرا انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مردمی بود. از بدو شروع این انقلاب، امام خمینی(ره) فقط و فقط به مردم اتکا داشتند و این ملت ایران یک سمن کامل بود که نظیر آن حتی در انقلاب کبیر فرانسه هم وجود نداشت.
وی افزود: قبل از انقلاب هم سمن‌هایی سنتی در استان اصفهان در مساجد، تکیه‌ها، هیئت‌های مذهبی و ... داشتیم اما فکر می‌کنم که سمن‌ها شکل خود را کامل کردند و دارای ساختار مخصوص خودشان هستند. اگر در گذشته به دنبال امداد رسانی و کمک‌های پزشکی و وظایف حمایتی بودند،امروز و در سطح جهانی می‌بینیم که در‌حال کامل کردن شکل خود هستند و ساختار و نظام مخصوص به خود را ایجاد کردند و در یک کلام از امداد رسانی به توسعه و آبادانی در ابعاد مختلف تبدیل شدند.
استاندار اصفهان ادامه داد: سمن‌ها به دنبال تغییر در سطح کشور یا جهان هستند و در ابعاد گوناگون از جمله بعد اقتصادی شکل گرفتند و بعضی‌ها به دنبال ایجاد سمن‌های مختلف در ابعاد اجتماعی هستند که این مسئله بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: امروز از تشکل‌ها می‌توانیم در زمینه پیشبرد اهداف سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی استفاده کنیم. تشکل ها در زمینه‌های مختلف مانند محیط زیست، حقوق بشر، کاهش آسیب‌های اجتماعی و ... فعالیت می‌کنند که هر کدام به نوع خود بسیار اهمیت دارد.
استاندار اصفهان گفت: بعد از انقلاب وارد بحران‌هایی در کردستان و جنگ‌های داخلی شدیم و در آن زمان هم حضور مردم و تشکل‌هایی مثل بسیج که شکل گرفت باعث نجات کشور شد.
رضایی اظهار کرد: به شدت اعتقاد دارم که اگر سمن‌ها و مردم نبودند، دولت‌ها توان اجرا و به سر انجام رساندن مسئولیت‌ها و ماموریت‌های زیادی را نداشتند که نمونه آن سیل اخیر است که در بسیاری از مناطق کشور حادثه آفرین شد‌.
وی در پاسخ به سخنان مسئول تشکل امور ورزش و جوانان، اظهار کرد: امروزه نیازی به حضور فیزیکی در اداره ها نیست و می‌توان با استفاده از ارتباطات و تکنولوژی، ارتباط میان ارگان‌های مختلف را به راحتی ایجاد کرد. اصول مهم در سمن‌ها داوطلبانه بودن فعالیت‌های آنان است و اینکه افراد اعلام آمادگی کنند. مورد دوم غیر سیاسی بودن تشکل‌ها و سمن‌ها است و اگر یکی از آن‌ها رنگ و بوی سیاست گرفت، نشان از کارایی کوتاه مدت آن تشکل است‌.
استاندار اصفهان گفت: مورد آخر برنامه‌های راهبردی است که در بسیاری از سمن‌ها وجود ندارد و توصیه‌ من این است که برای پیشبرد اهداف برنامه، راهبردی مشخص برای خود داشته باشید.
ما نیاز به نقد و نقادی گروه‌ها داریم تا بتوانیم پیشرفت داشته باشیم و از ایرادات اطلاع پیدا کنیم و آن‌ها را رفع کنیم.
رضایی خاطرنشان کرد: برای اینکه به دموکراسی کامل برسیم نیاز به آزمون و خطا برای بررسی فهم و توان خودمان داریم.هر روزی که می گذرد شاهد توسعه و پیشرفت شوراها هستیم و بررسی اشکالات موجود می‌تواند در پیشرفت امور موثر باشد.
ورود تشکل‌ها به سیاست آفت است
همچنین سجاد- مسئول تشکل‌های شهر اصفهان، گفت: وجه بارز برتری تشکل‌های اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها این است که به‌جای ماهی دادن ماهیگیری یاد می دهند و این تشکل‌ها بین المللی شده‌اند و در کشورهای خاورمیانه فعالیت می‌کنند.
وی افزود: هنر ما کارآفرینی و اشتغال زایی و ارز آوری، توانمندسازی افراد تحت پوششمان و استعدادهایشان است. نکته دیگر این است که سازمان مردم نهاد، یعنی سازمانی که غیر انتفاعی و غیر دولتی است. ورود تشکل‌ها به سیاست آفت است و باعث می‌شود که تشکل از مسیر اصلی خود خارج شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/107370/اصول-مهم-در-سمن‌ها،-داوطلبانه-بودن-فعالیت‌های-آنان-است
بستن   چاپ