پیام سپاهان
دژپسند:
مدیران به سمت مولد کردن دارایی‌ها حرکت کنند
جمعه 25 مرداد 1398 - 16:00:24
پیام سپاهان - وزیر اقتصاد و دارایی گفت: مدیران دستگاه های اجرایی باید به سمت مولد کردن دارایی‌ها حرکت کنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، فرهاد دژپسند صبح امروز (پنج شنبه) در نشست هم اندیشی مسائل اقتصاد کلان کشور که با حضور معاونان وزیر، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان اصفهان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: باید بتوانیم دارایی های دولتی در جای جای کشور را مولد کنیم. این اقدام باید در نقاط مختلف کشور بر اساس شرایط حاکم بر آن منطقه انجام شود.
وی افزود: در اصفهان باید بررسی شود که مدیران در این زمینه چه کرده اند. بخشی از مولد سازی واگذاری است که باید بدانیم واگذاری تنها فروش نیست و می توان مدیریت را واگذار کرد یا اجاره به شرط تملیک داشت و در این زمینه موفق بود.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برگزاری این جلسه و شنیدن نقطه نظرات اساتید و صاحب نظران حوزه اقتصاد، می تواند راهگشایی برای رهایی از شرایط پیچیده کشور باشد، تصریح کرد: در دنیای امروز تلقی اینکه بتوان شرایط پیچیده کشور را تنها با نظر اساتید اداره کرد، تلقی خام است و بهترین راه این است که به آموزه های دینی و قرآنی خود متوسل شویم و راه برون رفت از مشکلات را بیابیم.
دژپسند اظهار کرد: برای استفاده از نظرات اساتید و صاحب نظران برجسته حوزه اقتصاد در سازمان مرکزی در تهران، حدود 10 هسته مشاوره اندیشه ورزی تعریف شده است که 200 صاحب نظر در این حوزه مشاوره و نظرمی دهند.
وی تشکیل شبکه تحلیلگران جوان اقتصاد را دیگر اقدام وزات خانه معرفی کرد و گفت: در این بخش علاوه بر استفاده از صاحب نظران اقتصاد، مدیریت و کامپیوتر استعدادیابی انجام می‌شود تا به عرصه سیاست گذاری بهتر دست یابیم. 
دژپسند از تمام اساتید و صاحب نظران حوزه اقتصاد خواست برای ارائه نظرات خود به این شبکه متصل شوند و راهکارهای خود را ارائه دهند.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برگزاری این جلسات در اصفهان امتمایز از دیگر نقاط کشور است، اظهار کرد: این جلسه با نگاهی ویژه تر اجرا شد. نکات مطرح شده در این جلسه بسیار کاربردی است و خواستار این هستم اساتید تنها به محورهای ارائه شده، محدود نشوند و هر زمان نظری داشتند به وزارت خانه اطلاع دهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط اقتصاد کشور شرایطی متفاوت از دوره‌های قبل است، تصریح کرد: باید بدانیم که اگر تئوری‌های حوزه اقتصاد را بدون فروز فرا بگیریم، مانند سخنگوی طوطی هستیم و نمی‌توانیم موفق باشیم.
به گفته وزیر اقتصاد و دارایی فرق یک اقتصاد دان با کسی که اطلاعات اقتصادی دارد در این است که اقتصاد دان از مبانی تولید اندیشه‌ها و نظریه‌های مطرح اقتصادی مطلع است و تاکید دارم اگر می خواهیم اقتصاد را خوب بفهمیم باید تاریخ تتورات را خوب فهیده و برای تصمیمگیری صحیح از آن استفاده کنیم.
دژپسند تاکید کرد: اگر اقتصاددان فراز و فرود حاکم بر شرایط کشور را نداند، نمی تواند تصمیمگیری موفقی داشته باشد. موضوع علم اقتصاد رفتار اقتصادی است و انسان متناسب با شرایط جغرافیایی و نوع تربیت متفاوت کنش و واکنش مختلفی دارد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی امروز کشور با شرایط سه سال قبل که در یک دولت به سر می‌بریم کاملا متفاوت است، خاطرنشان کرد: تصمیمگیری و اجرای برنامه ریزی شرایط متفاوتی را می طلبد و نمیتوان انتظار داشت هر برنامه ای را با شرایط متفاوت حاکم کرد.
وزیر اقتصاد و دارایی بسیاری از این تفاوت ها را ناشی از عوامل برونزا دانست و گفت: این عوامل قطعا بر تصمیمگیری اثر دارد.
دژپسند راه برون رفت از شرایط فعلی را آزمونی برای اقتصاد دان ها معرفی کرد و گفت: شرایط متفاوت برای یک اقتصاددان که تئوری های این حوزه را به درستی درک کرده باشد یک آزمون عملی است که می توانند نسخه هایی برای گذر از این مشکلات ارائه دهند.
وی با بیان اینکه یک اقتصاد دان بزرگ باید شرایط حاکم بر کشور را درنظر بگیرد و براین اساس نتیجه گیری و تصمیم سازی کند، تصریح کرد: در اقتصاد دولتی تا زمانی که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد مستقر نشود و بخاطر مقاومت دستگاه های اجرایی رخ نداده باشد، نمیتوانید مبتنی بر عملکرد پرداخت ها انجام شود و ناچارید مبتنی بر فرآیند این اقدام را عملی کنید.
وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: در این حالت و در اقتصاد دولتی که دولت بزرگ است، در شرایطی که تورم جهش دارد ناچارید برای تعیین دستمزد مراقب تنش ها و کاردزدی ها باشید .
به گفته دژپسند خصوصی سازی چگونه واگذار کردن صحیح است که به هدف خصوصی سازی دست پیدا کنیم.
وی افزود: در خصوصی سازی به دنبال واگذاری اقتصاد با کارایی اقتصاد بهینه هستیم. واگذاری و خصوصی سازی باید با دقت و لحاظ تمام جوانب انجام شود و بدون توجه به کارایی ممکن نیست و باید به سمت و سوی حداکثر کردن نقش و کارایی و بهره وری دارایی کمیاب کشور حرکت کنیم.
وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: در سختی شرایط کشور نباید ناامید شد، بلکه علم اقتصاد ظرفیت گران سنگی دارد که اگر سیر تئوری ها را خوب فهمیده باشیم می توانیم بهترین راهکار را بیابیم.
دژپسند تاکید کرد: برقراری ثبات و عبور از تلاطم و مدیرت آن راهکار اصلی برای برون رفت از مشکلات کشور است که اگرچه کار سختی است، اما محال و غیرممکن نیست.
وی بر تصمیمگیری جمعی تاکید کرد و گفت: هرکس هوس عمران و آبادی و رهایی کشور از زیر بار استعمار را دارد، باید به عرصه بیاید. 
وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: در حال حاضر در رشته‌های فنی این ارتباط قابل اجرا است که باید برا تمام رشته ها فراهم شو. 
به گزارش ایسنا، نشست هم اندیشی مسائل اقتصاد کلان کشور با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و معاونان وی، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان اصفهان، صاحب نظران حوزه اقتصاد و مدیران دستگاه‌های اجرایی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
در این نشست 6 محور اصلی حوزه اقتصاد شامل "راهکارهای کاهش کسری بودجه سال 1398 در دو محور درآمدی و هزینه"، "گزارشگری مالی دولت تحول در ایفای مسئولیت پاسخگویی"، "شفافیت اطلاعاتی و پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی"، "عملکرد بازار سرمایه"، "عملکرد خصوصی سازی" و "پرداخت تخصیص ها از طرف خزانه" توسط اساتید دانشگاه اصفهان ارائه و راهکارهای برطرف کردن این مشکلات بررسی و تبادل نظر شد.
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/108396/مدیران-به-سمت-مولد-کردن-دارایی‌ها-حرکت-کنند
بستن   چاپ